Wat hebben fibromyalgie en slaapproblemen met elkaar te maken?

Plus 8 slaaptips!

Slaap | Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een van de meer dan honderd reumatische aandoeningen en betekent letterlijk pijn in spieren en bindweefsels. Het begint vaak met een vage, niet te herleiden pijn in de spieren en gewrichten. De stekende, brandende en zeurende pijn kan sterk wisselen in hevigheid en duur. Soms doen de knieën pijn, een andere keer de nek- en schouders en een dag later zit de pijn in de heupen. Daarna komen vaak ook ochtendstijfheid en chronische vermoeidheid om de hoek kijken. Maar ook darmproblemen, somberheid, geheugenverlies en concentratieproblemen komen voor.

Slaapproblemen en fibromyalgie

Moeilijk in slaap vallen, urenlang wakker liggen of wakker worden van de pijn. Herkenbaar? Veel mensen met fibromyalgie hebben slaapproblemen zoals slapeloosheid of een verstoorde slaap. Het is onduidelijk of slaapproblemen een klacht zijn van fibromyalgie zelf of een gevolg van de pijn. Toch hebben onderzoekers al zinnige conclusies kunnen trekken over de relatie tussen fibromyalgie en slaapproblemen. Wat zeggen de onderzoeken over dit onderwerp? We duiken in de wetenschap!

1. Mensen met fibromyalgie komen niet in de diepe slaap

Het blijkt dat mensen met fibromyalgie vaak niet in de diepe slaapfase terechtkomen, door een oppervlakkige manier van slapen. Hierdoor worden ze moe wakker en hebben ze minder energie door de dag heen. Waarom mensen met fibromyalgie niet in hun diepe slaapfase komen, is (nog) niet helemaal duidelijk. Gedacht wordt dat ze bepaalde prikkels niet ontvangen die er normaliter voor zorgen dat er groeihormonen vrijkomen tijdens de slaap. Deze hormonen zijn gelinkt met goed en diep slapen en creëren een buffer tegen pijn. Ook de processen als het herstellen en vernieuwen van spieren en het vervangen van de neurotransmitters in de hersenen worden hierdoor niet aangewakkerd. Verder onderzoek moet uitwijzen waarom die prikkels uitblijven en mensen met fibromyalgie niet in de diepe slaapfase komen.

2. Verstoorde slaap versterkt pijn

Mensen met fibromyalgie kunnen allerlei soorten slaapproblemen hebben, zoals de slaap niet kunnen vatten of onrustig slapen. Ook pijn is de oorzaak van een verstoorde slaap. Uit onderzoek blijkt dat een verstoorde slaap de pijn versterkt. Gelukkig werkt het ook andersom: bij een goede nachtrust worden de fibromyalgie-symptomen minder en verdwijnen soms helemaal. Dat geldt niet alleen voor de nacht, maar ook overdag is er sprake van minder pijn.

3. Slecht slapen verhoogt kans op fibromyalgie

Interessant: oudere vrouwen die slecht slapen hebben een grotere kans op het ontwikkelen van fibromyalgie. Daar kwamen onderzoekers van de Norwegian University of Science and Technology achter. Het risico op deze vorm van reuma neemt toe met de ernst van de slaapproblemen. Bij jonge vrouwen was deze relatie niet te zien.

4. Je humeur lijdt onder slaapgebrek

Je stemming kan onder slapeloosheid lijden. Veel mensen met fibromyalgie kunnen zich bang, angstig en soms zelfs depressief voelen. Ze hebben weinig energie, nergens zin in en het gevoel niets goed te doen. Ook kan concentreren en beslissingen nemen veel moeite kosten. De voortdurende pijn en vermoeidheid kunnen deze gevoelens versterken.
Goed slapen is alleen daarom al belangrijk. Door slecht slapen kan je in een vicieuze cirkel terechtkomen: de pijn houdt je uit je slaap en omdat je niet slaapt, voel je de pijn sterker. Omdat je veel pijn voelt, ga je overdag minder bewegen. Je lichaam wordt dan niet echt moe, ook al voel je je wel doodmoe. Hierdoor slaap je weer moeilijker in.

8 tips om beter te slapen

Om beter te slapen kun je verschillende dingen doen. Deze 8 tips zijn een mooi begin:

  1. breng regelmaat in je leven: sta steeds op ongeveer dezelfde tijd op en ga rond dezelfde tijd naar bed.
  2. wees in de avond matig met koffie, frisdrank en alcohol.
  3. span je niet in vlak voor je naar bed gaat; laat de mail, wasmachine en vaatwasser met rust.
  4. zorg voor ontspanning. Luister bijvoorbeeld naar rustige muziek of doe regelmatig ontspanningsoefeningen.
  5. maak een paar slaaprituelen. Denk aan een wandeling in de avond, een douche voor het slapengaan of warme melk met honing.
  6. zorg voor een goed bed, fijne nachtkleding en een aangenaam klimaat in de slaapkamer.
  7. zorg dat er geen hinderlijke geluiden en lichten in je slaapkamer zijn.
  8. ben je langer dan 15 minuten wakker? Sta dan even op. Ga buiten de slaapkamer lezen of naar muziek luisteren tot je slaap krijgt.

Meer lezen? Ga naar de Fibromyalgie-special.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 26-10-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Elke maand tips van Mieke over reuma en pijnlijke gewrichten?

tip

Gratis tips ontvangen over leven met reuma

Inschrijven >