Examenstress? Tips voor minder zenuwen

Kinderen | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

1. Niet snoepen maar sporten

Wie nerveus is produceert extra adrenaline. En laat dat nou net de behoefte aan zoetigheid vergroten. Het is de kunst – en da’s best een opgave natuurlijk – om die drang te weerstaan. Want het eten van extra zoetigheid jaagt de adrenalineproductie alleen maar verder op. Aaaaargh! Slimmer is om te gaan sporten, liefst buiten. Nou snap ik best dat stressende examenkandidaten daar geen uren de tijd voor hebben, maar dagelijks een halfuurtje is al prima. Dan wordt het teveel aan adrenaline op een gezonde manier verbruikt zonder extra aan te maken, en het is nog goed voor de conditie ook. Plus: er ontstaat weer frisse moed om door te blokken.

2. Zelf samenvatten

Vroeger bij mij op school was er een heuse handel in samenvattingen. Lijkt effectief, dan heeft die lieve klasgenoot al bepaald wat er in het hoofd gestampt moet worden. Zelf samenvatten heeft echter een nogal belangrijk doel. Eerst lezen, dan in het hoofd samenvatten en vervolgens opschrijven (met de pen, niet gaan typen) zorgt ervoor dat één stukje tekst maar liefst drie keer aandacht krijgt van onze geest. Herhaling pur sang. En ‘t laat alles stukken makkelijker beklijven.

3. Voeding met extra vitamine B

Als healthy food freak kán ik het niet laten om ook wat diepgaands over voeding te zeggen. Vitamine B is namelijk een vitamine die ondersteunt bij stresssituaties en een prikkelbare gemoedstoestand (wel zo gezellig aan tafel ook). U kunt daar bij het avondeten rekening mee houden, zonder dat meneer of mevrouw stresskip het doorheeft. Vitamine B zit onder andere in: kip, kalfsvlees, haring, tonijn, makreel, aardappelen, zilvervliesrijst, witte bonen, eieren, erwten, bloemkool, spruiten, biergist, bananen, grapefruit en walnoten. Helemaal geen gekke dingen dus.

4. Maak spiekbriefjes

Ok, ik ben nu niet aan het adviseren om allerhande spiekbriefjes mee naar het examen te nemen die vakkundig voor surveillerende docenten verstopt moeten worden. Wat ik bedoel zijn spiekbriefjes die thuis overal opgehangen kunnen worden. Is iets lastig om te onthouden? Maak een geeltje en hang toiletdeur, badkamerspiegel en keukenkastjes er vol mee. En dan steeds weer even spieken, iedere keer wanneer de tanden gepoetst worden of een kopje thee gezet. Zo wordt ingewikkelde stof ongemerkt toch een flink aantal keren per dag éxtra herhaald.

5. Oppeppertje? Vermijden!

Energiedrankjes, koffie, alcohol. We denken er massaal een flinke oppepper van te krijgen om vervolgens weer fris en fruitig door te studeren. Het tegendeel is echter waar: we worden er juist niet alerter van. Bewaar het drankje liever voor het examenfeest.

6. Ontspan!

Ontspanning voor het lijf, rust voor de geest. Het is o zo belangrijk om het twee weken vol te houden. Ontspannen klinkt als tijdsverspilling wanneer je aan het studeren bent, maar uiteindelijk levert het juist heel veel op. Continu doorblokken zorgt dat onze hersenen niks meer kunnen opnemen. Terwijl een – welverdiende – pauze ons hoofd letterlijk en figuurlijk weer opfrist. Dus: vlak voor het examen even iets ontspannends doen (het brein neemt dan toch niks meer op) en ’s ochtends een wisseldouche nemen (van warm naar koud) om de bloedcirculatie te bevorderen en weer fris te worden. Of tijdens het examen: ontspannen zitten (is het halve werk…) en af en toe tussendoor de pen neerleggen en met de handen de nekspieren masseren. En tot slot – misschien is het een vrouwending, maar toch – een outfit waar je je prettig in voelt…geeft zelfvertrouwen. En dat scheelt stukken.

7. Leg je mobieltje vaker weg en doe de "social detox"

Kan jij eigenlijk ook niet meer zonder je mobieltje? Dan geef ik tTenslotte nog een tip die je meer rust gaat geven. Doe eens even aan een social detox! Zoveel mensen zitten tegenwoordig aan hun mobieltje geplakt, dat een beetje concentratie ver te zoeken is. Begin er nu meer! Lees hier de beste tips om van je telefoonverslaving af te komen.

Succes, jullie kunnen het!

In tijden van stress...

30st

€ 9,99

8,8 (276)

In winkelwagen

Passiflora Rustgevend Extra Sterk

Passiflora Rustgevend Extra Sterk tabletten bevatten passiebloem, citroenmelisse en valeriaan. Deze …
Meer info >

Voedingssupplement - kruidenpreparaat. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

Laatste wijziging op deze pagina: 20-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20