Heb jij deze 9 gewoontes al losgelaten?

Valkuilen als je reuma hebt

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Welke gewoontes herken jij en met welke wil je voor eens en voor altijd afrekenen?

1. Op je buik slapen

Misschien helpt het tegen gesnurk, maar op je buik slapen is niet de beste houding voor je gezondheid. Lig je op je buik, dan moet je je hoofd en nek namelijk opzij draaien. Dit legt druk op de zenuwen en comprimeert de wervelkolom. Een onhandige houding.

Tip: schakel over naar slapen op je zij of rug, dan lig je namelijk in een neutrale positie. Zoek naar speciale kussens en matrassen voor zij- en rugslapers om een goede houding te bevorderen.

2. Te lang zitten

Opgeslokt door je werk of een leuke serie, vergeet je af en toe om op te staan. Het resultaat van langdurig zitten voel je in je nek, polsen, ellebogen, schouders en rug. Spieren raken overbelast en langdurig zitten verhoogt ook stress in je rug. Daarbij is de kans groot dat je geen ergonomische zithouding hebt. Zeker niet als je die serie op de bank kijkt of zelfs in bed.

Tip: gebruik ondersteunende maatregelen om je lichaam te ontlasten. Investeer in een ergonomische bureaustoel en beweeg minstens elk uur een paar minuten.

3. Slechte schoenen dragen

Slecht passend, hoge hakken, puntige neuzen, versleten zolen... Niet-ondersteunende schoenen zijn een risicofactor voor het ontwikkelen en verergeren van artrose en gewrichtsproblemen. Slechte schoenen zijn onder andere slippers, sandalen met hoge hakken. Denk er ook aan dat je sport op de juiste sportschoenen en dat je het schoeisel kiest dat bij de activiteit past.

Tip: ga in ieder geval eerst naar de orthopedisch schoenmaker om te vragen of de schoenen die je op het oog hebt, geschikt voor je zijn. Wil je meer tips over aangepaste schoenen? Lees dan dit artikel.

4. Denken dat je niet kunt trainen

Jaren geleden zou een arts rust en medicatie aanbevelen bij reuma. Niet gek dus dat veel mensen met reuma bang zijn dat als ze actief zijn, ze meer pijn zullen hebben. Inmiddels is het duidelijk dat regelmatige lichamelijke activiteit juist heel belangrijk is. Het kan zorgen voor minder gewrichtspijn, sterkere spieren, meer energie en een verbeterde slaap.

Tip: begin langzaam met gewrichtsvriendelijke bewegingen. Luister naar je lichaam en naar de pijn, maar laat het je er niet van weerhouden om überhaupt te starten met bewegen. Verwaarloos krachttraining ook niet. Het vertraagt de snelheid van botverlies, leidt tot sterkere spieren en daarmee verhoogde gewrichtsstabiliteit.

5. Te veel hooi op je vork nemen

Herken jij je niet in de vorige gewoonte? Grote kans dat je je wel in deze herkent. Er zijn namelijk ook veel mensen die juist steeds hun grenzen verleggen. Maar overdrijven is net zo schadelijk als niets doen. Je grenzen verleggen kan pijn verergeren en het risico op ontstekingen verhogen. Je kunt ook letterlijk te veel hooi op je vork nemen: het dragen van bijvoorbeeld een zware rugzak kan spanning op je nek, schouders en rug veroorzaken.

Tip: verlicht je lading, letterlijk en figuurlijk. Zet op papier wat je grenzen zijn en op welke alarmsignalen je moet letten, zodat je op tijd een stapje terug kunt doen. Heb je zware boodschappen, probeer de ballast dan te verdelen en ergonomisch te tillen.

6. Een gezonde leefstijl vergeten

Het is makkelijk om ten prooi te vallen aan slechte gezondheidsgewoonten, vooral als je bezig bent met je werk, gezinsleven en sociale leven. En voel je je aan het eind van de dag moe, dan is het verleidelijk om naar een kant-en-klaarmaaltijd te grijpen en op de bank te gaan liggen. Dat is voor niemand gezond, maar het helpt je zeker niet om je reumatische klachten te verminderen en je een extra dosis energie te geven.

Tip: gebruik niet teveel suiker, omdat dit ontstekingen in het lichaam bevordert. En al die lege calorieën doen niets om de honger te stillen. Eet in plaats daarvan wat extra grammen kleurrijke groenten en fruit. Bijvoorbeeld zoete aardappel, biet, spinazie, rode kool, aardbeien en frambozen.

7. Toch laat naar bed gaan

Het is zo makkelijk om tijdens een gezellige avond te zeggen: "Ach, ik ga wel wat later naar bed". Of om wat langer door te werken, vroeger uit bed te gaan vanwege... ja, vanwege wat niet? Eén keer is dat echt niet erg. Maar je lichaam heeft baat bij een consistent slaapschema. Het helpt de klok van je lichaam te reguleren, zodat je sneller in slaap valt en gedurende de nacht in slaap blijft. En je kunt je rust gebruiken bij reuma. Een slechte slaapkwaliteit is gekoppeld aan meer pijn en vermoeidheid.

Tip: zet de wekker. Niet alleen om op te staan, maar juist om aan te geven dat het tijd is om naar bed te gaan. Dat klinkt flauw, maar kan wel helpen om in een ritme te komen. Als het goed is, wordt het vanzelf een gewoonte. Probeer dit ritme ook in het weekend zoveel mogelijk aan te houden. Welk ritme je kiest, is aan jezelf. Gemiddeld hebben we acht uur slaap nodig.

8. Je schuldig voelen

Reuma kan een flinke impact hebben op je leven. Het kan voorkomen dat de alledaagse dingen niet meer zo gemakkelijk gaan, dat je op je werk taken moet afschuiven of dat je een afspraak met vrienden afzegt vanwege vermoeidheid of pijn. Je kunt je schuldig gaan voelen wanneer je niet kunt doen wat je denkt dat er van je wordt verwacht.

Tip: besef dat je vooral zelf verwachtingen oplegt. Wees eerlijk als je het daar moeilijk mee hebt. En besef: mensen die van je houden en voor je zorgen zullen het begrijpen en bieden misschien zelfs wel aan om je te helpen, zodat je je beperkingen kunt omzeilen.

9. Roken

Tabak is voor geen enkel deel van je lichaam goed, en dat geldt ook voor je gewrichten. Nicotine vermindert de bloedtoevoer naar je botten, weefsels en schijven in de wervelkolom die demping tussen de wervels bieden. Het roken van sigaretten remt ook de vorming van nieuw bot, waardoor het bot niet zo stevig en dicht is als het kan zijn. Daarnaast onderdrukt tabak het immuunsysteem.

Tip: stoppen met roken is ontzettend moeilijk. Gun jezelf de tijd en het recht dat het niet meteen lukt en zoek ook professionele hulp.

Leven met Reuma

Wil je meer informatie, adviezen, tips en ervaringsverhalen van verschillende mensen met reuma ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Leven met Reuma nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >