Slecht slapen bij stress? 5 tips

Slaap | Lifestyle | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Wat is de functie van stress?

Stress is op zich helemaal niet slecht. Het is juist een gezonde biologische reactie van het lichaam op gevaar. Op het moment dat er gevaar dreigt, maken de bijnieren verschillende hormonen aan waaronder adrenaline en cortisol. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je pupillen verwijden zich, je wordt alerter en bent klaar om te vechten of vluchten. Als het gevaar eenmaal geweken is, geeft het hormoon cortisol een seintje aan de hersenen dat de productie van stresshormonen mag stoppen en keert alles terug naar normaal. Dit is een geweldige reactie als er ook daadwerkelijk een levensbedreigende situatie is, maar in de moderne wereld kom je dat levensbedreigende gevaar maar zelden. Zo spot je weleens een zebra bij het zebrapad, maar de kans dat je een loslopende tijger treft die jou als zijn volgende tussendoortje ziet is toch zeer klein. Tegenwoordig zijn het geen wilde dieren die ons bedreigen, maar de stress van hard werken, deadlines, hypotheken, geldzorgen, het combineren van werk en kinderen, de druk van de (social) media om een perfect leven te leiden, oorlogen en rampen, de opwarming van het klimaat en ga zo maar door, zijn er wel. Het vervelende van dit soort stressoren is, dat ze niet zo makkelijk zijn op te lossen. We moeten met zijn allen zoveel ballen in de lucht houden, dat ons zenuwstelsel dat gewoon niet altijd bij kan houden. In plaats van na een stressvolle situatie tot rust te komen, zoals dit door de miljoenen jaren evolutie geslepen stresssysteem werkt, blijven de hormonen door ons lichaam razen. Zelf kijk ik altijd graag naar het gedrag van dieren, want daar kun je een hoop van leren. Zo zijn prooidieren in de natuur zeer alert op gevaar, denk maar aan een gazelle op de savanne. Zodra er ook maar iets van gevaar dreigt slaan ze op de vlucht. Maar is het gevaar geweken, dan staan ze meteen weer vredig te grazen alsof er niets gebeurd is. Hun systeem werkt zoals het hoort: stress -reageren- oplossen- kalmeren.

Aanleg voor stress

Helaas is de een veel gevoeliger voor stress, dit heeft te maken met genetische aanleg maar ook met ervaringen in je jeugd. Ben je bijvoorbeeld onveilig gehecht en hadden je ouders in je jonge jaren weinig oog voor je behoeften? Dan is de kans groter dat je op latere leeftijd stressgevoeliger bent. Ook bij verwaarlozing is het stresssysteem veel kwetsbaarder. Situaties die andere mensen bijvoorbeeld niet zouden raken, komen dan veel harder binnen. Het zenuwstelsel heeft dan in de vroege ontwikkeling niet genoeg feedback gehad dat de omgeving veilig is en je jezelf kunt ontplooien. Het kost vaak veel moeite om dit op latere leeftijd bij te stellen, maar het kan wel. Zo kan therapie, regelmatige beweging en een goede balans tussen in- en ontspanning veel helpen om stressbestendiger te worden.

Stress en slapen: hoe komt het dat mensen met stress slechter slapen?

Om lekker te kunnen slapen heb je onder andere voldoende van het hormoon melatonine nodig. Dit wordt aangemaakt door het lichaam als het schemerig begint te worden. Denk maar aan de kippen die op stok gaan. Doordat we tegenwoordig nog tot laat aan kunstlicht blootgesteld zijn door smartphones, tv’s, tablets enzovoort komt het seintje om Melatonine aan te maken steeds later. En het hormoon cortisol gooit bij stress extra roet in het eten. Normaal is er in de ochtend een piek van cortisol in het bloed, maar bij chronische stress is er constant te veel cortisol in het bloed ook in de avond. In plaats van dat het lichaam zich klaar maakt voor de nacht blijf je waakzaam en alert. Ook je gedachten blijven maar doorrazen en in de nacht zijn die gedachten ook nog vaak veel heftiger en indringender. Daardoor is het dus helemaal niet gek dat mensen met stress ook vaak slechter slapen.

Tips om beter te slapen bij stress:

Slaap en stress-tip 1: Ren voor je leven!

Nou bedoel ik dit natuurlijk niet letterlijk, maar even flink hard rennen zorgt dat de stresshormonen zoals cortisol beter worden afgebroken. Denk maar aan die gazelle op de savanne. Zit je tot de nok toe vol met stress? Ga dan sprinten, het kost maar een kwartiertje maar levert heel veel op. Begin met rustig te joggen en je benen warm te maken, doe wat rek- en strekoefeningen. Ren dan langzaam opbouwend in snelheid tot op de toppen van je kunnen voor 5 à 10 seconden. Loop vervolgens uit, totdat je ademhaling helemaal is hersteld. Herhaal dit zo’n 6x. Beeld je in dat je letterlijk wegsprint van je zorgen, of probeer juist iemand te achtervolgen. Zo plaats ik vaak tijdens het sprinten mijn blik op argeloze fietsers en probeer ze bij te houden met het rennen. Verschijningsvormen-reuma-jicht-fibromyalgie-sle

Slaap en stress-tip 2: Schrijf het op

Schrijf voordat je gaat slapen alle hersenspinsels van je af, elk zorgje dat je ook maar mag hebben zet het op papier. Dit maakt ruimte in je hoofd en geeft rust omdat je iets doet aan de stress, in plaats van het te laten rondwaren. Heb je geen zin om te schrijven? Elke telefoon heeft tegenwoordig een voicerecorder. Praat de stress van je af, vooral bij vrouwen werkt dit heel goed.

Slaap en stress-tip 3: Voel waar de stress zit

Ga voordat je gaat slapen zorgvuldig na waar de stress precies zit in je lichaam en hoe het aanvoelt. In plaats van er telkens van weg te willen zoek je het stressgevoel helemaal op. Waar voel je het? In je buik? In je keel? In je hoofd? Wat zijn de afmetingen van het stressgevoel? Beweegt het ook? en heeft het een kleur? Onderzoek het nauwkeurig terwijl je rustig doorademt. Vervolgens accepteer je zo goed als mogelijk dit gevoel, door bijvoorbeeld te zeggen: hallo stressgevoel, daar ben je weer. Richt je focus vervolgens weer op je ademhaling. De kans is heel groot dat je juist door je op het gevoel te richten, de stress zelf af neemt. Probeer het maar eens. P.s deze oefening kun je ook doen voor andere gevoelens, zoals verdriet of angst. cant sleep

Tip 4: Los het op

Als je gestress bent voel je vaak met de rug tegen de muur gezet, alles is je teveel en de taken groeien je boven het hoofd. Vaak ontstaat zo’n situatie doordat je over je eigen grenzen bent gegaan. Misschien zeg je wel tegen elk klusje of aanvraag ja. Het is interessant om te bekijken wat je drijfveren hiervoor zijn. Komt het doordat je altijd maar aardig wilt zijn? Misschien ben je erg veeleisend voor jezelf door patronen uit je jeugd: als ik maar mijn best doe, dan wordt er van me gehouden. Of misschien vlucht je juist in je werk om andere dingen niet te voelen. Of misschien ben je heel simpel ook wel gewoon te druk. Zet al je taken op papier en kijk waar je ruimte kunt gaan maken voor jezelf. Delegeer, overleg en zeg vaker nee. De seconde dat je hiermee begint voel je de stress verminderen.

Tip 5: Gebruik de kracht van de natuur

Soms kun je een steuntje in de rug gebruiken als je lichaam stuitert van de stress. In het assortiment van A.Vogel zijn er verschillende producten te vinden die in tijden van stress ondersteuning kunnen bieden. Zo kun je Passiflora Rustgevend Emotionele Balans gebruiken, dit middel bevat een krachtige combinatie van kruiden en mineralen. Passiebloem helpt bij innerlijke onrust, Citroenmelisse en Valeriaan bij stemmingswisselingen, Magnesium helpt bij prikkelbare gevoelens en vermoeidheid. En tenslotte helpt Zink evenwichtig te blijven in stresssituaties. 22696_8_passiflora-emotionele-balans-30st-r Om lekker te kunnen slapenkun je in de avond Dormeasan Nachtrust Extra Sterk innemen. 21992_8_dormeasan-nachtrust-extrasterk-30st-r Lees ook onze andere blogs over beter slapen: Slaaptypes die iedereen herkent. Welk slaaptype ben jij? Melatonine en slaap: Hoe werkt dat nou? Oorzaken en behandeling van slapeloosheid: slaaphygiëne Sleepymonster: de invloed van je mobieltje op je slaap!

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang 2 weken gratis e-mails met slaaptips van slaapcoach Karin

tip

Ontvang gratis slaaptips van slaapcoach Karin

Aanmelden >>