Waarom ben ik zo moe? 4 vermoeiende oorzaken bij RA (reumatoïde artritis)

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Reumatoïde artritis is een chronische ziekte die voorkomt bij ongeveer één procent van de Nederlandse bevolking. Klinkt niet veel, maar dat zijn toch ruim 170.000 mensen. Bij deze vorm van reuma wordt, zonder een duidelijke aanleiding, een ontstekingsreactie ontketend die zich keert tegen de eigen gewrichten. Dat leidt eerst tot dikke, stijve en pijnlijke gewrichten in handen, voeten en knieën. Als die ontstekingsactiviteit niet wordt gestopt, gaan kraakbeen, bot en kapsels kapot. Het gevolg laat zich raden: meer pijn en meer moeite om te lopen, te knielen en dingen vast te pakken en te tillen.

Geen gewone vermoeidheid

Iedereen die een tijd lang slecht slaapt, weet hoe vermoeiend dat is. Maar bij reumatoïde artritis is iets anders aan de hand. Bij mensen met reumatoïde artritis ontstaat vermoeidheid niet na (te) zware inspanning of een slechte nacht. Het is extreem van aard, overvalt mensen en treedt onverwachts op. Dus ook na een goede nachtrust. Het wordt door mensen omschreven alsof ze de hele dag een zwaar beladen rugzak met zich meedragen.

Gevolgen van vermoeidheid

Langdurige vermoeidheid kan gevolgen hebben voor het dagelijks functioneren en een grote impact hebben op de kwaliteit van het leven. Zo is het mogelijk dat de vermoeidheid je beperkt in het uitvoeren van werk, huishouden of andere taken. Het kan ook gevolgen hebben voor het gezin en de directe omgeving, net als dat het invloed heeft op levensbeslissingen en toekomstplannen. Het kan zo heftig voelen dat je dagelijks leven uit balans raakt. Aanhoudende vermoeidheid kan dan ook deels worden voorspeld door een slechter algemeen welbevinden en een toename van lichamelijke beperkingen.
Neem vermoeidheid daarom serieus en denk niet ‘dat het er gewoon bij hoort’. Bespreek het altijd met je arts of verpleegkundige. Zij kunnen advies en informatie geven. Benoem tijdens het gesprek expliciet dat je vermoeidheidsklachten wilt bespreken en beschrijf zo goed mogelijk de ernst en duur.

Oorzaken vermoeidheid

Vermoeidheid en reumatoïde artritis zijn pas de laatste jaren een onderwerp voor wetenschappelijk onderzoek. Desondanks is het nog steeds niet exact duidelijk wat de oorzaak is van vermoeidheid bij reumatoïde artritis.
Een hoge ziekteactiviteit en bloedarmoede lijken een rol te spelen bij vermoeidheid. Een toe- of afname van pijn gaat samen met een gelijktijdige toe- of afname van vermoeidheid. Pijn en vermoeidheid hebben dus met elkaar te maken. Maar vermoeidheid kan ook door andere factoren worden veroorzaakt of verergerd. We geven er vier.

  1. Een vitaminen- en mineralentekort. Ons lichaam heeft vitaminen en mineralen nodig. Bij mensen met reuma is het vaak zo dat ze een tekort aan vitamine D hebben, terwijl deze vitamine mogelijk een ontstekingsremmende werking heeft en belangrijk is voor gezonde botten en spieren. Bovendien ontwikkelt bloedarmoede zich vaak als gevolg van de ontsteking die bij reumatoïde artritis ontstaan.
    Tip: maak een afspraak met de huisarts om te achterhalen of er een vitamine- of mineralentekort is die in relatie staat met vermoeidheid. De huisarts kan gemakkelijk constateren of er sprake is van een ijzertekort, een vitamine B12-tekort of een vitamine D tekort.
  2. Je gedrag en gedachten. Wat je doet en denkt heeft invloed op de vermoeidheid. Klinkt gek, maar toch waar! We geven je een voorbeeld: je bent overtuigd dat je altijd moe bent en dat hier niets aan te doen is. Dat geeft je een gevoel van machteloosheid en dit versterkt je vermoeidheid en vreet energie. Hetzelfde geldt voor sociale relaties die niet lekker lopen, het kost je meer energie dan dat het je oplevert. Je wordt er letterlijk moe van!  Meer zelfvertrouwen en meer ondersteuning van naasten zorgen juist voor minder vermoeidheid.
    Tip: cognitieve gedragstherapie kan helpen bij het stoppen van negatieve gedachten. Schaf bijvoorbeeld een (zelf)hulpboek aan over dit onderwerp.
  3. Lichamelijk inactief. Veel mensen hopen fitter te worden van veel rusten en slapen, maar het slaap-waakritme kan helemaal ontregelen als je vaak overdag naar bed gaat. Daarnaast blijkt dat mensen met reumatoïde artritis die minder lichamelijk actief zijn meer moeheid ervaren dan mensen met reumatoïde artritis die veel meer lichamelijk actief zijn.
    Tip: zorg dagelijks voor voldoende beweging. Je hoeft er niet per se van te gaan zweten; naar de supermarkt lopen is ook prima. Alleen al het gevoel dat je meer beweegt, ervaar je als meer kunnen dan je denkt.
  4. Slechte nachtrust. Te weinig slaap, een slechte nachtrust of liggen woelen in bed - het kan vermoeidheid bij reuma stimuleren.
    Tip: vermijd voeding met cafeïne (koffie, cola, thee); de cafeïne houdt wakker en alert. Drink liever kruidenthee. ‘s Nachts gaat bovendien de spijsvertering op een laag pitje. Neem daarom niet te laat op de avond nog zware of eiwitrijke maaltijden.

Vier groepen

Hoe mensen vermoeidheid ervaren, verschilt. Uit onderzoek zijn vier groepen naar voren gekomen:

  • Groep 1: De vermoeidheid heeft weinig invloed op je leven, je gaat goed met de vermoeidheid om, na rust verdwijnt de vermoeidheid. Deze groep heeft in vergelijking met de andere groepen de meeste energie.
  • Groep 2: De vermoeidheid heeft weinig invloed op het leven, je gaat goed met de vermoeidheid om. Maar slecht slapen staat wel op de voorgrond, je bent vaak ‘s nachts wakker en ‘s ochtends nog moe.
  • Groep 3: De vermoeidheid heeft invloed op het leven, je gaat goed met de vermoeidheid om, maar het zoeken naar een balans tussen activiteit en rust speelt een centrale rol. Je bent ‘s ochtends nog vaak moe.
  • Groep 4: De vermoeidheid heeft veel invloed op het leven, moeite met accepteren van vermoeidheid, concentratieproblemen, vaak ‘s nachts wakker, vaak angstig en somber.

Meer reuma...

“Dans alsof er geen morgen is” – Interview Nancy Euverink

Reuma & Voeding: etenswaardigheden

Van plant tot klant. De totstandkoming van A.Vogel Atrosan

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 06-07-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Gratis A.Vogel Vitamine D3 bij je bestelling

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >