4 goede gewoontes tijdens de overgang

Goed voor jezelf zorgen in deze nieuwe levensfase

Nathalie Keers

Nathalie Keers
WhatsApp je vraag

Waar sta jij zelf op je to-do-list?

Het jaar 2021 is om en 2022 is begonnen. De dagen zijn kort, maar je to-do-list allesbehalve. Diverse activiteiten die je weer genoeg energie kosten. Daarom tip nummer 1: plan tijd in om op te laden. Zoals je die kop koffie met je buurvrouw in je agenda zet, zet je ook de afspraken voor jezelf in de agenda. Met hoofdletters: ME-TIME. Tijd voor jou, om lekker te doen waar jij zin in hebt.

Lekker gezond eten

Wanneer het kouder is of je mentaal niet helemaal blij bent, is het verleidelijk om jezelf te verwennen met comfort food. Heerlijk natuurlijk, maar probeer in plaats van deze zware maaltijden ook te kiezen voor voedzame, lichtere recepten. De overgang vertraagt je stofwisseling, waardoor je sneller kunt aankomen. Het eten van voldoende groente, vezels en fruit draagt bij aan een energiek gevoel en helpt je bij het beheersen van je gewicht. Inspiratieloos? Wat dacht je van een smaakvolle koolhydraatarme wrap met kip of een verwarmende paprikasoep met krokante kikkererwten? Bon appetit!

Oefen met mindfulness

Mindfulness is het volledig aanwezig zijn in het hier en nu, bewust van je omgeving en eigen gedachten zonder er een oordeel over te hebben. Een fijne manier om even bij jezelf in te checken en te ervaren hoe je je voelt. Hulpmiddelen daarbij zijn ademtechnieken, yoga en meditatieapps. Het internet staat vol met video's die je daarbij kunnen begeleiden.

Aandacht voor je slaapschema

Al deze veranderingen in je lijf kosten energie. Slaap je voldoende? Probeer een vast slaapritme aan te houden. Dit houdt je lichaam en geest in balans. Probeer op dezelfde tijden naar bed te gaan en op te staan. Tip: zet een wekker voor 's avonds, zodat je op tijd start met je klaar te maken voor de nacht. Leg je telefoon weg en lees nog even in bed of schrijf gedachten van je af; wat houd je bezig, waar ben je dankbaar voor, wat zijn je intenties voor de nieuwe dag?

Bonustip: verdiep je in de overgang en ervaringsverhalen via podcast, zoals de podcast Opvliegers. Fijn om te luisteren in de auto of tijdens een wandeling.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 13-01-2022

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Tips voor een gezonde leefstijl Naar de blogs

Meld je nu aan! Gratis nieuwsbrieven en specials van A.Vogel

Inspiratie voor een gezond leven!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >