8 tips om acne te behandelen: eet je huid gezond!

Voeding

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Ieder lijf is natuurlijk anders en verdient een individuele aanpak, maar voor mij lag de oplossing uiteindelijk in het schrappen van granen uit mijn dieet, het bleek dat ik daar een gevoeligheid voor had, die ook mijn darmen belastte. Sinds ik granen uit mijn voeding, die verder al puur en onbewerkt was, schrapte knapte mijn huid zienderogen op en heb ik nooit meer last gehad van die nare onderhuidse ontstekingen.

Acne op een natuurlijke manier behandelen en bestrijden

Relatie darm-huid-longen

Wil je acne behandelen, dan is het goed om te weten dat alles in het lichaam met elkaar verbonden is en dat sommige organen een nauwe samenwerking hebben waar je het niet van verwacht! Dit zie je vooral optreden bij de darmen, huid en longen. Dit zijn alle drie organen die een barrièrefunctie voor het lichaam hebben en een rol spelen in het afvoeren van afvalstoffen en het zuiver houden van het bloed. Werkt 1 van deze organen niet helemaal goed dan kan dat ook effect hebben op de andere organen. Dit zie je bijvoorbeeld heel duidelijk bij de relatie astma en eczeem, deze klachten komen vaak gelijktijdig voor. Behandel je de eczeem met corticosteroïden crème dan verergert soms de astma en behandel je de astma dan wordt het eczeem erger. Vooral de darm en dan in het bijzonder de darmwand lijkt een sleutelrol te spelen. De darmwand moet voor een deel doorlaatbaar zijn om voedingsstoffen vanuit de darm in het bloed op te nemen. Echter de darm mag zeker niet te doorlaatbaar zijn want dan kunnen grote, onverteerde moleculen zo in het bloed terechtkomen. Het immuunsysteem reageert daar direct op en creëert dan een ontstekingsreactie die ook elders in het lichaam, zoals bijvoorbeeld op de huid merkbaar is. Leaky gut noem je dat. Er zijn heel veel verschillende factoren die de doorlaatbaarheid van de darmwand bepalen, daar wordt nu ook veel onderzoek naar gedaan. Stress heeft een negatieve invloed op de huid, ook een verstoorde darmflora heeft zijn effect op de darmwand, omdat goede darmbacteriën allerlei voedingsstoffen voor de darmcellen aanmaken. Sommige voedingstoffen kunnen ook de darmwand irriteren zoals gluten en lectinen. Die komen voor in bonen en peulvruchten. Maar ook bepaalde medicijnen en antibiotica hebben hun weerslag op de kwaliteit van het darmslijmvlies. Wil je dus je huidproblemen aanpakken en acne bestrijden, dan is het dus heel goed om met die relatie tussen de darmen, huid en longen rekening te houden.

Tip 1: Acne en goede voeding: doe eens een kuurweek

citroensapkuur detoxenPuur en onbewerkt eten heeft niet alleen effect op je huid, je hele lichaam heeft er profijt van. Vermijd junkfood, witmeelproducten, koekjes en snoep en alle voedingswaren waar een etiket met een lange ingrediëntenlijst op zit. Kies in plaats daarvan voor groenten en fruit, noten en zaden, biologisch vlees en zuivelproducten, vis en (glutenvrije) volkoren granen. De lentekuur van A.Vogel is een goed voorbeeld van hoe onbewerkte voeding eruit kan zien. Hier vind je alle recepten en informatie over de afgelopen 2 kuren! Doe gewoon eens een kuurweek tussendoor!

Tip 2: Wat zijn jouw overgevoeligheden?

Heb je last van acne of eczeem dan is het zinvol te onderzoeken of er overgevoeligheden spelen die je darmslijmvliezen irriteren en je darm verhoogd doorlaatbaar maken. Een natuurvoedingsdiëtist of orthomoleculair therapeut kan je daarbij helpen. Soms kan je er zelf ook makkelijk achter komen op welke voedingsmiddelen je reageert, door heel goed naar je lichaam en de symptomen te kijken. Een voedingsdagboek waarin je precies schrijft wat je eet en drinkt, plus de conditie van je huid, geeft vaak veel inzicht. Bij mij waren het de granen, wat is het voor jou?

Tip 3: Denk aan je vetten

kokosolie-blog-acneElk cel in onze lichaam heeft een membraan dat opgebouwd is uit verschillende vetzuren. Ook onze huidcellen hebben zo’n membraan, vandaar dat het gebruik van juiste vetten in je voeding je huid ten positieve kan beïnvloeden. Mijn tips bij acne om betere vetten te eten:

  1. Eet 2 a 3x in de week vette vis zoals zalm, haring, makreel of sardines of vul je voeding aan met en visoliesupplementen.
  2. Eet dagelijks een handje ongebrande, ongezouten noten zoals; walnoten, hazelnoten, paranoten enzovoort.
  3. Ook avocado’s zitten boordevol goede vetten, je kunt er elke dag gerust 1 eten.
  4. Strooi verder pompoenpitten en/of zonnebloempitten over je salade.
  5. Gebruik voor bakken en braden kokosolie, Ghee, of roomboter en voor je salade olijfolie of pompoenpitolie, walnootolie enzovoort.
  6. Alle margarines en bakboters kun je beter vermijden. Deze zijn chemisch bewerkt en zeer moeilijk te verteren voor het lichaam.
  7. Als je geen overgevoeligheid hebt voor zuivel zijn de verzadigde vetten uit zuivel geen probleem, kies echter wel voor biologische (zure zuivelproducten).
  8. Een aanvulling met teunisbloemolie kan zinvol zijn bij een extreem droge huid die richting eczeem gaat.

Tip 4: Antioxidanten: eet veel kleur!

Antioxidanten zitten in alle fel gekleurde groenten en fruit, ze beschermen je organen en huid en voorkomen dat schadelijke (vrije radicalen) deeltjes het DNA beschadigen. Vooral bosfruit is erg rijk aan antioxidanten. Neem dagelijks wat blauwe bessen, frambozen, of kersen en wissel dit af met ander fruit zoals granaatappel, peren, appels, bananen enzovoort. Eet niet te grote hoeveelheden fruit, want alhoewel lekker en gezond, fruit bevat ook suiker wat bij een teveel een negatief effect op je huid kan hebben.

Tip 5: Zorg ook voor groenvoer

De groene kleur van groenten en planten wordt veroorzaakt door chlorofyl. Dit stofje lijkt qua samenstelling op hemoglobine wat in ons bloed zuurstof vervoert. Voldoende chlorofyl in de voeding kan de uitstraling van je huid enorm verbeteren. Omdat het helpt het bloed zuiver te houden. Verder zijn alle groene groenten rijk aan mineralen die onmisbaar zijn voor een mooie huid. Alle groene bladgroenten zijn rijk aan chlorofyl denk aan: spinazie, rucola, andijvie, raapstelen enzovoort. En de rijkste bronnen zijn de zeewieren spirulina en chlorella. Probeer bij elke maaltijd een hoeveelheid groen toe te voegen. Doe bladgroenten in je smoothie, eet een salade voor de lunch en laad je bord 's avonds vol met groenten. Vul eventueel aan met spirulina of chlorella.

Tip 6: Afblijven!

Hoe moeilijk ook, blijf van je huid af! Je handen zitten vol met bacteriën die de ontstekingen in je huid kunnen verergeren. Probeer overdag niet aan je gezicht te zitten en heb je jeuk aan je gezicht, veeg dan met de achterkant van je hand, hier zitten minder bacteriën op. Ga niet zitten knijpen of graven, alleen als een puistje echt rijp is kun je het witte puntje met schone handen verwijderen. Voor de rest niet aan zitten. Door op de huid te drukken beschadig je kleine bloedvaatjes in de huid en kun je ook littekens veroorzaken. Schoonheidsspecialisten hebben een juiste en schone techniek om puistjes te verwijderen zonder littekens te veroorzaken en dat brengt met op mijn volgende tip.

Tip 7: De juiste huidverzorging

Raar maar waar, met al die jaren acne was ik nog nooit naar een schoonheidsspecialiste geweest. Toen ik dat uiteindelijk wel deed kwam ik erachter dat ik veel te vette crème gebruikte en ook de reiniger die ik gebruikte, was voor mijn huid niet geschikt. Met een advies op maat ging ik de deur uit en daar knapte mijn huid ook aanzienlijk van op. Zoek daarom een goede schoonheidsspecialist of huidtherapeut die je kan begeleiden.

Tip 8: neem voor persoonlijk advies contact op met ons informatiecentrum via 0900-2464646

Hopelijk kom je met deze tips net als ik van je acne af! Groetjes, Hetty Lees ook de volgende blogs: Eet een regenboog aan fruit 22 tips voor een gezonde leefstijl de 10 beste tips voor een goede darmflora

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Wandel op 9 juni 40, 30, 20, 10 of 5 km tijdens de eerste A.Vogel Wandeltocht.

Schrijf je nu in >