Wat kun je doen bij voorjaarsmoeheid?

6 tips voor je voorjaarsdip

Slaap

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Wat is voorjaarsmoeheid?

Bij een winterdip zien we vaak dat een gebrek aan zonlicht de boosdoener is van het vermoeide en lusteloze gevoel. Maar in de lente worden de dagen juist weer langer en lichter. Hoe kun je dan toch vermoeid zijn? Een eenduidig antwoord is er niet. Een theorie is dat het een nasleep is van een winterdip, of verlate winterdip. Een andere theorie zegt dat sommige mensen gewoon wat gevoeliger zijn voor de wisselingen van de seizoenen. Deze is het sterkst merkbaar van de herfst naar de winter en de winter naar de lente. De overgang van donkere naar lichte dagen is dan te groot.

De vermoeidheid verdwijnt meestal als het lichaam gewend is geraakt aan het nieuwe seizoen. Daarbij hebben de omstandigheden in je leven ook een grote invloed. Ben je in de winterperiode erg druk geweest of kom je uit een stressvolle periode? Dan kun je hiervan uitgeput zijn en dit nog lang in de lente voelen in je lijf.

Hoe herken je de syptomen van voorjaarsmoeheid?

Voorjaarsmoeheid kent allerlei verschijnselen, de voornaamste:

  • je hebt minder energie;
  • je ziet tegen dingen op;
  • je voelt je futloos;
  • je bent moe door de dag heen;
  • je voelt je lusteloos en wat somber;
  • het slaapritme is anders dan normaal;
  • je bent prikkelbaar;
  • je kunt emotioneler reageren.

Tips bij voorjaarsmoeheid

1. Leef gezond

Ja een inkoppertje, maar we kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk dit punt is. Wie gezond eet, voldoende beweegt en genoeg tijd voor rust en ontspanning inplant, zal zich veel fitter en energieker voelen.

2. Plan leuke dingen

Als je van te voren al leuke dingen plant, kan de voorpret alvast beginnen. Je hebt letterlijk iets om naar uit te kijken. Bovendien: als iets al vaststaat, ben je minder snel geneigd om het af te zeggen als je in een lusteloze bui bent. Je hebt het immers al afgesproken en/of betaald.

3. Blijf in beweging

Dit is een belangrijk punt. Als je je moe en lusteloos voelt, is het verleidelijk om eraan toe te geven. Gevolg? Je voelt je alleen nog maar meer lusteloos. De oplossing vergt wel even wat wilskracht, maar daarna zul je jezelf dankbaar zijn. Door even te wandelen of te fietsen krijg je weer nieuwe energie. Het frist je letterlijk op. Plan dus elke dag even een moment in om lekker in beweging te komen. Het beste moment is de ochtend, om zo de dag goed te starten.

4. Leer met de nieuwe prikkels om te gaan

Dit punt klinkt een beetje vaag, maar in de lente zijn de prikkels uit de omgeving anders. Denk aan geuren, geluiden, temperatuur en licht. Voor gevoelige mensen kan het felle voorjaarszonnetje, de buitengeluiden en de warmte ineens te veel zijn. Het is daarom goed om rustig  te wennen aan deze prikkels. Zorg bijvoorbeeld  dat je altijd een zonnebril bij de hand hebt, draag kleding in laagjes en wissel de omgeving af. Is het te druk voor je op de terrasjes in de stad? Eet dan een ambachtelijk ijsje bij de biologische boer in het dorp vlakbij.

5. Zonder jezelf niet af

Veel mensen die in een dipje zitten, hebben de neiging om zich af te zonderen van mensen. Even geen gedoe aan het hoofd. De keerzijde hiervan is dat zij juist zelf in hun hoofd keren en gaan piekeren. Afleiding kan daarom erg slim zijn om de zinnen weer te verzetten. Dat betekent niet dat je meteen een avondje uit moet plannen. Ook een kopje thee met je buurvrouw kan al genoeg zijn om de zinnen te verzetten (als het een leuke buurvrouw is tenminste ;-)).

6. Trakteer jezelf

Why so serious? Maak jezelf geregeld blij. De kleine geluksmomentjes geven je een positieve vibe. Reden genoeg om lekker te shoppen, een keer uitgebreid te koken of jezelf te trakteren op een bezoekje aan de sauna.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-02-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang 2 weken gratis e-mails met slaaptips van slaapcoach Karin

tip

Ontvang gratis slaaptips van slaapcoach Karin

Aanmelden >>