Reuma? Deze tips maken alledaagse acties makkelijker

Van ramen lappen tot telefoneren

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Om te voorkomen dat je meer klachten en daarmee meer beperkingen krijgt, is het belangrijk om zuinig te zijn met je gewrichten en de rest van je lichaam. Dit betekent dat je je gewrichten zo belast dat ze dit goed aankunnen. Om gewrichten te beschermen moet je misschien bepaalde dagelijkse handelingen op een andere manier gaan doen. Dit maakt je ook creatief en kun je zien als een uitdaging!

4 activiteiten die veel vraagtekens oproepen

Er zijn activiteiten die nu eenmaal wat meer van je lichaam vragen dan andere bezigheden. We selecteerden er vier en geven tips om ze makkelijker en minder belastend te maken. Uiteraard geldt: luister naar je lichaam. Iedereen is anders en jij weet zelf het beste wat wel en niet lukt.

Zo doe je een boodschappenrondje

Boodschappen doen kan een fijn uitje zijn; je fietst of rijdt naar de supermarkt, wandelt op je gemak langs de schappen en vult je winkelwagen met de lekkerste, verse producten. Tegelijkertijd is het ook veel til-, buk- en sjouwwerk.
Een booschappenrondje maak je minder belasend met de volgende tips:

  • is wandelen of fietsen naar de supermarkt geen optie? Staat er een e-bike in de schuur, pak die dan. Dit is de meest ideale optie omdat dit makkelijk is, weinig belastend en je bent relatief snel op de eindbestemming. Heb je geen e-bike, probeer dan in ieder geval de weg naar de supermarkt toe zo min mogelijk belastend te maken. Neem een rolkoffer mee, pak de auto of zorg voor stevige fietstassen;
  • neem meerdere tassen mee met stevige hengsels. De stevige hengsels dragen fijn en door meerdere tassen mee te nemen kun je het gewicht mooi verdelen. Til je de tassen een stukje? De manier om dit te doen is de tas onder de arm te dragen, in plaats van aan de hand en vingers;
  • gebruik altijd een winkelwagen en geen winkelmandje. Wel handig: zet een winkelmandje in het kinderzitje. Hier kun je vervolgens de zwaardere spullen in zetten. Doordat het mandje hoger staat, hoef je bijna niet te tillen of bukken. De overige spullen leg je gewoon in de winkelwagen. Is er een zelfscanner? Gebruik die dan, zodat je de producten gelijk in de tas kunt doen. Weer een handeling minder;
  • til bij de kassa de boodschappen met twee handen uit de kar op de band en doe hetzelfde, maar dan andersom, zodra de artikelen zijn gescand.

Zo kun je lekker douchen

Het is iets waar veel mensen naar uit kunnen kijken: een warme douche. Alleen, dat lange staan, het boven je macht je haren inzepen.... dat is niet zo heerlijk!
Zo wordt douchen wel weer plezierig:

  • het je het snel koud? Zet de verwarming flink aan in de badkamer. Door ervoor te zorgen dat het warm is in de ruimte, vermindert pijn en stijfheid. Niets zo akelig als koude spieren;
  • is lang staan een opgave? Ga dan zoveel mogelijk zittend douchen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een opklapbaar douchezitje of losse douchestoel. Antislipmateriaal in de doucheruimte is ook fijn als je minder stevig staat;
  • plaats een houder in de douche, waar je jouw shampoo en douchegel inzet. Doe dit op een hoogte die voor jou prettig is, zodat je niet hoeft te bukken of reiken;
  • heb je moeite met het gebruik van (één van) je handen? Hang je handdoek aan een haakje tijdens het afdrogen. Dan heb je maar één hand nodig. Wat je ook kunt doen is na het douchen een dikke badjas aantrekken en even op bed gaan liggen. Je rust uit en je lichaam droogt goed op; een win-winsituatie;
  • handgrepen willen de meeste mensen liever niet in huis hebben. Maar we hebben wel allemaal een trapleuning. Best gek dat we dan geen ondersteuning willen in een glibberige, natte ruimte. Of je nu reuma hebt of niet: iedereen wil veiligheid en comfort, dus stap gerust over je schaamte heen;
  • een tenenwasser kan een uitkomst zijn om minder te bukken. Zo kun je toch tussen je tenen wassen zonder dat jij je daarvoor in allerlei bochten moet wringen;
  • heb je moeite met het openen en dichtdraaien van een kraan? Daarvoor bestaan zogenoemde hendel mengkranen en/of thermostaatkranen

Zo lap je de ramen blinkend schoon

Blinkende ramen... ja! Dat willen we. Dat lukt alleen als we zo nu en dan een emmer met water vullen en de poetsdoek erbij pakken. En dat is soms een hele opgave. Niet alleen omdat je er misschien helemaal geen zin in hebt, maar ook omdat het een klusje is waarbij je flink je schouders en polsen moet gebruiken en ook nog eens boven je macht werkt.
Tijd om het anders aan te pakken:

  • er bestaan wissers op een steel, die je zelf langer en korter maakt. Aan de onderkant zit een wisser met een rubberen laagje en/of een spons voor het wassen van de ramen. Voor sommige mensen is dit zwaarder dan schoonmaken met een microvezeldoek - je bent immers boven je macht aan het poetsen - maar voor anderen werkt dit fijner. Kwestie van uitproberen. Met een uitschuifbare ramenlapper kom je sowieso makkelijker op plekken waar je anders niet goed bij komt (lees: met een doek en een wankel trapje);
  • er zijn ook automatische raamwissers, ook wel raamzuigers genoemd. Deze zuigen het water op de ramen automatisch op;
  • gebruik een trap, dat geeft enorm veel verlichting en is een kleine moeite. Zorg dat je de trap op een makkelijke plek in huis hebt staan, dat maakt de drempel om hem te pakken al kleiner. Plaats de trap voor het raam op een stevige ondergrond en verplaats het ook, zodat je niet te veel naar links of rechts hoeft te buigen;
  • werk altijd tussen oog- en borsthoogte, dan heb je de optimale hoogte om licht kracht te zetten. Je kunt beter drie keer over een plekje wrijven dan één keer heel hard;
  • voor het lage deel van de ramen is hurken of knielen een goede optie. Of pak een stoel en ga zittend de ramen lappen. Zo kun je stabiliteit uit je benen halen, de rug recht houden en de schouders laag;
  • gebruik een microvezeldoek in plaats van een spons, trekker en zeem. Vul een emmer met schoon, handwarm water en laat de doek kopje onder gaan. Rustig heen en weer bewegen. En dan? Door het materiaal droogt het raam streeploos op.

Zo kun je echt luisteren naar de ander tijdens het bellen

We bellen allemaal wel eens en dat is soms zó gezellig dat we wel een uur aan de telefoon kunnen hangen. Wist je dat....? Hoe is het met....? Het nadeel is dat je een lange tijd in dezelfde houding zit met een telefoon aan je oor geplakt. Je arm gaat pijn doen en je verliest kracht in je hand.
Zo voorkom je vervelende reumatische klachten tijdens het telefoongebruik:

  • gebruik een headset, oordopjes of zet de telefoon op luidspreker. Dan hoef je de telefoon niet continu vast te houden, waardoor je je arm en hand kunt ontlasten;
  • let op je houding. Als je zit betekent een goede houding dat je onderrug tegen een rugleuning steunt en je heupen en knieën in een hoek van 90 graden staan. Sta je tijdens een telefoongesprek, zorg dan voor een gelijke verdeling van je gewicht, kantel je bekken, srek je rug en ontspan je schouders;
  • verwissel vaak van houding. Het belangrijkste: zit niet te lang. Continu in dezelfde houding zitten zorgt voor een lange aanspanning van dezelfde spieren in dezelfde positie. Het gevolg: er stroomt te weinig bloed naar de spieren en de kans op klachten wordt vergroot;
  • gebruik een speciale reuma handschoen met anti-slip. Klinkt misschien gek, maar als je last hebt van artrose in de hand kan het ideaal zijn om tijdens het telefoneren een handschoen aan te doen waarmee je extra grip hebt;
  • zet de spraakbesturing op je telefoon aan. Hoe makkelijk is het als je telefoon je vertelt wat voor weer het wordt? Of als je roept 'Bel Kees' en Kees wordt ook daadwerkelijk gebeld zonder dat jij iets hoeft in te toetsen.

Zit niet te lang in dezelfde houding

Zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar in dezelfde houding werkt, zit of staat. Moet je een grote afwas doen, dan is het beter om kleine pauzes in te lassen. Zo kun je kramp, pijn en vermoeidheid voorkomen. Verspreid activiteiten niet alleen over de dag, maar ook over de week. Tegelijkertijd is het meestal ook niet verstandig om de gewrichten volledige rust te geven. Probeer dus verstandig te bewegen en te belasten en signalen van je lichaam op te vangen.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 03-10-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Gratis A.Vogel Vitamine D3 bij je bestelling

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >