6 tips om spijsverteringsklachten te verminderen

Kom december 2019 een tikkie smoother door

Spijsvertering

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Hoe kom ik toch aan dat gas in m'n buik?

Grootmoeder zei het vroeger al: alles waar té voor staat is niet goed. Maar zo rondom de feestdagen zijn we nog wel eens geneigd om dat te vergeten. Er is zóveel lekkers in de winkels te vinden en dat verorberen we naar hartenlust. Veel suiker, veel vet, veel room. Zeker in een gemiddeld feestmaal. Voor je dunne darm eigenlijk een te zware taak om in haar eentje uit te voeren. En dus gaat een deel van de voedingsresten onverteerd door naar de dikke darm, waar bacteriën er op inwerken. En die bacteriën scheiden gassen uit die jou kunnen gaan plagen. Je krijgt bijvoorbeeld geborrel in je darmen, je buik voelt als een opgeblazen ballon of je wordt winderig.

Wat kan ik doen om meer weerstand te bieden aan die oliebollen, chocolade en pepernoten?

Begin de dag met een eiwitrijk ontbijt! Dat is een heel handig trucje. Eiwitten werken namelijk enorm verzadigend en houden de bloedsuikerspiegel stabiel. Kijk, als je de dag begint met veel koolhydraten en suikers (boterham met chocopasta, crackers met jam, een bak fruit zonder iets erbij) stijgt je bloedsuikerspiegel meteen. En na die piek volgt een dal. Een dal waarin je van nature weer behoefte aan zoetigheid krijgt. Een hele kunst om dan al dat lekkers te weerstaan. Ontbijt je echter met vetten en eiwitten, dan begin je niet met zo'n bloedsuikerpiek, volgt er ook geen dal en zal je hunkering naar suikers en ander ongezond voedsel stukken minder zijn.

Hoe kan het dat ik na zo'n feestmaaltijd altijd een pafferig vol gevoel heb?

Vet, vet, vet. Dat is het antwoord. De meeste feestmalen zijn toch wat vetter dan wat er normaal op ons menu staat. Het is de lever die opdracht geeft voor de aanmaak van gal om je vetten te verteren. En normaliter loopt dat als een geoliede machine. Maar je kunt je voorstellen dat wanneer je achter elkaar heel veel vet naar binnen werkt, de taak voor je lever wat te zwaar wordt. Het gevolg is dat vetten moeizaam verteren en daar kun je zo'n vol, opgeblazen gevoel aan overhouden.

Wat kan ik zelf doen om tijdens de feestdagen spijsverteringsklachten te verminderen?

Er zijn natuurlijk tal van tips bij spijsverteringsklachten. De belangrijkste 'feestdagentips' op een rijtje:

  • Eet rustig. Neem de tijd voor je maaltijd. Snel 'schrokken' zorgt er vaak voor dat je veel lucht naar binnen hapt: een andere oorzaak van lucht in je darmen of winderigheid. Hetzelfde gebeurt als je tussen het kauwen door veel praat.
  • Kauw goed. Slecht gekauwd voedsel zorgt ervoor dat er grote 'brokken' voedingsresten door je spijsverteringskanaal moeten. De kans is dan groot dat deze deels onverteerd in je dikke darm terecht komen, bacteriën ze moeten afbreken en je last van gasvorming en winderigheid krijgt.
  • Drink een half uur voor en na de maaltijd even niets. Spijsverteringsenzymen uit je speeksel zijn namelijk heel belangrijk voor de eerste stap in het spijsverteringsproces. Drinken vlak voor, tijdens en vlak na de maaltijd spoelt de o zo belangrijke spijsverteringsenzymen weg.
  • Venkel, anijs en kamille zijn voorbeelden van kruiden die de spijsvertering ondersteunen. Drink door de dag heen een paar kopjes thee van deze kruiden.
  • Zorg voor voldoende beweging, ook op een feestdag met alle familie bij elkaar. Maak samen een lekkere wandeling, ga even voetballen met de kinderen uit de familie of fiets een rondje. Beweging stimuleert de spijsvertering.
  • Gebruik Boldocynara tabletten* van A.Vogel. Een natuurlijk kruidengeneesmiddel bij spijsverteringsklachten als winderigheid, een opgeblazen gevoel, misselijkheid of brandend maagzuur.

Hoe kom ik aan meer handvatten om spijsverteringsklachten te voorkomen?

Heb je behoefte aan meer tips? Of heb je bijvoorbeeld niet alleen tijdens de decembermaand, maar vaker last van je spijsvertering? Schrijf je dan in voor de Spijsverteringscoach. Meedoen is helemaal gratis. Wat je kunt verwachten? In drie weken ontvang je drie compacte mails met praktische info over je spijsvertering. Denk aan tips & tricks, interessante weetjes uit onderzoek, een heuse challenge om aan mee te doen en nog veel meer.

Schrijf je in voor de Spijsverteringscoach 

*Traditioneel kruidengeneesmiddel o.b.v. extracten van Cynara, Taraxacum, Peumus en Silybum. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel bestaand gebruik. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang 3 gratis e-mails met tips van spijsverteringscoach Ilze.

tip

Ontvang 3 gratis e-mails met tips van spijsverteringscoach Ilze.

Aanmelden