Voedingstips bij reuma en gewrichtsklachten

Voeding | Spieren en gewrichten | Lekker in je vel!

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

voeding-dieet-blog-tips-gewrichtspijn-reuma-magazine-609

Niet te veel

U kunt zich voorstellen dat reuma en overgewicht geen ideale combinatie zijn. Van artrose is bekend dat mensen met overgewicht meer pijnklachten hebben. De druk op de beschadigde gewrichten is groot en dat leidt onvermijdelijk tot pijn. Verder blijkt uit onderzoek dat reumaremmers minder goed werken bij mensen met overgewicht. Ook zijn er aanwijzingen dat overgewicht een factor kan zijn die bijdraagt aan het ontstaan van reuma en zorgt voor een ernstiger verloop. Hierbij speelt niet alleen het gewicht dat de weegschaal aangeeft een rol. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat extra buikvet zorgt voor de aanmaak van ontstekingsstoffen. Overgewicht en reuma zijn dus nauw met elkaar verbonden. Wat het verband precies is, weten we nog niet. Wel weten we hoe men overgewicht kan voorkomen of verminderen: minder eten, mits uw voeding rijk is aan goede voedingsstoffen. Vrouwen hebben gemiddeld 2.000 calorieën per dag nodig, mannen zo’n 2.500. Rond de puberteit ligt de behoefte aan calorieën het hoogst, daarna neemt het met de jaren af. Het is dus niet de bedoeling dat u altijd evenveel blijft eten als in uw jonge jaren, want dan komt er ieder jaar een kilootje bij. Sommige mensen met reuma gebruiken prednison. Dit middel werkt ontstekingsremmend. Tegelijk beïnvloedt het de suikerstofwisseling. Dit kan leiden tot overgewicht. In dat geval is een gezond dieet met kleinere porties een oplossing. Vaak is hierbij ondersteuning van een diëtist nodig.

voeding-vet-reuma-gewrichten-dieetNiet te vet

Behalve kleinere porties nemen, is het goed dat u weet welke producten u beter kunt laten staan. Het is belangrijk bewust om te gaan met de inname van vetten. Vet is een belangrijke brandstof voor het lichaam, maar niet alle vetten zijn even gezond. Bewerkte plantaardige vetten en oliën kunt u beter mijden. Denk hierbij aan koek, gebak en harde vormen van margarine en bak- en braadvet. Deze producten bevatte zogenaamde transvetzuren, waarvan bekend is dat zij kunnen leiden tot verschillende gezondheidsklachten. Daarnaast zijn ook vetten van dieren uit de bio-industrie minder gezond voor het lichaam. Natuurlijke, plantaardige en dierlijke vetten van biologische oorsprong zijn gezond en leveren de nodige belangrijke voedingsstoffen. Plantaardige oliën bevatten essentiële vitaminen en vetzuren. Verder kunt u uw vet halen uit noten en vis. Vette vis en zoetwatervissen bevatten omega 3 vetzuren, die belangrijk zijn voor de werking van de hersenen, het immuunsysteem en het hart- en vaatstelsel en die ontstekingsremmend werken. Probeer daarom een paar keer per week vis te eten. Ook hoeft u vlees niet direct uit uw dieet te schrappen, maar eet het wel bewust. Biologisch vlees en vis zijn aanmerkelijk vaak gezonder dan vlees en vis uit de bio-industrie. Deze gezonde dierlijke vetten zijn bovendien een bron van vitamines A, B12 en D.

Drinken en drank

Water

Voldoende drinken is essentieel voor de gezondheid. Drink daarom anderhalve tot twee liter water per dag. Om het mineraalgehalte te verhogen, kan een snufje Himalayazout worden toegevoegd. Water is verder op smaak te brengen met schijfjes citroen of limoen en kruiden, zoals tijm, rozemarijn en salie. Kruidenthee is een warm alternatief voor water.

Alcohol

Af en toe een glaasje alcohol is niet verkeerd, als u tenminste maat kunt houden. Alcohol heeft bij reumatoïde artritis vermoedelijk zelfs een licht beschermende werking. Mensen die een of twee glazen alcohol per week drinken, lopen minder kans om reuma te krijgen. Hoe dat kan is nog niet helemaal duidelijk, maar mogelijk onderdrukt matig alcoholgebruik het afweersysteem. Aangezien mensen met reuma een overactief afweersysteem hebben, kan onderdrukking daarvan gunstig zijn. Let wel: bij jicht wordt alcohol juist afgeraden. Het gebruik van alcohol wordt ook afgeraden bij mensen die methotrexaat gebruiken, een ontstekingsremmer. Dit middel belast de lever. Aangezien alcohol hetzelfde doet, kan bij dit medicijn beter geen alcohol worden gedronken. Drink alcohol nooit op een nuchtere maag en drink bij elk glas alcohol een glas water. Vermijd likeurtjes en mixdrankjes, in verband met de hoeveelheid suiker.

Eetweetjes

  • Alfalfa kan bij mensen met LE (Lupus erythematosus) zorgen voor een opvlamming van de huidklachten.
  • Vis en vlees worden soms afgeraden bij jicht, aangezien ze purine bevatten, een stof die de jichtklachten veroorzaakt.
  • Magnesium is nodig voor de botopbouw en draagt bij aan de overdracht van prikkels in de spieren en zenuwbanen. Daarom is dit mineraal zeker voor mensen met osteoporose een belangrijke voedingsstof. Magnesium zit onder meer in brood en graanproducten, groente, zuivelproducten en in vlees.
  • Calcium is een belangrijke voedingsstof voor mensen met osteoporose, aangezien deze bijdraagt aan de botopbouw. Bij calcium wordt vaak aan zuivel gedacht, maar het zit ook in groente, noten en peulvruchten. Wist u bijvoorbeeld dat boerenkool een rijkere bron van calcium is dan melk? Vitamine D bevordert de opname van calcium in het lichaam. Elke dag minimaal 20 minuten naar buiten gaan, helpt om het vitamine-D gehalte op peil te houden. U hoeft daarvoor niet in de felle zon te komen. Naar buiten gaan op een bewolkte dag heeft al voldoende effect.
  • Grapefruit kan een wisselwerking geven met medicijnen tegen reuma, zoals colchicine en ciclosporine. Lees daarom altijd goed de bijsluiter of vraag het de apotheker.
  • Melk wordt afgeraden om te gebruiken als vloeistof om medicijnen tegen botontkalking in te nemen. Gelijktijdige inname kan de opname van het medicijn tegenwerken. Wel kan melk op andere momenten worden genuttigd. Lees de bijsluiter van het medicijn of raadpleeg de apotheker.
  • Kant-en-klaarmaaltijden lijken heel handig bij lichamelijke vermoeidheid: even in de magnetron en klaar is Kees. Maar veel van die maaltijden zijn te zout en bevatten te weinig voedingsvezels, nodig voor een goede darmwerking.
  • Diepvriesgroente kan een goed alternatief zijn wanneer u geen energie hebt om te koken. Dat doet in tegenstelling tot kant-en-klaarmaaltijden nauwelijks onder voor vers.

Meer reuma... “Dans alsof er geen morgen is” – Interview Nancy Euverink Van plant tot klant. De totstandkoming van A.Vogel Atrosan Lees meer blogs over spieren en gewrichten!

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 14-05-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Elke maand tips van Mieke over reuma en pijnlijke gewrichten?

tip

Gratis tips ontvangen over leven met reuma

Inschrijven >