Dunner wordend haar en haarverlies tijdens de overgang

Maak je haar sterk en glanzender met deze tips

Lifestyle | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Naast alle opvliegers en stemmingswisselingen ook nog haaruitval en haar dat dunner wordt. Je geluk kan niet op als je in de overgang komt. Naarmate je ouder wordt is het heel normaal dat je haar dunner wordt. De mate waarin dit gebeurt hangt deels af van genetische factoren. Daarnaast spelen je hormonen een belangrijke rol. Als je oestrogeen daalt, kan dit effect hebben op je haar. Gelukkig kun je er zelf wat aan doen. Wij hebben makkelijke, snel toepasbare tips voor je op een rij gezet.

Zorg voor een goede doorbloeding

  • In beweging: door regelmatig te bewegen, wordt de doorbloeding van je hoofdhuid gestimuleerd en dat is belangrijk voor de haargroei.
  • Stop met roken: beetje een open deur natuurlijk... maar los van dat het ongezond is, verstoort roken je bloedcirculatie en dat merkt je haar.

Haarverzorging

  • Lauwwarme douche: was je haar niet met té warm water, dit kan je haar uitdrogen en dat doet de overgang al genoeg. Als je je haar uitspoelt kun je het beste lauw of koud water gebruiken, zodat je haarschubben sluiten.
  • Dep je haar droog: omdat nat haar erg breekbaar is, is het verstandig om vervolgens je haar droog te deppen en het verder te laten opdrogen. Kam je haar pas door als het helemaal droog is.

Gezonde en gevarieerde voeding

  • Zwavel. Je haar bestaat uit een soort eiwit: keratine. Als dat eiwit niet voldoende zwavel heeft, kan het zijn dat je haar uitvalt. Probeer daarom vooral voeding te kiezen waar dit in voorkomt, zoals: broccoli, kool, paksoi en asperges.
  • Mineralen. Groene groenten, bonen, vette vis en gevogelte die vol mineralen zitten, zijn een goede toevoeging aan je maaltijd.
  • Vitamines. Noten, melk, eieren en sojaproducten helpen bij de groei en het herstel van het haar door de vitamines die ze bevatten.
  • Vetten. Door gezonde en essentiële vetten te eten, wordt je haar elastischer en krijgt het zijn glans meer terug. Dit komt onder andere voor in tonijn, zalm, makreel, lijnzaad, avocado's en noten.

Bezoek regelmatig een kapper

Als alle bovenstaande tips je nog niet de haardos geven die je zo graag wilt, bezoek dan met enige regelmaat een kapper. Zij kunnen met een goede knipbeurt je haar er toch weer goed uit laten zien.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen door de Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 01-08-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Bestel nu je tickets voor het Famosan Festival: Samen door de overgang!

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>