5 tips om je vetverbranding te stimuleren

Gewichtstoename in de overgang

Lifestyle | Afvallen | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Gewichtstoename in de overgang

Doordat je lichaam minder oestrogeen aanmaakt in de overgang, gaat het compenseren. Met als gevolg dat er extra vetcellen worden aangemaakt. Alsof dat nog niet genoeg is, maakt je lichaam ook nog minder testosteron aan waardoor je spiermassa afneemt en je vetmassa toe. Hierdoor is het mogelijk dat je, ondanks hetzelfde eet- en bewegingspatroon als voor de overgang, aankomt.

Je lichaam verandert in de overgang

Wat je aankomt in de overgang is met name te zien op je buik, heupen en benen, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van A.Vogel is uitgevoerd onder bijna 800 vrouwen in de overgang. Dus het is niet zo gek als die fijne spijkerbroek nu ineens niet meer zo lekker zit, of als dat heerlijke zomerjurkje meer tekent.

Afvallen in de overgang

Gezonde voeding en voldoende beweging zijn natuurlijk de sleutelwoorden om af te vallen, ook in de overgang. Eet minder suiker en snelle koolhydraten en eet met name goede en gezonde vetten. Door dit toe te passen in je eetpatroon houd je je suikerspiegel in balans en houd je langer een verzadigd gevoel. Wij geven in deze blog 7 voedingstips om af te vallen in de overgang. Daarnaast is voldoende slapen (als de opvliegers het toelaten) en voldoende water drinken aan te raden.

5 tips om je vetverbranding te stimuleren

1. Intermittent fasting

Bij intermittent fasting eet je flink minder calorieën dan normaal, doordat je korte periodes vast. Doordat je een tijd niet of weinig eet, dwing je je lichaam min of meer over te stappen op vetverbranding. Wil je meer weten over intermittent fasting, of het gezond voor je is en welke voordelen het nog meer heeft? Lees dan deze blog.

2. Zoek de kou op

Misschien geen pretje, maar het helpt bij het stimuleren van je vetverbranding. Als je het koud hebt, moet je lichaam harder werken om voldoende warmte te creëren. Neem bijvoorbeeld een koude douche, zet de kachel wat lager en zet het raam open als je gaat slapen.

3. Krachttraining

In de overgang verlies je spiermassa en dat is nou net wat je niet wilt. Door krachttraining te doen, kun je juist weer die spiermassa opbouwen. Een bijkomend voordeel is dat je zowel tijdens als na de training calorieën verbrand. Heb je geen zin om naar de sportschool te gaan? In deze blog vertellen we welke sportoefeningen goed zijn in de overgang om thuis te doen.

4. Cardio

Ben je niet van de gewichten en ga je liever hardlopen of fietsen? Daar kan je ook mee afvallen. Let wel: de juiste training is noodzakelijk en ook dat je goed kijkt naar hoe getraind je bent op het moment dat je begint.

  • Intervaltraining: wissel rustige periodes af met intensieve periodes
  • Duurtraining: een langere periode, van minstens een uur, trainen

5. Ontspan en relax

Klinkt als muziek in de oren, toch? Lekker een middagje bijkletsen met een vriendin, ontspannen een boek lezen of naar de schoonheidsspecialist of kapper. Wij vrouwen vragen nogal wat van onszelf en dat kan drukte en spanning opleveren. Als je lichaam stress ervaart, maakt het meer cortisol aan. Het hormoon dat ervoor zorgt dat je meer vet vasthoudt. Dus probeer zo goed mogelijk te ontspannen en relaxen. Bekijk ook onze 5 tips om tot rust te komen.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen door de Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>