Ben jij al najaarsproof?

Word najaarsproof met deze 6 tips

Weerstand | Lifestyle | Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Je immuunsysteem is dag en nacht voor je aan het werk om jou te beschermen tegen virussen en bacteriën. Immuun cellen circuleren door je bloed en weefsels op zoek naar bedreigingen. In de slijmvliezen van je keel, neus, longen en darmen zijn deze cellen extra aanwezig. Zo kun je bijvoorbeeld via de lucht in contact komen met virussen die griep of een verkoudheid veroorzaken. Je immuunsysteem kun je zelf een handje helpen. We zetten de belangrijkste tips voor je op een rijtje.

Met deze 6 tips ben jij najaarsproof!

Tip 1: regelmatig schoonmaken

Je telefoon en toetsenbord zijn echte broedplaatsen voor virussen. Op dit soort harde oppervlakten kunnen ze wel 48 uur blijven leven! Maak deze dus elke dag even schoon. Ook deurknoppen en trapleuningen zijn berucht en hebben regelmatig een sopje nodig.

Tip 2: voldoende slapen

Slaap is het fundament voor je weerstand. Je merkt het snel genoeg, als je een paar nachten niet goed slaapt heb je zo iets onder de leden. Tegenwoordig is de verleiding groot om lang op te blijven. Nog even tv kijken of op je telefoon scrollen. Voor je het weet is het over twaalven en zit je de volgende dag gapend op je werk. Maak slaap een prioriteit en duik vroeg je bed in. Zorg dat je slaapkamer zo donker mogelijk is en lekker koel, dan slaap je snel en makkelijk in.

Tip 3: niet stressen

Een beetje stress is niet erg, maar als je langere tijd onder flinke druk staat kan je weerstand daaronder te lijden hebben. Je lichaam is dan zo gefocust op de stressreactie dat andere systemen, waaronder je immuunsysteem, even wat minder aandacht krijgen. Zorg daarom dat je overdag regelmatig korte pauzes neemt en probeer in je vrije tijd te ontspannen. Sporten is ook een goede manier om stress kwijt te raken.

Tip 4: je darmflora ondersteunen

Je darmflora speelt een belangrijke rol bij het onderhouden van je weerstand. Hoe diverser de aanwezigheid van bacteriën in je darmen, hoe beter. Dat bereik je onder andere door gefermenteerde voedingsmiddelen te eten en te drinken, zoals zuurkool, tempé, zuurdesembrood, kefir, kombucha en yoghurt.

Tip 5: waterbakjes ophangen

Wanneer de verwarming staat te loeien wordt de lucht in huis snel droog. Virussen kunnen zich in die omstandigheden makkelijker verspreiden. Die droge lucht is ook niet gunstig voor je slijmvliezen in mond, neus en keel. En die moeten juist in optimale conditie zijn om virussen en bacteriën op te vangen en naar de maag te vervoeren waar ze onschadelijk worden gemaakt. Door waterbakjes op te hangen houd je de luchtvochtigheid in je huis op peil.

Tip 6: kopje Echinaforce Hot Drink*

Als je weerstand onvoldoende is, neem dan Echinaforce Hot Drink. Het stimuleert de werking van het immuunsysteem, waardoor de weerstand toeneemt. Het is een lekkere warme drank die je heerlijk kan verwarmen op gure najaarsdagen.

*Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Echinacea purpurea. Lees voor gebruik de bijslijter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 09-09-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Gratis A.Vogel Vitamine D3 bij je bestelling

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >