Stappenplan om af te vallen in de overgang

Dit werkt echt!

Voeding | Lifestyle | Afvallen | Overgang

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en beginnen met wat niet werkt; streng lijnen. Toegegeven, het is erg verleidelijk om met frisse moed aan een streng dieet te beginnen. Tuurlijk zul je afvallen als je minder of anders gaat eten, maar omdat de meeste diëten zo streng zijn houd je het nooit voor langere tijd vol. Je hebt jezelf simpelweg uitgehongerd tot het dagelijks leven roet in het eten komt gooien en je daarna nog zwaarder bent dan daarvoor. Je lichaam schroeft bij strenge calorierestrictie je stofwisseling omlaag, waardoor je daarna helemaal met de gebakken peren zit. Als het om afvallen gaat is de weg van geleidelijkheid dan ook de beste. Je wilt namelijk niet even slank zijn, maar de rest van je leven. Het kost tijd om veranderingen in je eet- en leefpatroon door te voeren. Gun jezelf die tijd en je zult blijvende resultaten zien. Hieronder vind je een stappenplan wat echt werkt!

Stappenplan om af te vallen in de overgang

Stap 1: grote schoonmaak en vervangen

Begin eerst met het uitmesten van je keukenkastjes en koelkast. Witte pasta, witte rijst, aardappelpuree, koekjes, snoep, chips, witte crackers, muesli, cruesli, beschuiten en kant-en-klaar-maaltijden kunnen allemaal het veld ruimen. Net als zoet broodbeleg zoals hagelslag, chocopasta en speculoos. Wanneer je gezonde vervangers in huis hebt grijp je nooit mis.
Zorg daarom dat je altijd ruimschoots verse groenten en fruit in huis hebt en vul die aan met deze handige basics:

Granen/koolhydraten/peulvruchten

  • havermout
  • volkorenrijst
  • zoete aardappelen
  • quinoa
  • boekweit
  • spaghetti/macaroni van kikkererwten
  • zuurdesem/speltbrood
  • zilvervliesrijstwafels
  • kikkererwten
  • linzen
  • speltmeel
  • kokosmeel
  • amandelmeel

Zuivel/eieren

  • hüttenkäse
  • Griekse yoghurt
  • geitenkaas
  • feta

Vlees/vis/vegetarisch

  • kip
  • rundergehakt
  • zalm
  • tonijn
  • sardientjes
  • tempé

Vetten

  • roomboter
  • olijfolie
  • kokosolie
  • ghee

Zoetmakers

  • honing
  • stevia
  • kokosbloesemsuiker

Stap 2: ken jezelf

Nu je kastjes en koelkast op orde zijn en je weet welke basics op je boodschappenlijstje moeten staan, is het tijd voor de volgende stap; het onderzoeken van je valkuilen. Waar gaat het bij jou mis als je wilt afvallen:

  • Ben je een emotie-eter?
  • Begin je gemotiveerd, maar geef je snel op?
  • Beweeg je te weing?
  • Heb je last van suikerklop, waardoor je maar blijft snoepen?
  • Sla je maaltijden over om je vervolgens vol te stoppen?
  • Heb je geen inspiratie voor gezonde maaltijden?
  • Heb je geen steun van je partner?

De redenen waarom afvallen maar niet lukt zijn legio. Ga er rustig voor zitten en schrijf op welke dingen jou telkens in de weg zitten om op gewicht te blijven. Bedenk stapsgewijs wat je kunt doen om je valkuilen te omzeilen.

Stap 3: babysteps

Zoals je al hebt kunnen lezen is de weg van geleidelijkheid de weg naar succes. Begin bijvoorbeeld eerst door je ontbijt te vervangen. In plaats van boterhammen, Griekse yoghurt met fruit, een smoothie, havermout of een gebakken ei met groenten. Houd je dit een maand vol en voelt dit inmiddels als de normale gang van zaken, doe dit dan ook met je lunch. Ga pas door naar de volgende stap als de gezonde verandering moeiteloos voor je is. Hier gaat best wat tijd overheen, maar de resultaten zijn blijvend en daar gaat het om.

Stap 4: 80/20

Maak je de 80/20-regel eigen. Eet 80% van de tijd gezond en reserveer 20% voor minder gezonde snacks of maaltijden. Het is niet realistisch om de rest van je leven hypergezond te eten. Er is altijd een verjaardag, iets te vieren of simpelweg het weekend waarin je jezelf op iets lekkers wilt trakteren. Plan je snoepmomenten in door deze bijvoorbeeld voor één dag in de week te reserveren.

Stap 5: houd je stofwisseling op peil

Wil je blijvend op gewicht blijven, dan hoort daar een portie beweging bij. Het meest effectief is een combinatie van cardio zoals wandelen, fietsen, joggen of zwemmen met daarnaast regelmatig een krachttraining. Zo houd je je conditie op peil en bouw je spiermassa op. Vooral die spieren heb je nodig om je stofwisseling goed te laten draaien, waardoor je vet verbrand.

Stap 6: gebruik je gezond verstand

Ten slotte zijn er nog een paar belangrijke dingen waar je op moet letten op weg naar je gezonde gewicht. Verpakt voedsel staat tegenwoordig bol van allerlei claims: vezelrijk, suikerarm, natuurlijk, ambachtelijk, zonder toegevoegde suikers, vegan, lactosevrij, glutenvrij en ga zo maar door. Het betekent niet dat deze producten daardoor automatisch gezond zijn. Laat je hierdoor niet verleiden en eet zo puur en onbewerkt mogelijk. In plaats van een mueslireep gewoon een handje ongebrande noten. In plaats van een smoothie uit de supermarkt gewoon een stuk fruit. Maak je maaltijden zoveel mogelijk zelf, dan weet je precies wat je binnen krijgt. Trap ook niet in de val van lightproducten of magere varianten, kies gewoon voor roomboter, volle melk en kwark. De vetten die erin zitten verzadigen je en heb je met mate nodig. Kijk voor inspiratie voor een gezond eetpatroon eens bij onze lentekuren. Daar vind je complete weekmenu's, zodat je een goede start kunt maken.

Zo blijf je op gewicht in de overgang

Als je in de overgang komt, kan gewichtsbeheersing ook een puntje van aandacht zijn. Je spiermassa neemt af, je stofwisseling wordt minder snel en je vetverbranding komt op een lager pitje te staan. Hierdoor kom je gemakkelijker aan in de overgang
Wil je op gewicht blijven in de overgang? Famosan Contour helpt om op gewicht te blijven en bij het behoud van het figuur1*. Het verhoogt de vetverbranding1* en draagt bij aan een normale stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten2. Famosan Contour helpt ook bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding3. Tevens ondersteunt het een goede vochthuishouding en vochtbalans1*.

Wil je meer weten over gewichtsbeheersing in de overgang? Schrijf je dan in voor de Samen Door De Overgang nieuwsbrief!

1Yerba mate 2zink 3magnesium
*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 09-09-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Gratis A.Vogel Vitamine D3 bij je bestelling

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >