De 10 beste voedingstips bij prostaatklachten

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Wat doet de prostaat?

De prostaat is een walnootvormige klier die net onder de blaas om de urineleider heen zit. Hij maakt melkachtig vocht, waardoor spermacellen langer buiten het lichaam kunnen overleven en de prostaat zorgt ook voor het transport van de spermacellen. Door de jaren heen kan de prostaat gaan vergroten, waardoor hij de urineleider wat dichtdrukt. Dit hoort bij het ouder worden en 50% van de mannen boven de 50 jaar krijgt ermee te maken. Mannen kunnen dan problemen met plassen krijgen; ’s nachts meerdere keren plassen, nadruppelen, zwakke straal, niet helemaal kunnen uitplassen... Geen pretje dus. Alfred Vogel was er een groot voorstander van om voeding als medicijn in te zetten. Dus hier komen ze.

10 voedingstips om de prostaat in goede conditie te houden

1. Kies de goede vetten

Vetten spelen een belangrijke rol bij allerlei processen in het lichaam, ook kunnen ze ontstekingsreacties verminderen of verergeren. Een goede reden dus om te kiezen voor het juiste type vet. Eet dan ook 2 à 3x in de week vette vis zoals: zalm, makreel, haring en sardines. Ongezouten, ongebrande noten en avocado’s kunnen dagelijks gegeten worden. Voor bakken en braden zijn kokosolie, biologische roomboter, Ghee en olijfolie geschikt. Let op, zonnebloemolie en kant- en klare bakboters en lijnzaadolie kun je beter vermijden. Zwaar bewerkt rood vlees zoals salami, worst en vleeswaren zijn niet aan te raden. Kies waar het kan voor biologisch vlees wat niet bewerkt is. Kip en kalkoen hebben de voorkeur aangevuld met af en toe rood vlees van goede kwaliteit.

2. Eet kleur

De stoffen die groenten en fruit hun felle kleur geven zijn antioxidanten. De groentes en fruit maken deze aan om zich te beschermen tegen Uv-stralen van de zon en oxidatie. In ons lichaam doen ze hetzelfde en beschermen ze ons tegen oxidatieve schade. Eet ze dan ook volop en probeer het hele spectrum aan kleur te eten. Enkele toppers zijn; blauwe bessen, frambozen, kersen, boerenkool, wortels en grapefruits.

3. Tomatenpuree

Tomaten zitten vol met lycopeen ook zo’n antioxidant die vooral een affiniteit met de prostaat lijkt te vertonen. In tegenstelling tot andere antioxidanten die verloren kunnen gaan bij verhitting is dit bij lycopeen niet het geval. Zo zitten ketchup en tomatenpuree er vol mee. Je kunt het beste voor de tomatenpuree kiezen, omdat daar geen suiker in zit.

4. Groene thee

Groene thee is ook rijk aan beschermende stoffen. In tegenstelling tot koffie irriteert het de blaas niet. Zet groene thee nooit met kokend water, maar laat het iets afkoelen en voeg dan het zakje toe. Zo gaan de waardevolle stoffen niet verloren. Je kan 4 à 5 koppen groene thee op een dag drinken. Ook witte thee bevat dezelfde eigenschappen en is milder van smaak.

5. Selenium

Doordat onze landbouwgrond steeds meer verarmd is, bevat ons voedsel minder selenium. En selenium hebben we juist nodig om onze cellen te beschermen. Maar paranoten zitten er vol mee. Met elke dag een handje paranoten kom je aan je dagelijkse behoefte selenium.

6. Rode wijn in plaats van bier

Kom niet aan een man zijn bier. Dus deze durf ik bijna niet op te schrijven, maar als het op alcohol neerkomt, dan is het drinken van veel bier bij prostaatklachten niet zo gunstig. De alcohol irriteert het blaasweefsel en kan de plasklachten verergeren. Waar bier snel wordt omgezet in suiker en vet (denk aan de bierbuik) bevat rode wijn een grote dosis antioxidanten. 1 glas rode wijn per dag is dan een goed alternatief.

7. Vermijd spicy food en cafeïne

Kruidig eten en toevoegingen en smaakversterkers uit pakjes en zakjes kunnen de blaas irriteren. Ook teveel cafeïne uit koffie heeft dit effect. Vers, bereide maaltijden vol kleur zijn het devies.

8. Pompoenpitten

Pompoenpitten zijn rijk aan zink, van dit mineraal hebben veel mensen een tekort, je ziet dan witte vlekken op de nagels. Zink speelt in zoveel processen in het lichaam een rol, dat de lijst te lang is om op te noemen. Zink heeft ook een affiniteit met de prostaat. Pompoenpitten zijn er rijk aan, je kunt ze over salades of yoghurt strooien of zo los uit het vuistje eten.

9. Koolsoorten

Eet veel kool! Gelukkig zit onze Hollandse pot vol met kolen, zoals boerenkool, bloemkool, rode kool, zuurkool, spitskool veel belangrijke stoffen die goed zijn. Keuze genoeg!

10. Vitamine E

Vitamine E zit vaak in huidcrèmes verwerkt omdat het de huidcellen kan beschermen tegen oxidatieve schade. In het lichaam heeft vitamine E dezelfde functie en kan het de cellen van de prostaat beschermen. Noten, groenten en fruit zitten er vol mee. Ook tarwekiemen zijn rijk aan vitamine E.

Meer prostaat!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2021

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Tips voor een gezonde leefstijl Naar de blogs

Meld je nu aan! Gratis nieuwsbrieven en specials van A.Vogel

Inspiratie voor een gezond leven!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >