Zó verbrand je calorieën op het werk

5 tips voor extra beweging op de werkvloer

Overgang

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Sport je wel?

Misschien denk je...ik sport gewoon één of twee uurtjes in de week, dus ik beweeg voldoende. Allereerst, klasse dat je sport! Daar zit natuurlijk je eerste winst. Zeker als je in de overgang bent. Maar als je twee uurtjes per week sport en de rest van de week op een bureaustoel zit, ben je - helaas - nog steeds niet heel gezond bezig. Dagen achtereen zitten is namelijk funest voor je. Voor je lijf, maar ook voor je geest.

Burn baby burn!

Wil je je gewicht tijdens de overgang een beetje binnen de perken houden? Dat heeft natuurlijk alles te maken met calorieën - die rottige beestjes die 's nachts je kleding kleiner maken ;-). En calorieën, daar kun je op twee manieren mee aan de slag.
Manier 1 - een inkoppertje: minder calorieën tot je nemen. Toch is zelfs dat niet voor iedereen genoeg, hoe frustrerend ook. Het omgooien van je eetpatroon is ook nog het proberen waard, het kan zijn dat je lijf nu behoefte heeft aan andere voeding.
Maar er is ook een manier 2: meer calorieën verbranden. En om calorieën te verbranden moet je - je raadt het al - in beweging komen.

Bewegen zonder dat het je tijd kost!

Bewegen op het werk is natuurlijk met name belangrijk als je een zittend beroep hebt. Heb je lopend werk of werk waarbij je veel staat? Dan het je in dit opzicht eigenlijk mazzel. Maar ben je een langdurige 'zitter'? Dan zul je toch echt even extra aan de bak moeten. Moeilijk zijn ze niet, de tips hieronder. Maar ga er maar eens heel bewust mee aan de slag. Dan pas merk je hoe makkelijk je wat extra beweging voor jezelf kunt 'winnen'.

5 toptips om te bewegen op kantoor

1. Neem de trap in plaats van de lift of de roltrap.
Dat lijkt misschien zo'n duhuh-tip, maar overtuig jezelf maar eens dagelijks als de liftdeur zich direct naast de ingang bevindt bijvoorbeeld. Wees jezelf er altijd van bewust dat iedere stap telt - zeker een stap op de trap. Nog een leuke: ga op een andere verdieping naar de wc, als dat kan. Misschien loop je maar een paar minuten per dag op de trap, maar iedere minuut verbrand je toch weer zo'n beetje 10 calorieën.

2. Zoek bewust redenen om te gaan lopen.

  • Laat nooit je collega's koffie voor je halen, maar loop zelf. Pak bij voorkeur ook een kleine mok of beker, zodat je gedwongen wordt om wat vaker te lopen.
  • Mail eens wat minder, maar loop met vragen of opmerkingen naar je collega's toe. Goed voor de beweging, maar contact met collega's maakt ook gelukkiger!
  • Wordt je gebeld op je mobiel? Sta op, loop weg en maak een wandelingetje voor zolang als je telefoongesprek duurt.
  • Parkeer je auto een paar straten verderop. Misschien niet echt aantrekkelijk 's ochtends vroeg, maar je hebt er wel weer een flink aantal stappen mee gewonnen.

3. Ga - voor zover dan kan - staand werken.
Wanneer je staat pompt je hart veel meer bloed door je lijf, waardoor je zo'n 50 extra calorieën per uur verbrandt. Een halve dag staand werken levert je dus zo even 200 extra verbrande calorieën op.

4. Ga wandelen in de pauze.
Heb je een kantine op kantoor? Verleidelijk om ook dáár weer een half uur te gaan zitten. Hartstikke zonde. Maak in plaats daarvan met een aantal collega's een lekkere wandeling. Met een wandeling van een half uurtje verbrand je zo'n 150 calorieën.

5. Beweeg aan je bureau.
Ja, en dan denk je misschien...hoe dan? Wees gerust, bewegen achter je bureau kan bijna onzichtbaar. Google maar eens op 'workouts achter bureau' en je krijgt talloze tips. Van het aanspannen van je bilspieren op je bureaustoel, tot het trainen van je beenspieren door ze vanuit de zithouding voor je uit te strekken. O ja, en moet je naar de wc? Doe dan nadien even 20 squats bijvoorbeeld. Niemand die je die extra paar seconden mist.

Kritiek van de baas?

De meeste bazen zullen het niet eens in de gaten hebben als je wat meer beweegt. Krijg je toch kritiek? Dan hier een goed argument om je baas te overtuigen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bewegen leidt tot meer productiviteit. Bewegen brengt je bloedsomloop op gang, ook in je brein. Daardoor wordt je productiever en creatiever. Terwijl almaar doorgaan vanuit je 'luie bureaustoel' je juist minder productief en creatief maakt.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 03-09-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >