De zin en onzin van voedingssupplementen

Voeding | Kruiden | Spijsvertering | Vitaminen & Mineralen

Sundriya Grubb
WhatsApp je vraag

Regelmatig voer ik discussies met mensen die van mening zijn dat het gebruik van voedingssupplementen in meer of mindere maat onzin is. Het valt me dan iedere keer op dat de ideeën die mensen hierover hebben vaak een beetje dezelfde thema hebben. Zo heb je de 'je-plast-het-er-toch-allemaal-weer-uit' mensen, of de 'als-je-gezond-eet-krijg-je-alles-binnen' mensen. Lees verder!

Stelling 1: je plast het er toch allemaal weer uit...toch?

Tegen de eerste leg ik uit dat dit in feite geldt voor vrijwel alles wat wij eten en drinken. Als je bijvoorbeeld meet hoeveel water je op een dag drinkt, zal je zien dat je ongeveer evenveel uit plast. Betekent dit dat het zinloos is om water te drinken? Nou, nee. Want langs de route tussen mond en blaas liggen er heel wat tussenstations. Kijk eens op zo’n plaatje waarop je de binnenkant van het menselijk lichaam ziet, met de organen en het bloedvatenstelsel, en je ziet vanzelf ongeveer wat ik bedoel. In feite bewijst het feit dat een stof wordt uitgeplast júist dat het goed is opgenomen. Niets wordt immers in urine uitgescheiden wat niet eerst door het bloed is opgenomen en door alle cellen, weefsels en organen (inclusief nieren) is gecirculeerd.

Stelling 2: als je gezond eet krijg je alles binnen...toch?

Mijn antwoord op de tweede stelling kent twee delen. Deel een luidt ongeveer als volgt: Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat maar 10% van vrouwen en 6% van de mannen in Nederland aan de aanbevolen 200 gram fruit per dag komt? Wat de groenten betreft, is het nog treuriger: maar 5% van de mannen lukt het om die luttele 150-200 gram groenten binnen te krijgen wat officieel geadviseerd wordt. En hoe zit het met de visvetzuren, die zo belangrijk zijn voor hart, bloedvaten en hersenen? Volgens de officiële cijfers eet maar liefst 80% van de volwassenen minder vaak vis dan wordt aangeraden. Maar het meest bijzonder vind ik dat het grote merendeel ondanks deze harde cijfers echt heilig van overtuigd is dat ie ‘best wel gezond eet’.
De British Journal of Nutrition publiceerde in 2014 een onderzoek waarin zij aangeven dat, ondanks herhaalde aanbevelingen om meer groente en fruit te eten, de wereldwijde consumptie hiervan toch nog steeds erg tegenvalt. Ook waarschuwen zij voor de gevolgen hiervan, namelijk dat mensen te weinig van de voedingsstoffen binnenkrijgen die zo belangrijk zijn voor hun gezondheid.
Maar goed, stel nu dat je een van die zeldzame mensen bent die toevallig wél dagelijks bergen groenten en fruit eet, zit je dan helemaal goed wat je vitamientjes betreft? Zijn die voedingssupplementen voor jóu dan overbodig?

Ook de broccoli is wat ie eetbroccoli-kunst-blog-je-plast-het-toch-weer-uit

Zo begint ongeveer de rest van mijn reactie op stelling twee. Het gaat hier om het gehalte aan voedingsstoffen in de groenten en fruit die wij tegenwoordig eten. Kijk, ook een stronk broccoli is wat ie eet, toch? Als wij die broccoli eten, krijgen wij in principe dezelfde stoffen binnen. Die stoffen haalt de broccoli weer uit het stukje grond waarin die heeft gegroeid. Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om te snappen dat alles wat dus níet in dat stukje grond zit, ook niet in dat stuk broccoli op je bord kan zitten.
Een combinatie van factoren hebben er voor gezorgd dat de planten die wij nu eten minder bouwstoffen bevatten dan de planten die onze grootouders aten. Denk aan massaproductie, het gebruik van kunstmest en pesticiden of een verminderde diversiteit (monocultuur) van de fruit- en groentesoorten die nu geteeld worden. Dit alles en meer heeft er toe geleid dat het de vraag is of, zelfs wanneer je een grootverbruiker bent van groente en fruit, je wel echt voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Stelling 3: de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid is de optimale dosis voor mijn lichaam

Trouwens, misschien is het een goed idee om hier even duidelijk te maken dat ik onderscheid maak tussen ‘voldoende’ en ‘optimaal’. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) is ooit door gezondheidsinstanties opgesteld om per voedingsstof aan te geven hoeveel van een vitamine of mineraal ‘voldoende’ is om gebreksziekten te voorkomen. Dit is echter heel iets anders dan de hoeveelheid die ons lichaam nodig heeft om ‘optimaal’ gezond te zijn! Deze optimale hoeveelheid verschilt per voedingsstof en ook per individu maar ligt hoe dan ook (soms veel) hoger dan de basishoeveelheid.
Ook definieer ik ‘voedingsstoffen‘ en ‘voedingssupplementen’ veel breder dan alleen vitaminen en mineralen. Een optimale voeding levert niet alleen deze essentiële stoffen, maar ook een hele scala een andere onmisbare bestandsdelen. Denk bijvoorbeeld aan het omega-3-vetzuur DHA uit vette vis, lycopeen uit o.a. tomaten, flavonoïden uit groente en fruit of laurinezuur uit kokosolie, om er maar een paar te noemen. Deze kun je zowel met je dagelijkse voeding als met supplementen aanvullen, liefst met een combinatie van beide.

Gereedschapskistje

Er zijn soms ook bepaalde perioden wanneer je lichaam wat extra ondersteuning kan gebruiken. Rondom de zwangerschap- en borstvoedingsperiode is het een goed idee om extra DHA en foliumzuur te nemen, bijvoorbeeld. Of tijdens de griep- en verkoudheidsseizoen. Ons immuunsysteem heeft, net als alles in ons lichaam, voldoende van de juiste bouwmaterialen en gereedschappen nodig om te doen wat het hoort te doen, namelijk ons verdedigen tegen ziekte. Voedingsstoffen als vitamine C, vitamine D en zink horen in het gereedschapskistje van ons immuunsysteem te zitten, onder andere vanwege hun antivirale werking. Daarnaast kun je gebruik maken van bepaalde plantenstoffen die de natuur ons heel handig biedt. Zo maken planten als Echinacea van nature allerlei stoffen aan die door de plant gebruikt worden om zichzelf tegen bacteriën, schimmels en virussen te verdedigen. Het mooie is dat deze plantenstoffen óók heel goed door ons eigen immuunsysteem gebruikt kunnen worden tegen infecties.
Extra voedingsstoffen kun je met een combinatie van supplementen en bewuste voedingskeuzes aanvullen. Dagelijks handenvol verse Echinacea bladeren en wortels naar binnen werken om je tegen griep- en verkoudheidsvirussen te beschermen is natuurlijk wat minder handig. Gelukkig kun je ook gewoon zorgen dat je dagelijks Echinaforce neemt. Net zo makkelijk, toch?

Gezonde groet!
Sundriya

Sundriya is voedingsdeskundige en natuurgeneeskundige en al lange tijd werkzaam bij A.Vogel als trainer en gezondheidsspecialist.

Bronnen:

  • http://www.nationaalkompas.nl
  • Global assessment of select phytonutrient intakes by level of fruit and vegetable consumption, M. Murphy et al; British Journal of Nutrition (2014)
  • New York Times artikel ‘Breeding the nutrition out of our food’, mei 2013.
  • Beelden: Pinterest; Japanse artiest Takaya

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 16-07-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >