De 10 beste tips voor bij een druk leven

Hoe houd je alle ballen hoog?

Lifestyle | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Tip 1: prioriteiten stellen

Als mens heb je elke dag een bepaalde voorraad energie voor handen en het is aan jou om die energie zo slim mogelijk te besteden, zodat je de dingen kunt bereiken die jij ook daadwerkelijk wilt bereiken. Dat klinkt heel mooi, maar vaak lekt onze energie ongemerkt weg aan allerlei dingen die eigenlijk helemaal niet zo handig zijn of geen prioriteit hebben. Dat komt vaak als je niet duidelijk voor ogen hebt wat voor jou nou echt belangrijk is in je leven. Het loont de moeite om eens een avondje te gaan zitten en op te schrijven wat je doelen en prioriteiten zijn. Is je werk het belangrijkste in je leven? Of is het je gezin? Waar wil je je energie op richten en ook vooral waar niet op. Skip alle mensen en activiteiten die je energie kosten en je niet verder bij je persoonlijke doelen brengen.

Tip 2: het magische woord nee

Nee is een heerlijk woord; kort, simpel en duidelijk. Je bent vaak geneigd snel ja te zeggen als iemand iets aan je vraagt. En zeg je toch nee, dan verontschuldig je jezelf automatisch en volgt er een uitgebreide uitleg. Leer jezelf aan om simpelweg vaker nee te zeggen. Hoe vaker je het doet, hoe beter het je zal bevallen.

Tip 3: vroeger opstaan

Haastige spoed is zelden goed en zeker in de morgen. Toch is de ochtend in de meeste huishoudens spitsuur, met als gevolg dat je met een hartslag tot het plafond je dag begint. Maak het jezelf makkelijk en sta een half uur eerder op. Gun jezelf de tijd om rustig wakker te worden en jouw ochtendritueel zonder haast uit te voeren. De rest van je dag zal dan ook veel minder chaotisch verlopen.

Tip 4: vroeger gaan slapen

Tja en als je vroeger op wilt staan, kun je beter ook wat vroeger naar bed gaan. Tot laat doelloos zappen of op je telefoon kijken levert je vaak niet veel noemenswaardigs op, terwijl je met een uur extra slaap de batterij van je lichaam oplaadt en je de volgende dag bergen kunt verzetten. Hup, al die apparaten uit dus en braaf met een boek naar bed.

Tip 5: nuttig wachten

Ook al ben je drukker dan druk, op een gemiddelde dag zijn er ook heel wat wachtmomenten. Zoals wanneer je in de file staat of in de rij voor de pinautomaat of bij de supermarkt. Vaak levert dat wachten je stress op, want je tijd is kostbaar en de volgende afspraak of punt op je to do lijst staat alweer klaar. Wachten moet je toch, dan kun je het beter nuttig maken door het te zien als een moment van bezinning. Concentreer je op je ademhaling als je moet wachten en laat het moment van rust en stilstaan tot je doordringen. Zo worden die irritante wachtmomenten ineens minimeditaties.

Tip 6: orde in de chaos

Hoe drukker je bent, hoe meer het zaak is dat je de boel op orde hebt. Een schoon, opgeruimd huis geeft rust in je hoofd. Het scheelt ook nog eens een hoop frustratie als je nooit meer je sleutel kwijt bent of een belangrijk document tevoorschijn kunt toveren zonder uren graafwerk.

Tip 8: leuke uitjes

In de drukte van alledag kan je wel eens vergeten leuke dingen te doen of een vakantie te plannen. Terwijl er niets heerlijker is dan naar dit soort dingen uit te kijken. Plan regelmatig een verzetje aan de horizon, dan houd je je drukke leven veel beter vol.

Tip 9: even niets

Niets doen voelt vaak heel ongemakkelijk. Ga maar eens een paar minuten gewoon op de bank zitten. Je zal al na een paar seconden merken dat de onrust je bekruipt en je meteen naar je telefoon wilt grijpen. Toch is dat nietsdoen best wel nuttig, je geeft je hersenen er een kleine reset mee en kunt daarna vaak weer helder nadenken. Af en toe even zitten en glazig voor je uitkijken dus.

Tip 10: lach om jezelf

En last but not least neem jezelf niet al te serieus, niemand is perfect en gelukkig maar! Het is helemaal niet erg als de dingen af en toe een beetje uit de hand lopen of als er wel een bal naar beneden klettert. Als je om jezelf kunt lachen heb je de strijd al gewonnen.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 17-09-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >