Een weerstandscocktail bij onvoldoende weerstand

Een cocktail van 7 tips ter ondersteuning van je weerstand

Weerstand

Thomas Bakker

Thomas Bakker
WhatsApp je vraag

7 tips voor een gezonde weerstand

1. Eet gezond

Natuurlijk, het is voor de hand liggend en je hoort het overal. Maar het is dan misschien ook wel de belangrijkste tip voor een goede weerstand: eet gezond. Gezond eten levert de goede bouwstoffen en brandstoffen voor je lichaam.
Voor gezond eten is een gevarieerd eetpatroon belangrijk, met onder andere voldoende groente en fruit, vezels, eiwitten en onverzadigde vetten. Ga zuiniger om met (geraffineerde) suikers en verzadigde vetten. Probeer eens wat rauwkost als tussendoortje in plaats van een koek. Of neem een handje ongezouten nootjes als je 's avonds op de bank zit, in plaats van dat schaaltje chips. Zorg ook dat je voldoende water drinkt.

2. Kom van de bank

Ook voldoende bewegen is zo'n oude bekende. Hoe kan bewegen nou bijdragen aan het verbeteren van onvoldoende weerstand? Kan ik niet gewoon op de bank blijven liggen en lekker rustig aan doen, vraag je je misschien af? Natuurlijk, rust is ook goed. Op zijn tijd. Maar bewegen is zeker verstandig om je lichaam in goede conditie te houden. Een half uurtje matig intensief bewegen per dag, helpt je weerstand gezond te houden. Denk bijvoorbeeld aan een stevige wandeling, of neem een duik in het zwembad.

3. Frisse lucht

Behalve buiten komen, wat frisse lucht inademen en hier en daar een zonnestraal opvangen is ook frisse lucht in huis bevorderlijk voor je weerstand. Een geventileerd huis heeft schonere lucht. En schonere lucht betekent minder irritatie van de slijmvliezen in de luchtwegen. Je huis ventileren kan bijvoorbeeld door middel van ramen of ventilatieroosters. Maar denk ook aan het verminderen van vocht in huis, door bijvoorbeeld de was buiten te drogen en met een deksel op de pan te koken. Ook doe je er goed aan niet binnen in huis te (laten) roken. Overigens is roken natuurlijk sowieso niet gezond voor je, maar dat is weer een ander verhaal.

4. Ontspan

Gun je lichaam de ontspanning die het nodig heeft. We hebben tegenwoordig allemaal een ontzettend druk en vaak stressvol leven. Je hebt je werk, misschien kleine kinderen en een huishouden, je familie, vrienden en wellicht een partner. Je hebt zoveel rollen en daarmee zoveel ballen in de lucht te houden. Dat kan behoorlijk stressvol zijn. Het is goed voor je lichaam om jezelf op zijn tijd ook de ontspanning te gunnen die je nodig hebt. Denk ook aan jezelf! Ontspanning is goed voor je, want te veel stress is niet goed voor de weerstand. Wat geeft jouw lichaam weer de energie die het nodig heeft? Een lekker warm bad misschien, of wellicht lees je graag een goed boek?

5. Echinaforce Hot Drink*

Als je dan toch even dat momentje voor jezelf pakt, kun je er natuurlijk een lekkere kop thee bij zetten. Maar je kunt ook de heerlijke warme Echinaforce Hot Drink nemen. Deze Hot Drink bevat een hoge dosis Echinacea purpurea. Dit stimuleert de werking van het immuunsysteem, waardoor de weerstand tegen bacteriële en virale infecties toeneemt. Je herstelt sneller bij griep en verkoudheid. De Hot Drink is aangevuld met vlierbes en is volledig natuurlijk
*Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Echinacea purpurea bij onvoldoende weerstand, bij griep en verkoudheid. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

6. De weerstandssmoothie bij onvoldoende weerstand

Zin in een lekker recept om je weerstand een boost te geven? Maak dan eens de weerstandssmoothie met onder andere ananas, gember, honing en citroen. Allemaal lekkere ingrediënten die bij kunnen dragen aan je weerstand of lekker zacht voor de keel zijn.

7. Breng regelmaat aan in je leven

Iedere avond op een vaste tijd naar bed en elke ochtend rond dezelfde tijd weer opstaan? Dat is een goed idee! Hoe regelmatiger je leven, hoe beter dat is voor je lichaam. Doordeweeks altijd vroeg op moeten staan en dan in het weekend ineens lang uitslapen is eigenlijk helemaal niet zo goed. Je lichaam houdt van regelmaat en balans. Dat ondersteunt de weerstand.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 06-02-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >