Samen door de Overgang

10 vragen over voeding in de overgang

Welke rol speelt voeding op je lichaam in de overgang?

Lifestyle | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Kun je koolhydraten beter vermijden in de overgang?

Als je in de overgang komt maakt je lichaam minder oestrogeen aan, waardoor het gaat compenseren. Met als gevolg: je lichaam maakt extra vetcellen aan. Daarnaast neemt je spiermassa af en wordt je stofwisseling trager. Dus als je op gewicht wilt blijven of juist wilt afvallen in de overgang, kun je het beste koolhydraten vermijden. Dit omdat het suikers zijn of worden. En je lichaam zet overtollige suikers om in verzadigd vet. Dat leidt vaak tot gewichtstoename.

Is het verstandig om te minderen met suikers als je in de overgang bent?

Chocola, koekjes, snoepjes, vruchtensapjes... Niet alleen beïnvloeden suikers je gewicht, maar ook zeker je humeur en ze kunnen de kans op overgangsverschijnselen vergroten. Dit komt omdat je lichaam insuline aanmaakt om de suikers te verwerken. Hoe meer insuline er in je bloed zit, hoe gemakkelijker je aankomt. Vrouwen met overgewicht hebben meer last van opvliegers. De suikers uit fruit zijn een heel ander verhaal, die worden langzamer in je bloed opgenomen.

Kun je goede vetten onbeperkt eten tijdens de overgang?

Onbeperkt is een beetje te veel van het goede, maar goede vetten kunnen zeker geen kwaad. Denk hierbij aan: avocado, zalm, makreel, roomboter, kokosolie en ongebrande noten. Ze helpen je om je hormoonhuishouding zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bijkomend voordeel is dat vetten goed vullen en je minder snel geneigd bent om te snacken.

Moet je koffie en alcohol vermijden als je in de overgang bent?

Koffie en alcohol staan er om bekend dat ze triggers zijn voor opvliegers. Net als rode peper, cayennepeper en gember. Je kunt ze daarom beter vermijden.

Kun je beter minder eten als je in de overgang zit?

Het is belangrijker om gezond en gevarieerd te eten dan om minder te eten. Als je puur kijkt naar de veranderingen in je lichaam: spiermassa neemt af en daardoor verbruik je minder energie, kun je zeggen dat je lichaam misschien minder calorieën nodig heeft. Dit zou je al kunnen doen door minder aardappelen op te scheppen tijdens het avondeten of door twee in plaats van drie boterhammen te eten tussen de middag.

Kom je aan als je hetzelfde als voorheen blijft eten in de overgang?

Die kans is aanwezig, daarbij gezegd dat ieder lichaam verschillend is en anders zal reageren. Doordat je stofwisseling trager wordt, je spiermassa afneemt en je lichaam meer vetcellen aanmaakt in de overgang is de kans aanwezig dat je aankomt als je hetzelfde blijft eten.

Kan voeding tijdens de overgang een trigger zijn voor opvliegers?

Koffie, pepertjes, kruidig eten, wijn... Voeding kan zeker een trigger zijn voor opvliegers in de overgang. Probeer deze voeding eens weg te laten uit je dieet en kijk of het voor jou werkt.

Welke voeding kan helpen bij onrustige darmen in de overgang?

De werking van je darmen wordt voor een groot deel bepaald door je hormonen. Dus ook de onrustige darmen zijn toe te schrijven aan de veranderende hormoonhuishouding in de overgang. Eet onder andere voldoende groente, fruit, volkorenbrood en peulvruchten om de ongemakken te verminderen. Deze voeding zit vol met vezels die je darmen weer stimuleren.

Kan voeding in de overgang bij huidklachten en droogheid helpen?

Die wisselende hormoonspiegels doen je huid niet altijd goed. Gelukkig kan voeding in de overgang daarbij helpen. Naast de belangrijke stoffen die in groente en fruit voorkomen is het belangrijk om goede vetzuren te eten, zoals vis, noten en avocado. Door gevarieerd en voldoende hiervan te eten wordt je huid beter gehydrateerd.

Verbrand je minder calorieën tijdens je slaap in de overgang?

Een goede nachtrust doet wonderen, zo ook voor je verbranding. Het schijnt dat je tijdens de REM-slaap de meeste calorieën verbrandt. Als je vaak te maken hebt met nachtelijk zweten, dat het soms zo heftig kan zijn dat je er wakker van wordt, dan kan het zijn dat je minder goede nachten hebt. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat je minder calorieën verbrandt. Dus indirect kun je zeggen dat je tijdens je slaap minder calorieën verbrandt door de overgang.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen Door De Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 22-07-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Bestel nu je tickets voor het Famosan Festival: Samen door de overgang!

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>