Zó worden goede voornemens blijvend

Van gezond voornemen naar gezonde leefstijl!

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Stel haalbare doelen

Vaak willen we in één stap van de begane grond naar de zolder. Maar onthoud: Rome is ook niet in één dag gebouwd. Het is natuurlijk heel dapper om een ambitieus doel te stellen. Maar jezelf tot doel stellen om 'nooit meer een snoepje te eten', 'iedere week 3x te sporten', '20 kg af te vallen' of 'nooit meer te roken' werkt gewoon niet voor iedereen. Herkenbaar? Dan zou je bijvoorbeeld met jezelf kunnen afspreken dat je 1x in de maand een snoepdag mag hebben, als je doel is om niet meer te snoepen. Of dat je roken in stapjes afbouwt: iedere week 2 sigaretten minder bijvoorbeeld. Of dat je sport volgens het strippenkaartprincipe: niet iedere week 3x, maar elke 4 weken 10x sporten. Zo bouw je wat flexibiliteit in en sport je in een goede week bijvoorbeeld wat meer en in een slechte week een keertje minder. Dit helpt je om gemotiveerd te blijven.

Kies een sport die je leuk vindt

Je kunt wel denken 'ik ga hardlopen, want daar val ik snel van af', maar als je hardlopen niet leuk vindt of je krijgt er zere knieën of pijn in je rug van, dan is het voornemen gedoemd te mislukken. Juist bij sporten is het heel belangrijk om iets te kiezen wat je écht leuk vindt, anders houd je het gewoon niet vol. Hoe je erachter komt wat je leuk vindt? Bij de meeste sportscholen of sportclubs kun je gratis één of twee proeflessen volgen. Het grote voordeel is dat je dan nog niet meteen aan een abonnement vast zit én je weet (bijna) zeker dat je iets kiest waar je plezier in hebt.

Las voldoende tijd voor ontspanning in

Gevoelens van stress zijn voor niemand goed. Eén van de bijeffecten? Ze zorgen ervoor dat je meer adrenaline en cortisol aanmaakt en júist die hormonen laten je makkelijk weer vervallen in slechte gewoonten. Ze bevorderen namelijk je hang naar zoetigheid, laten je makkelijk in verslavende gewoontes vervallen en vervolgens heb je waarschijnlijk ook niet veel zin (en ruimte in je hoofd) meer om te gaan sporten. Genoeg tijd voor ontspanning is dus ontzettend belangrijk in het hele proces van goede voornemens. En helemáál om ze vol te houden.

Gezond kan ook lekker zijn

Wil je voor de lange termijn gezonder eten? Dan is het echt niet zo dat je vanaf nu alleen nog maar op een blaadje sla en een wortel mag kauwen. Sterker nog, gezond eten kan soms voor verrassende ontdekkingen zorgen. Vaak heerst het idee dat we met een gezond dieet vooral snel en veel kilo's moeten verliezen. Maar zulke diëten werken uiteindelijk vaak averechts: je houdt het niet vol, je motivatie verdwijnt, vervalt in overdreven mate in oude gewoontes en je wordt uiteindelijk zwaarder dan dat je was. Veel belangrijker is het om gezonde voeding te kiezen die wel enorm verzadigt. Veel groenten zijn daarin belangrijk, maar vergeet ook de gezonde vetten (vette vis, ongebrande noten en avocado bijvoorbeeld) en de eiwitten (kip, eieren, vette vis, quinoa en kikkererwten niet. Hieronder 3 heerlijke en gezonde recepten.

Doe het samen

Goede voornemens hebben nog meer kans van langdurig slagen als je het samen doet. Met je partner, kinderen of een goede vriendin bijvoorbeeld. Maar ook een online groep kan je helpen om het idee te hebben 'er samen voor te gaan'. Ben je in de overgang of daar in de buurt? Dan is het wellicht heel leuk voor je om je aan te melden voor de Contour Overgang Challenge.

Ik meld me aan!

Geloof in jezelf

En last but not least: geloof in jezelf. Een positieve mindset is het halve werk. En als een ander het kan, kun jij het ook. Echt waar. Tip: zeg het iedere ochtend tegen jezelf in de spiegel. Of hang overal post-its op met 'je kunt het!'. Zo word je steeds weer herinnerd aan je eigen kracht.

Zet 'm op!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

KOAG KAG-nr. 11-1220-5557

Laatste wijziging op deze pagina: 11-01-2021

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >