Smartphoneverslaving aanpakken: hoe bewust ga jij om met je mobieltje? 5 tips voor een social media detox


Offline Time is de nieuwe Quality Time

Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Je vraagt je weleens af hoe we ons eigenlijk ooit hebben kunnen redden zonder mobiele telefoon. Met al die handige apps en internet op zak ligt de hele wereld onder handbereik.

Niet gek dat bijna iedereen constant en overal op zijn telefoon zit. Hoe erg verknocht je bent aan je telefoon, merk je vaak pas als je hem een dag vergeten bent mee te nemen of je batterij leeg is.
Om de paar minuten heb je wel de neiging even naar dat ding te grijpen. Maar als je dan een paar uur zonder zit wen je daar ook weer snel aan. Het geeft je tijd eens een praatje met iemand aan te gaan als je staat te wachten of te genieten van de wereld om je heen. Zeker nu het lente wordt en de bomen weer in bloei staan, is het heerlijk je omgeving in je op te nemen, in plaats van de plaatjes op je telefoon.

Het gras is altijd groener bij de buren

Het gras is altijd groener bij de buren en als iets dat gevoel aanwakkert is het wel social media. Iedereen post zijn meest perfecte plaatjes en leuke uitjes, uiteraard met een filtertje erover. Zo zou je maar zo het idee krijgen dat anderen een veel beter, leuker leven leiden dan jijzelf.
Ook als je bijvoorbeeld bezig bent met afvallen en gezonder leven kun je van Instagram een dipje krijgen. Al die mooie fitnesslijven, je zou er moedeloos van worden. Wij mensen hebben nou eenmaal de neiging ons te vergelijken met anderen en dan zijn er altijd mensen beter, mooier, slimmer dan jezelf waardoor je een rotgevoel over je eigen leven of prestaties kan krijgen. Door even een tijdje offline te gaan, krijg je weer veel meer waardering voor je eigen leven.

Waarom is die telefoon zo verslavend?

Herken je dit? Even kijken of ik nog een berichtje heb. Een appje, mailtje of like. Het scrollen door je apps als Facebook, Twitter of instagram werkt verslavend. Want wie weet, áls je nog even doorscrollt naar beneden, lees of zie je nog net een leuke update. En word je weer even blij als een kind. Je gelukshormonen (dopamines) gieren even een seconde door je lijf, maar al snel ben je weer teleurgesteld als de tijdlijn in je app geen bijzonderheden en smeuige beelden laat zien.
Een paar minuten later denk je weer: even kijken of ik nog een berichtje heb. Een appje, mailtje of like. En zo werkt die verslaving! Verslaafd aan het nieuws en de impulsen die maar doorgaan...

Wil je ook van je telefoonverslaving af? Ga social detoxen met deze 5 tips!

Eigenlijk kunnen we wel honderd tips geven hoe je kan social detoxen en je je bewust kan worden van je mobiele telefoongebruik. Lees onze vijf tips eens aandachtig door en bedenk je hoe je leven eruit kan zien als je weer écht contact met anderen hebt en niet alleen via je mobieltje.

  • Tip 1: Laat eens 2 uur je telefoon liggen en breid dat uit
    Begin met een kleine stap en laat eens 2 uur je telefoon liggen. Dat lijkt weinig, maar uit onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders wel zo’n 10 tot twintig keer per uur op hun telefoon kijken.
    Bouw je offlinetijd steeds meer op en probeer nu elke dag 2 uur je telefoon niet te gebruiken. Heb je dit een tijdje gedaan, zal je al snel de voordelen er van merken:

  • Meer rust in je hoofd
  • een betere concentratie
  • tijd voor andere leuke dingen in het echte leven.

Nu ben je klaar voor een detox van een week, gebruik je telefoon tijdens die week alleen om te bellen of kort te appen.

Denk eens na over de vraag: Hoe sociaal ben jij?
Voor de mensen die dagelijks hun verhaal op Facebook, Instagram of welk sociaal medium dan ook plaatsen: doe dat dus eens even een tijdje NIET! De likes en reacties slurpen je aandacht.
Ben je meer een "volger" en check je 10 keer per dag wat anderen op Facebook hebben gezet? Probeer ook die gewoonte te doorbreken.
Laat je facebook, Instagram en andere apps op je telefoon ongebruikt. Of gooi die apps eraf.

  • Tip 2: Word je bewust van je mobiele gebruik
    Een simpele app om je mobiele telefoongebruik te checken is Checky. Deze app is er voor Android en iPhone. Deze gratis app laat je zien hoe vaak je op je telefoon kijkt. Ga je social detoxen, dan is dit handig. Je krijgt feedback over je daadwerkelijke gebruik. Je zult er van versteld staan! Stel jezelf een doel en kijk aan het eind van de dag hoe je het er vanaf hebt gebracht.

  • Tip 3: Zet de meldingen uit op je mobiel
    Als je je meldingen uitzet voor nieuwe berichten in Mail, Facebook, Twitter en andere apps, dan heb je al een slag geslagen!

  • Tip 4: Ruim de apps op je telefoon op
    Bedenk na je detox-week welke media je nog wel en niet wilt gebruiken. Waar krijg je nou echt inspiratie van en waar wordt je eigenlijk niet gelukkig van?
    Misschien besluit je wel je Instagramaccount aan te houden, maar van Twitteren af te zien.

    Durf die apps gewoon van je telefoon te gooien. Hup, weg ermee!

    Maak ook een plannetje hoe je in het vervolg met je social media wilt omgaan. Beleef je écht plezier aan al die tijd op social media? Ga er dan mee door.
    Maar als de momenten van afstand je een prettig gevoel geven, bouw ze dan structureel in. Zorg bijvoorbeeld dat je op vaste tijdstippen je accounts checkt, zoals in de ochtend en de avond. De tijd daar tussenin kun je dan heerlijk offline spenderen.

  • Tip 5: Doe eens even helemaal niks!
    Doe elke dag een kwartier helemaal niets. Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, we zijn zo gewend altijd maar bezig te zijn, dat nietsdoen vaak als tijdverspilling wordt gezien.
    Maar een kwartier lang gewoon een beetje voor je uit staren, zonder boeken, telefoon, tv, muziek, eten of wat voor afleiding dan ook, traint je om gewoon even te zijn en verder niets.
    Noem het Mindfulness, noem het mediteren of noem het me-time en geef het jezelf cadeau!
    Kies bewust voor deze quality-time en maak er een gewoonte van. Dat kan alleen als je dat écht wilt. Misschien is een mindfullness-training wat voor je om te leren hoe het werkt.
    De wereld draait wel door. Ook als jij er een kwartier niet intensief mee bezig houdt. En als je hier moeite mee hebt, moet je maar eens naar je huisdier kijken. Zij doen de hele dag door "niets" en zien er verdacht ontspannen en gelukkig uit.

    En HOE doe je dat dan, even helemaal niks? Lees verder!
  • Druk in je hoofd? 4 tips om je geest te detoxen
  • Minder stress? Mindfulness kan je helpen
  • Leestip NRC: Hoe de smartphone ons verslaafd maakt.

En omdat je dit waarschijnlijk ook op je telefoon op PC leest, nu snel uit ermee en naar buiten waar de vogels fluiten!

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >