Verlicht reumatische klachten met eten

10 ingrediënten die je in de keuken wilt hebben

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Dat voeding invloed heeft op reuma, daar is geen twijfel meer over. Maar, welke voeding op wat voor manier en werkt het voor iedereen? Op die vragen hebben wetenschappers (nog) geen antwoord. Van geen enkel dieet is wetenschappelijk bewezen dat het reumatische klachten kan oplossen. Toch zijn er wel onderzoeken waaruit naar voren komt dat sommige voedingsmiddelen reumatische klachten beïnvloeden.

Voeding heeft nog een voordeel: het kan helpen bij klachten als vermoeidheid, stress of een lage weerstand. Deze klachten komen vaak voor bij mensen met reuma. Niet verkeerd dus om met de kennis van dit artikel eens kritisch naar je keukenkastje en boodschappenlijstje te kijken.

Ginseng en rode bietjes voor meer energie

Vermoeidheid is één van de bekendste reumatische klachten. Ontstekingen en pijn vreten energie. Last van vermoeidheid? Dan horen rode bietjes in je boodschappenmandje, omdat deze groente rijk is aan nitraat. Dit mineraal heeft een positief effect op het uithoudingsvermogen. De antioxidanten in deze rode groente helpen bovendien je energieniveau en je weerstand te verhogen. Win-win-win.
Ginseng kun je ook toevoegen aan je boodschappenlijstje vanwege het oppeppende effect. Het helpt bij vermoeidheid en verbetert het concentratie- en reactievermogen.

Vette vis en kurkuma voor minder pijn

Er zijn aanwijzingen dat visvetzuren een licht ontstekingsremmend effect hebben. Af en toe een wandeling naar de visboer kan dus geen kwaad. Ook beschermen deze vetzuren je hart en vaten - en juist die vaten moet je met reuma extra aandacht geven.
Mensen met reuma kunnen daarnaast baat hebben bij kurkuma; het zou gewrichtspijn op een natuurlijke manier verminderen. De werkzame stoffen in dit specerij worden het beste opgenomen met olie en zwarte peper. Dus kurkuma in je soep of smoothie? Vergeet dan nooit een beetje olie en peper.

Spinazie en volkorenbrood voor een ontspannen lichaam

Wie vaak leeft met pijn, staat letterlijk op scherp. Een beetje ontspanning is dan wel welkom! Magnesium wordt ook wel het kalmeringsmineraal van de natuur genoemd. Een tekort aan magnesium maakt je namelijk gevoeliger voor prikkels en genoeg magnesium heeft juist een ontspannend effect. Leg dus vooral groene bladgroenten zoals spinazie op je bord, want die barsten ervan.
In tijden van stress en spanning heeft je lichaam ook meer behoefte aan B-vitaminen. Deze vitaminen zijn een belangrijke brandstof voor het zenuwstelsel en vind je onder andere in volkorenproducten, zoals brood. Het lijkt er ook op dat koolhydraten ervoor zorgen dat de hersenen meer serotonine aanmaken, het hormoon dat voor ontspanning zorgt.

Blauwe bessen en rode paprika voor een goede weerstand

Heb je reuma, dan heb je een grotere kans op een zwakker immuunsysteem dan anderen. Bij ontstekingsreuma is een verstoord immuunsysteem zelfs de oorzaak van de ziekte en klachten. De juiste voeding helpt om je weerstand op te krikken. De codewoorden zijn: antioxidanten, vitamine C en het mineraal selenium. Rode paprika zit bomvol vitamine C, terwijl blauwe bessen stikken van de antioxidanten.
Bonustip: noten bevatten het mineraal selenium en die versterken je immuunsysteem.

Amandelen en havermout voor een betere nachtrust

Je brein tot rust brengen en fijn inslapen lukt makkelijker met voeding die rijk is aan tryptofaan, magnesium en serotonine. Amandelen zijn een topper om je brein tot rust te brengen, vanwege de stof tryptofaan in deze noten. Daarnaast helpt magnesium uit amandelen je te ontspannen. Kies het liefst de ongezouten, ongebrande versie - anders eet je heel veel zout.
Ook havermout mag niet ontbreken als slaapmutsje, omdat de stofjes in dit graan - denk aan vitamine B en D - een betere en ononderbroken nachtrust stimuleren.

Drie recepten tegen reuma

Hoe combineer je deze ingrediënten tot een heerlijk en gezond recept? Nou, zo:

Havermoutpap met melk, kurkuma en blauwe bessen

Voor twee personen: doe 500 ml melk in een steelpannetje. Voeg 50 tot 75 gram havermout toe. Laat dit op een laag pitje langzaam een brij worden. Vergeet niet te roeren! Strooi een snufje kurkuma door de pap. Voeg op het eind een halve banaan toe. Ook lekker: prak de banaan en meng die met de pap. Serveer met blauwe bessen.

Volkorenbrood met spinazie, gegrilde paprika en geroosterde amandelen

Voor vier sneetjes brood: snijd de paprika in plakken en leg ze op de bakplaat. Plaats deze voor ongeveer 20 minuten in de oven, totdat de paprika's zacht worden en beginnen te kleuren (in plaats van de oven kun je ook een grillpan gebruiken). Rooster de amandelen kort in een pan. Leg een handje spinazie op het brood, leg daar de plakken gegrilde paprika overheen en bestrooi met geroosterde amandelen. Optioneel: start met een laagje (zelfgemaakte) hummus voor meer smeuïgheid.

Quiche met zalm, biet en feta

Voor een quiche (diameter 24 cm): verwarm de oven voor op 180°C. Vet de quichevorm in en bekleed met 5 plakjes ontdooid bladerdeeg. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Snijd een bosui in dunne ringetjes en verdeel tweederde met 400 gram geraspte bietjes over de bodem van de quichevorm. Snijd 250 gram zalmfilet in stukjes. Verdeel dit over de bietjes. Klop 4 eieren los en meng met 200 gram monchou. Breng op smaak met peper en eventueel zout. Bak de quiche in circa 45 minuten in het midden van de oven goudbruin en gaar. Bestrooi voor het serveren met de rest van de bosui.

Volwaardig voedingspatroon

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: voor iedereen - mensen met en zonder reuma - is het belangrijk gevarieerd, vers en volwaardig te eten. Eet dus zowel de koolhydraten als de vetten, eiwitten en vezels. En vergeet ook zeker niet de mineralen en vitaminen, die je onder andere in  groente en fruit vindt. Uiteindelijk is dat de basis voor een gezond dagmenu. Kijk daarnaast bij welke voeding jouw lichaam zich goed voelt en geniet van elke hap.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 18-03-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Bestel nu je tickets voor het Famosan Festival: Samen door de overgang!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >