De A.Vogel Spijsvertering Challenge

Ontdek de 5 gouden leefregels

Lifestyle | Lekker in je vel!

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Waarom meedoen aan de Spijsvertering Challenge?

De Nummer 1 reden? Omdat een goede spijsvertering belangrijk is voor je gezondheid als geheel. Kijk, als je al langer aanmoddert met een opgeblazen gevoel, verstopping, winderigheid of wat voor spijsverteringsklacht dan ook...dan lijkt het op een gegeven moment of het gewoon 'bij je hoort'. Toch is dat eigenlijk nooit het geval. Geklungel met je spijsvertering betekent vaak dat je voeding niet of niet optimaal verteert, waardoor je lijf ook niet in staat is om belangrijke voedingsstoffen uit die voeding op te nemen. Stoffen die je wél nodig hebt om je lichaam gezond te houden. En verder? Je spijsvertering bepaalt voor een belangrijk deel hoe fit je je voelt. Hangt ook weer met die voedingsstoffen samen, want die geven je energie. En wie wil er nou niet gewoon lekker fit zijn? Belangrijk dus om er te allen tijde naar de streven dat alles in je spijsverteringsorganen soepeltjes verloopt.

De 5 gouden leefregels

Ok, 5 leefregels dus. Klinkt misschien een beetje streng, maar zo zijn ze niet bedoeld. We hopen alleen van harte dat je ze als je basis gaat zien, waardoor je spijsvertering zo goed mogelijk verloopt en je de fitste versie van jezelf kunt zijn.

1. Kauw goed

Ding 1: kauw je eten goed. En nou denk je misschien: wat een onzinregel. Maar wist jij dat je op een flinke hap eten al gauw 30 keer zou moeten kauwen voor je hem doorslikt? Nou is het natuurlijk ondoenlijk om bij elke hap te gaan tellen hoe vaak je kauwt, maar feit is wel dat we vaak veel te grote 'brokken' doorslikken omdat we geen tijd meer maken voor eten. Wat er dan gebeurt? De grote brokken moeten elders in het spijsverteringskanaal verder afgebroken worden, wat een flinke klus is voor je organen. Met spijsverteringsklachten als gevolg. Tip: doe het eens bij je eerstvolgende avondmaaltijd en voel hoe de brei in je mond 'hoort' te voelen als je hem doorslikt. En probeer dat gevoel de komende week bij al je maaltijden in gedachten te houden.

2. Eet veel rauw en gefermenteerd

Geen rauw vlees natuurlijk, maar rauwkóst. Rauwe groenten zijn nog heel puur en zitten boordevol vitaminen en mineralen. Deze week dus wat extra op het menu. En gefermenteerde producten (denk aan zuurkool, kefir, augurken, yoghurt en zuurdesembrood) leveren je lijf talloze enzymen en gunstige bacteriën die je spijsvertering ondersteunen. Misschien ook even proberen deze week! Fermenteren is eigenlijk een manier om voedsel te veranderen, zodat het beter verteerbaar wordt. En wist je dat je dat fermenteren ook zelf kunt doen? Lees onze blog maar eens, weet je meteen hoe.

Trouwens, ook fruit kan barstensvol behulpzame enzymen voor je spijsvertering zitten. Vooral ananas, avocado en papaja staan daar om bekend. Let er altijd wel op dat je fruit niet samen met een andere maaltijd eet. Dat kan ervoor zorgen dat het gisten in je buik, waardoor je júist last van spijsverteringsklachten kan krijgen.

3. Beperk geraffineerde koolhydraten en suikers

Bewerkte graanproducten en geraffineerde suikers doen eigenlijk niets goeds voor je. Ze hebben nauwelijks tot geen voedingswaarde, bevatten geen vezels en vormen een hindernis voor je spijsverteringssysteem doordat ze de werking van belangrijke spijsverteringsenzymen blokkeren. Misschien ken je het wel, geborrel in de darmen als je teveel suiker hebt gegeten? Of een opgezette buik na een portie spaghetti? Kortom... witbrood, witte rijst, 'standaard' spaghetti, pizza, koekjes, liga, snoepjes, ontbijtkoek, gebakjes... doe eens een weekje zonder en voel wat er gebeurt.

4. Vermijd kunstmatige geur-, kleur- en smaak- en zoetstoffen

Kunstmatige geur-, kleur- en smaak- en zoetstoffen. De naam zegt het eigenlijk al: ze zijn kunstmatig en horen dus in principe niet in je voeding. Even ter vergelijk: tienduizenden jaren geleden aten we alles rechtstreeks uit de natuur. Gewoon, omdat Moeder Natuur dat zo voor ons bedacht heeft. En ons genetisch materiaal verlangt dat eigenlijk nog steeds van ons. Maar wat is er in al die tienduizenden jaren gebeurd? De wereldbevolking is verdrie-, vervier-, misschien wel vertienvoudigd en de ruimte voor de natuur neemt steeds verder af. Tel daar de drukte van ons dagelijks leven bij op (tja, we willen toch graag zo snel mogelijk een maaltijd vol smaak op tafel toveren) en tadaa...de gemaksindustrie werd geboren en onze voedingsgewoonten raakten steeds verder en verder van de natuur verwijderd. Al die gemaksproducten uit de supermarkt zitten nou eenmaal boordevol kunstmatige geur-, kleur- en smaak- en zoetstoffen. Stoffen die onder andere onze spijsvertering beïnvloeden. Dus ga eens een week voor écht vers, liefst biologisch, en vermijd alle pakjes en zakjes. Na een week wil je waarschijnlijk niet meer anders ;-)

5. Probeer 'in rust' te eten

Voel je je opgejaagd, gestrest of gespannen? Dan herken je vast het droge-mond-gevoel wel wat daarbij hoort. Ga je op zo'n moment eten? Dan begin je dus eigenlijk al verkeerd. De mond is namelijk de plek waar de spijsvertering begint, doordat enzymen uit je speeksel inwerken op dát wat je eet. En heb je een droge mond? Dan heb je dus te weinig speeksel om deze taak goed te verrichten. Bovendien is je lichaam tijdens momenten van stress vanuit het oerprincipe klaar om te vluchten, waardoor de prioriteit niet naar je spijsvertering gaat. Je lichaam is daardoor minder goed in staat om voedsel goed te verwerken en dat kan allerlei klachten in de spijsvertering geven. Dus: pak je rust voor je gaat eten. Bijvoorbeeld:

  • Eet met goede vrienden aan tafel in plaats van even snel tussendoor of onderweg iets naar binnen te schuiven.
  • Lees even rustig de krant of mediteer voor je aan tafel gaat, zodat je ontspannen aan je maaltijd begint.
  • Creëer een rustige omgeving om je maaltijd te nuttigen.
  • Heb aandacht voor je maaltijd en ga dus niet tijdens het werk achter je bureau 'even snel wat eten' want dit remt de stroom van spijsverteringssappen.

Vergeet de basis niet

Bovenstaande 5 tips kunnen veel voor je betekenen. Probeer er daarnaast altijd op te letten dat je voldoende beweegt. Je hoeft niet dagelijks aan de apparaten te hangen of 10 km hard te lopen, bewegen kan heel laagdrempelig zijn. Lees maar eens hoe je je darmen in beweging zet. En probeer (probeer, want als je er gevoelig voor bent is het niet makkelijk) om stress te vermijden en in ieder geval voldoende ontspanning in je leven in te bouwen. Stress doet namelijk nogal wat met je spijsvertering.

Soms gaat het anders dan je verwacht

Heb je alle tips een week lang uitgeprobeerd? En nog steeds last van één of meer spijsverteringsklachten? Laat je dan eens uitgebreid onderzoeken door een (natuur)arts. Het kán namelijk ook zijn dat je overgevoelig bent voor gluten of lactose bijvoorbeeld.

Anderen bekeken ook

30st

€ 10,99

8,8 (318)

In winkelwagen

Passiflora Rustgevend Extra Sterk

bevat passiebloem, citroenmelisse en valeriaan. Deze planten helpen snel bij innerlijke onrust en …
Meer info >

Voedingssupplement - kruidenpreparaat. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

Laatste wijziging op deze pagina: 03-10-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Gratis A.Vogel Vitamine D3 bij je bestelling

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >