Samen door de Overgang

Waarom val je niet af in de overgang?

5 tips voor gewichtsbeheersing

Lifestyle | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Waar je voorheen geen moeite had om op gewicht te blijven, kan het zijn dat je sinds de menopauze er meer op moet letten. Je kunt nog zo vaak sporten en zo gezond mogelijk eten, toch zie je de kilo's er eerder bijkomen. Hoe dan?

Waarom kom je aan in de menopauze?

Als je in de overgang komt, maakt je lichaam minder oestrogeen aan. Je lichaam gaat compenseren als de natuurlijke voorraad minder wordt met als gevolg dat er extra vetcellen aangemaakt worden. En dan heb je nog testosteron dat ook minder wordt aangemaakt. Als dat daalt neemt je spiermassa af en de vetmassa toe. Door deze veranderingen in je lichaam is het waarschijnlijk dat je aankomt in de overgang.

Waarom lukt afvallen in de overgang niet?

We hebben vastgesteld dat je lichaam verandert. Als je dan hetzelfde voedings- en bewegingspatroon aanhoudt als voor de overgang, dan is het waarschijnlijk dat je aankomt en afvallen niet lukt. Hoe gezond je misschien ook leeft. Dat heeft alles te maken met je stofwisseling die trager wordt. Je lichaam krijgt andere behoeftes. En om af te vallen, moet je andere keuzes maken dan je eerder deed. Daarnaast is het verstandig om het niet alleen te zoeken in je voedingspatroon, maar ook zeker in je bewegingspatroon.

Kun je toch afvallen in de overgang?

Je lichaam verandert en jij moet daarin meegaan. Doordat je stofwisseling trager wordt, is het verstandiger om minder en anders te eten. En omdat je spiermassa afneemt is het aan te raden om te sporten zodat je je spieren intact houdt en je vetverbranding door blijft lopen. Dus ja, je kunt wel degelijk wat aan je gewicht doen in de overgang. Het kan zijn dat afvallen te lastig is in de overgang of dat je tevreden bent met het gewicht dat je hebt voordat je in de overgang kwam. Dan kun je natuurlijk ook gaan voor gewichtsbeheersing. Ook in die gevallen is het aan te raden om op je voedingspatroon te letten.

Tips om af te vallen of voor gewichtsbeheersing in de overgang

De meeste winst behaal je dus uit voeding en beweging. Maar wat kun je nu het beste toepassen en waarmee zie je snel resultaat? Onderstaande 5 tips kunnen je helpen bij gewichtsbeheersing of om af te vallen in de overgang.

Afvaltip 1: eet natuurlijk

Bereid je maaltijden zoveel mogelijk met verse producten en zo min mogelijk met pakjes en zakjes. Door onbewerkt te eten krijgt je lichaam onder andere minder suikers binnen, die voor die vetrol kunnen zorgen. Inspiratie voor gezonde recepten zonder pakjes en zakjes kun je vinden op Herbamare in the mix.

Afvaltip 2: gebruik kleinere borden

Aangezien je stofwisseling trager wordt is het aan te raden om minder te eten. Vaak is dit makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal omdat je ook gewend bent aan een bepaalde hoeveelheid eten. Optisch bedrog kan je hierbij helpen. Gebruik bijvoorbeeld kleinere borden zodat je porties kleiner worden, maar je niet per se het gevoel hebt dat je minder eet. Waak er wel voor dat je niet twee keer opschept. Probeer altijd precies de juiste hoeveelheid te koken zodat je niet overhoudt.

Afvaltip 3: slaap voldoende

Slaap voldoende om af te vallen in de overgang. Klinkt goed of niet? Maar zo is het wel. Het blijkt dat als je te weinig slaapt, je meer kans hebt om dikker te worden. Je stofwisseling wordt dan verstoord en door je vermoeidheid krijg je sneller snaaidrang.

Afvaltip 4: stabiele suikerspiegel

Eet veel groenten en fruit, kies voor volkoren en eiwitrijke producten en eet goede vetten. Als je niet wilt aankomen is het belangrijk dat je suikerspiegel stabiel is om een hongerklop te voorkomen. Probeer daarom suiker zoveel mogelijk te voorkomen. Weg met de snoeppot en pakjes en zakjes. Om ervoor te zorgen dat je wel een verzadigd gevoel hebt zijn eiwitten een goed idee. Naast dat die verzadigen, dragen ze ook nog eens bij aan het behoud van je spieren, win win! En eet goede vetten maar wel met mate.

Afvaltip 5: krachttraining

Doordat testosteron minder wordt aangemaakt, neemt je spiermassa af. Niet handig, want dat zorgt ervoor dat je stofwisseling sneller werkt. Daarom is het aan te raden om krachttraining te doen, zodat je je spieren in tact houdt en je vetverbranding door laat lopen.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen Door De Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 13-08-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Bestel nu je tickets voor het Famosan Festival: Samen door de overgang!

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>