Emotie eten in de overgang

Zó tackle je die eetbuien

Overgang

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Als vrouw weet je als geen ander hoe sterk hormonen van invloed kunnen zijn op je stemming. Je merkt het gedurende je hele leven; in de pubertijd, rondom je menstruaties, tijdens en na een zwangerschap en in de overgang. Midden in een hormonale bui zijn je gevoelens vaak heel intens, om achteraf te concluderen dat de soep toch niet zo heet gegeten wordt als hij is opgediend. En tja, dat kan best wel eens lastig zijn voor jou en je omgeving.

Hormonen en stemming

Die stemmingswisselingen worden onder andere veroorzaakt doordat het hormoon oestrogeen ook invloed heeft op de aanmaak van feelgood-stoffen in je hersenen, zoals serotonine en endorfinen. Deze stofjes zijn neurotransmitters en reguleren onder andere je slaappatroon, stemming en eetgedrag. Wanneer, tijdens de overgang, het oestrogeengehalte sterk schommelt en uiteindelijk daalt, kan de aanmaak van deze stoffen in het gedrang komen waardoor je minder goed slaapt en makkelijker geprikkeld bent. En dat is dan precies een combinatie waardoor geen koekje veilig voor je is en je een zak chips in een handomdraai tot op de bodem op eet.

Eten als troost

Het is helemaal niet gek dat je af en toe eten als troost gebruikt. We willen nare emoties nou eenmaal liever zo min mogelijk voelen. Met eten kun je die gevoelens best een tijdje dempen. Je overspoelt je zintuigen met lekkere smaken en het eten zelf is ook al afleiding. Bovendien zorgt suiker ervoor dat je bloedsuiker stijgt en je even een stootje energie krijgt waardoor je je beter voelt. Maar daarna komt de kater. Het gevoel waardoor je begon te eten duikt gewoon vrolijk een tandje heftiger weer op, met daarnaast nog een portie schuldgevoel omdat je jezelf zo hebt laten gaan. Dat legt dan weer een voedingsbodem voor een volgende ronde eten, want wat maakt het nu allemaal nog uit? Met een paar simpele stappen kun je voorkomen dat je in een vicieuze cirkel van eetbuien terecht komt.

Tackle je eetbuien met deze 4 tips!

Tip1: onderzoek je gedachten en emoties

Wanneer je niet lekker in je vel zit, kun je het best rustig gaan zitten en een paar keer diep ademhalen. Probeer te bedenken welke situatie je gevoel heeft veroorzaakt. Had je bijvoorbeeld onenigheid met iemand, verveel je je, ben je teleurgesteld omdat een afspraak niet door ging, heb je het heel druk, heb je nare gedachten over jezelf? Wanneer je dat duidelijk hebt, bedenk dan wat je kunt doen om de situatie te verbeteren.

Verplaats vervolgens je aandacht naar je lichaam. Focus op de plek waar het gevoel zit, laat je gedachten en het verhaal rondom de emotie los. Let alleen heel duidelijk op je lichaam. Vaak kun je precies voelen waar de emotie zit. Als je je een tijdje op het gevoel in je lichaam blijft concentreren, zul je merken dat het anders wordt en weg gaat.

Tip 2: kom in beweging

Beweging is een perfect medicijn als je de blues hebt, je houdt er een eetbui mee op afstand en knapt er geheid van op. Je hoeft helemaal niet intensief te sporten als je daar geen zin in hebt. Een eindje wandelen of fietsen in een groene omgeving doet al wonderen.

Tip 3: sla geen maaltijden over

Als je van jezelf weet dat je uit emotie makkelijk gaat eten, dan is het slim geen ongezonde snacks in huis te halen. Wat er niet is kun je ook niet opeten. Zorg er daarnaast voor dat je geen maaltijden overslaat, waardoor trek je eetbui nog kan verergeren.

Tip 4: zorg voor gezonde snacks

Zorg dat je voldoende lekkere dingen in huis hebt die je zonder schuldgevoel kunt eten. Denk bijvoorbeeld eens aan deze bosbessenmuffins of muesli-pindakaasrepen. Een handje ongebrande noten of een stuk fruit zijn ook prima om te nemen in geval van nood.

Lees ook

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen door de Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 09-10-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Gratis A.Vogel Vitamine D3 bij je bestelling

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>