Diëten werken niet, dit wel

Afvallen

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Ken je valkuilen

Als je wat kilo’s overgewicht is het altijd handig een analyse te doen van de situatie, zodat je precies weet hoe het in elkaar zit en waar de haken en ogen zitten. Waar komen je kilo’s vandaan? Is het omdat je veel snoept vooral als je je rot, gestrest of verdrietig voelt? Dan kan het weleens zijn dat je een emotie eter bent. Of misschien eet je uit verveling gedachteloos hele zakken chips weg. Misschien heb je het juist wel heel druk en schiet het koken erbij in. Misschien heb je eigenlijk geen idee wat gezonde voeding nou precies is en rommel je wat aan. Wat de situatie ook moge zijn, als je duidelijk weet waar het bij jou aan ligt kun je stappen gaan maken om veranderingen aan te brengen.

Diëten? Nee, maak een plan

Als je weet waar jouw valkuilen liggen kun je een plan de campagne gaan maken. Heb je bijvoorbeeld weinig tijd, kijk dan of je de boodschappen voor de hele week in 1x kan doen. Bereid het grote deel van je maaltijden al in het weekend voor. Zo weet je dan zeker dat je lekkere, gezonde maaltijden binnenkrijgt.

Eet je meer uit emotie? Probeer dan telkens even stil te staan bij je gevoel, voordat je naar de voorraadkast grijpt. Wil je nu echt die koekjes eten? Of voel je je gewoon niet zo goed en kun je beter even een vriendin bellen? Bij emotie eten kan het ook helpen, om geen snackfood in huis te halen, maar alleen gezonde, lekkere dingen. Wat er niet is, kan ook niet op.
In alle gevallen geldt dat je het beste een gezonde basis van maaltijden kan aanhouden, geen malle calorie restrictie waar je koud en chagrijnig van wordt. Zoek bijvoorbeeld een paar gezonde ontbijten die je echt lekker vindt en wissel daar mee af. Zoals een paar keer in de week havermout als ontbijt afgewisseld met smoothies en Griekse yoghurt met fruit of af en toe een eitje. Zoek ook een paar lunchgerechten die je echt lekker vindt en maak ze regelmatig.

Mijn favoriet is tonijnsalade met een appeltje en witlof, zo klaar en erg lekker. Ik eet het soms wel 2x in de week, mijn ontbijt bestaat meestal standaard uit een gebakken eitje met wat fruit of een bananenpannekoek. In onze lentekuren vind je volop inspiratie voor gezonde gerechten en natuurlijk starten we in 2017 ook weer een lentekuur, daar kun je je nu hier al voor inschrijven, doen!

Zet kleine stapjes in plaats van reuze stappen

Besef je dat alle duurzame veranderingen tijd kosten. Het kan soms wel een jaar of twee jaar duren voordat een nieuwe lifestyle helemaal eigen is geworden. En ook dan zal je soms nog steeds kunnen verbeteren en bijschaven. Elke kleine gezonde verandering telt en doe je je lichaam een enorm plezier mee. Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik al jaren bezig met gezond eten en leven, maar de veranderingen in voedingspatroon gingen wel geleidelijk omdat ik steeds een stukje kennis vergaarde en mijn lichaam beter leerde kennen. En ook nu blijft er nog ruimte voor verbetering. Zo sport ik niet altijd even regelmatig, drink ik soms te veel koffie en veel te weinig water en ga ik perioden te laat naar bed. Daar krijg ik op een gegeven moment dan last van en stel ik dat weer bij. Je lichaam en behoeften veranderen constant, door goed naar je lichaam te luisteren wordt het makkelijker gezond te leven. Geef jezelf de tijd en maak kleine stapjes, als je dat volhoudt kom je verder dan je met zevenmijlslaarzen ooit had gekund.

Beheers je bloedsuikerspiegel

De laatste, heel praktische tip is om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Wanneer de bloedsuikerspiegel niet schommelt, maar stabiel blijft gedurende de dag, zal je merken dat je over de hele dag voldoende energie hebt en geen dips. Ook heb je dan veel minder eetbuien en zin in zoete dingen. Je houdt je bloedsuikerspiegel onder andere stabiel door eiwitrijk te ontbijten, snelle koolhydraten en suiker te vermijden en de juiste vetten in je voeding toe te voegen. Alle uitgebreide tips lees je in dit blog over de suikerspiegel.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de (medicinale) werking van voeding, kruiden, vitamines en mineralen en supplementen. Dat is echt mijn passie. Ik adviseer klanten op het informatiecentrum van A.Vogel. Daarnaast schrijf ik artikelen, stel ik met het lentekuurteam de kuurweken samen en ben ik vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s. Ook begeleid ik kuurweken in Portugal. Mijn favoriete producten zijn Aciforce Probioticum en Hyperiforce Forte.

Blogster Krista

Ooit aan de Universiteit van Maastricht als gezondheids-wetenschapper afgestudeerd, ben ik nu werkzaam als webredacteur van www.avogel.nl. Op dit blog wil ik mensen informeren over gezondheid en aanmoedigen gezond te leven. A.Vogel zei altijd al: “Gezondheid is leven in harmonie met de natuur” en daar kan ik me van harte in vinden!

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En produceer dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Online, offline, in print en in video. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook. Veel van de gezonde tips & tricks waar ik over schrijf, vind je hier op het blog weer terug.

Laatste wijziging op deze pagina: 19-01-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!

Onze tip bij griep en verkoudheid

Echinaforce tabletten. Deze tabletten krijgen maar liefst een 9,2 als waardering van meer dan 800 gebruikers.

Bestel Echinaforce tabletten

Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Ontdek de principes
van Alfred Vogel

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek A.Vogel Wereld
Griep? Schrijf je nu in voor de GriepCoach! GriepCoach Marcel