Zin in zoet, zout, ...? Fout!

Voeding

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Zin in zoetigheid!

Je hebt zo’n zin in zoet, dat een grote reep chocolade binnen no time op is. Het water loopt je al in de mond bij de gedachte aan brownies, bonbons en een bak roomijs. En hoe meer zoetigheid je eet, hoe meer je ervan wilt blijven eten. Suiker werkt zeer verslavend. Als je 2 weken geen suiker eet, zal je merken dat de trek erin afneemt. Vooral na de maaltijd hebben veel mensen extra trek in zoetigheid! Hoe dat kan? Die enorme zin in zoetigheid na het eten komt door je bloedsuikerspiegel...

blog-zin-in-zoet-na-de-maaltijd

Wanneer je naar suiker snakt, schommelt je bloedsuikerspiegel en heeft je lichaam een energietekort. Je kan jezelf dan het beste voeden met onbewerkte koolhydraten (zoete aardappelen, quinoa en wilde rijst) of met natuurlijke suikers uit vers fruit. Ook mineralen zoals magnesium en chroom zijn goed voor je (deze vind je in alle groene groenten zoals spinazie en rucola). Een ‘zoete tand’ kan ook wijzen op vermoeidheid. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Tip: maak bijvoorbeeld een groene smoothie met spinazie, blauwe bessen, avocado en wat kokosmelk. Zoet eventueel met Stevia of honing. Je zoete trek zal daarna sowieso weg zijn.

Zin in brood!

Zin in brood? Grote kans dat je bloedsuikerspiegel dan flink schommelt. Vet en eiwitrijk eten helpt om deze te stabiliseren. Neem bijvoorbeeld een gekookt ei, een handvol ongezouten noten, maak een linzensalade of eet wat gerookte zalm. Ook bakken in kokosolie helpt de trek in koolhydraten te verminderen. Ook kan het zijn dat je hunkert naar koolhydraten doordat je helemaal geen koolhydraten eet, zoals bij de eerste fase van het Atkins-dieet. Blijf altijd volop groenten en fruit eten, deze bevatten ook koolhydraten, maar veel minder dan brood en pasta. Diëten waarbij bepaalde voedselgroepen compleet geschrapt worden, zijn niet goed voor je (tenzij je het doet om gezondheidsredenen zoals een glutenallergie of lactose-intolerantie). Het zorgt ervoor dat je ongelooflijk zin krijgt in dat soort voedsel. Meestal is dit ongezond én onhoudbaar.

Zin in vettigheid en fastfood

Frietjes, pizza, kebab, frisdrank… Elke keer als je langs een snackbar loopt, is het feest voor jou. In werkelijkheid heeft je lichaam behoefte aan echt voedsel dat vitaminen en mineralen bevat. Groenten en fruit dus. Maak een salade met kool, gestoomde broccoli, kip, en Parmezaanse kaas (lekker en rijk aan calcium). Gebruik als dressing olijfolie en citroensap. Toch te veel zin in friet? Maak zelf frietjes van zoete aardappel. En kipnuggets, die zijn er ook in een gezonde variant. Doop de stukjes kipfilet eerst in een geklutst ei te en haal ze dan door een mix van kokosrasp en kruiden. Herhaal dit proces nog eens en bak de kipnuggets vervolgens 20 minuten op 200 graden in de oven. Vergeet niet om ze regelmatig even om te draaien zodat alle kanten mooi goudbruin worden. Et voilà: je eigen gezonde ‘fastfood’.

Zin in koffie

Als je zin hebt in koffie en andere cafeïnerijke voedingsmiddelen, heb je eigenlijk nood aan zout en ijzer. Eet dan liever mager vlees zoals kip en kalkoen of eet eieren en zwarte kersen. Wat denk je van een omelet met kalkoen en groenten en een handje zwarte kersen als dessert? Ook kan zin in cafeïne er op wijzen dat je dorstig bent of last hebt van uitdroging. Drink eerst een glas water. Je zal vaak merken dat je helemaal geen zin meer hebt in dat kopje koffie. Lees hier het blog van Krista over koffie met gezonde alternatieven!

Zin in zoute snacks

Chips, zoute nootjes: ze zijn onweerstaanbaar! Grote kans dat je dan last hebt van stress. Bij stress moeten de bijnieren harder werken en deze hebben een kleine hoeveelheid zout nodig om goed te kunnen functioneren. In plaats van zout uit bewerkt voedsel te halen, kan je beter bleekselderij en snijbiet eten. Deze bevatten van nature zout. Of eet yoghurt op basis van geitenmelk of een stukje vis. Waarom geen salade van snijbiet en bleekselderij met tonijn of zalm? Kortom, voor elke lekkere trek is een goed alternatief te bedenken! Marjolein marjolein-lentekuur-

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 06-07-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!