Zo houd je gezond eten vol

9 tips voor mensen met reuma

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Twee weken geleden was je gestart met het maken van gezonde maaltijdsalades voor de lunch. Maar nu... geen zin meer. Een broodje met hagelslag is ook best goed toch? Ondanks dat we allemaal gezond willen eten en telkens met frisse moed starten, is volhouden een andere zaak. Helemaal als je vermoeid bent of pijn hebt door reuma, lijkt anders eten een opgave. Het is alweer iets waar je rekening mee moet houden.
Het goede nieuws is dat je best makkelijk een gezonde leefstijl kunt aanleren, zodat je niet meer zwicht voor kant-en-klaar, een snelle hap of allerlei tussendoortjes. Deze negen tips helpen je om een gezond eetpatroon te integreren in je dagelijks leven.

1. Maak je eten van tevoren klaar

Hoe eet je gezond als je je niet goed voelt en veel pijn hebt? Hoewel je dan het liefst in bed blijft liggen en het verleidelijk is om iets te eten waarvan je denkt dat het je een snelle oppepper zal geven, wil je lichaam juist op dat soort momenten dat je goed voor jezelf zorgt. Snoep lijkt verleidelijk en makkelijk, maar door de snelle stijging van je bloedsuikers voel je je daarna alleen nog meer moe en ontevreden over jezelf.
Door vooruit te koken, maak je het voor jezelf makkelijk om gezond te eten. Zorg ervoor dat je altijd een restje in de vriezer hebt, zoals een soep of een quiche. Het is ook fijn om een lijstje te hebben met makkelijke gerechten die je binnen tien minuten op tafel zet. En bedenk: het is prima als je een paar dagen hetzelfde eet, als het maar een gezonde maaltijd is.

2. Begin de dag met een positieve gedachte en spreek die uit

Starten met een positieve gedachte die je ook echt uitspreekt, kan een groot verschil maken voor het verloop van je dag. Vind je dat zweverig? Probeer het toch eens. Want voornemens hardop uitspreken, ook tegen jezelf, werkt verrassend goed. Hardop tegen jezelf praten geeft namelijk meer controle over je gedrag, omdat wij mensen het best reageren op informatie die we horen. Ideeën die je voor je houdt, worden door het brein vrij gemakkelijk terzijde geschoven door de duizenden andere gedachtes in je hoofd.
Gebruik die breintruc - het kost immers geen enkele moeite. Zeg tegen jezelf: 'Ik verwen mijn lichaam vandaag met een gezonde lunch'. Met deze motiverende zin, maak je jezelf onbewust sterker voor de verleidingen die vandaag op je pad komen.

3. Stel jezelf drie vragen

De juiste eetkeuzes maken, is makkelijker als je weet waarom je het ook alweer doet. De volgende vragen helpen je om gemotiveerd te blijven als je oog in oog staat met cake met slagroom.
Heb je een zwak moment? Stel jezelf deze vragen:

  • Waarom wil ik vandaag gezonder eten?
  • Hoe voel ik me als ik gezond eet?
  • Hoe voel ik me als ik dat niet doe?

4. Loslaten: de alles-of-niets mentaliteit

Je begint met je vernieuwde leefstijl en wilt meteen alles tegelijk aanpaken. Meer groente eten, meer fruit, vaker lunchen met een salade, elke dag een smoothie, nooit meer chips en helemaal nooit meer snoep.
Ho! Het alles-of-niets principe is funest voor een gezonde leefstijl. Jezelf dingen verbieden en veel grote stappen in één keer nemen, zorgt ervoor dat je doel verder komt te liggen. Het zal hier eerder door falen, waardoor je motivatie daalt. Het lukt niemand om zijn leven in één keer te veranderen, neem dus kleine stapjes. Begin met anders ontbijten. Lukt dat? Koop dan geen snoep meer. Zo verander je langzaam en stap voor stap. Weet ook dat, ondanks dat we onszelf vaak de schuld geven als we snoepen en snaaien, niemand perfect is. Ook in een gezonde leefstijl mag je soms chips eten.

5. Schakel hulp in

Is koken echt een opgave voor je, omdat je er te moe voor bent of er pijn door krijgt? Er zijn talloze hulpmiddelen die het bereiden van eten makkelijker maken. Denk aan een gehoekte kaasschaaf en een elektrische blikopener. Laat het vlees bij de slager alvast in kleine stukjes snijden en kies voor bevroren stukjes fruit uit de vriezer.

6. Gewichtsverlies is niet je doel

De meeste diëten zijn gericht op gewichtsverlies, maar dat is niet de juiste motivatie om gezond eten vol te houden. Als je doel is: 'Ik wil goed voor mezelf zorgen', zal je ontdekken dat je minder snel ontmoedigd bent als de weegschaal een keer niet doet wat jij hoopte. Bespaar jezelf frustraties. Zo maak je van gezond eten geen strijd, maar een leefstijl die je jezelf aanleert vanuit positiviteit.

7. Zorg voor lekkere ingrediënten

Een voorraadkast met dingen die je niet lekker vindt, maar die je toch moet eten omdat ze 'goed' zijn, helpt niet. Een gezonde leefstijl draait niet om zelfopoffering, maar om het proberen van nieuwe dingen en het genieten van gezond en lekker eten. Ga op zoek naar gezonde en slanke producten waar je blij van wordt en experimenteer met kruiden en specerijen om je recepten nog lekkerder te maken.

8. Plan vooruit

Gezond koken wordt echt een stuk makkelijker als je er niet de hele tijd over moet nadenken. Verspil er dus zo min mogelijk denkkracht aan. Maak wel een weekplanner, doe boodschappen voor een hele week en bereid op een dag dat jij je goed voelt een paar maaltijden (mealpreppen!). Denk aan het snijden van groenten en het koken van granen. Later in de week kun je de ingrediënten mengen en eventueel verwarmen. Zo kun je ook makkelijker een gezond weekmenu samenstellen en hoef je niet de hele week in de keuken te staan.

9. Maak een motivatielijstje

Weten waarom je gezonde keuzes maakt, helpt je om op het juiste spoor te blijven. Het kan handig zijn om een lijstje te maken met alle redenen waarom je gezonder wilt leven; van meer energie tot minder pijn en een betere nachtrust. Houd dit lijstje bij de hand en grijp ernaar wanneer je het gevoel hebt eraan herinnerd te moeten worden.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 29-05-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

A.Vogel Wandeltocht op 29 juni: 5, 10, 20, 30 en 40 km!

Schrijf je nu in >