Misschien herken je het: je bent in behandeling bij een arts, reumatoloog of fysiotherapeut maar je bent eigenlijk niet tevreden. Voor een goede behandeling van reuma is het belangrijk dat jullie relatie goed is. Waarom? En hoe pak je het aan als je wilt overstappen?
Het hebben van een reumatische aandoening, betekent deels dat je zelf aanpassingen moet doen in het dagelijks leven. Van een andere mindset tot meer rust nemen. Je behandelaar of therapeut is degene die advies geeft en ingrijpt als het nodig is, zodat jouw dagelijks leven van betere kwaliteit wordt. Vertrouwen en goede communicatie zijn twee belangrijke pijlers in het contact met je arts.
Helaas heeft niet iedereen een goede relatie met zijn of haar arts. Soms blijf je bij een reumatoloog of fysiotherapeut terwijl je niet echt tevreden bent. Je mist een klik, hebt het gevoel dat hij of zij je niet begrijpt of je vertrouwt diegene niet voldoende.
Om de relatie tussen jou en je behandelaar te verbeteren, is het belangrijk om te vertellen dat jullie elkaar niet goed begrijpen. Door je verwachtingen en wensen duidelijk uit te spreken weet een arts ook wat hij of zij kan doen om hieraan te voldoen. Je behandelaar kan heel deskundig zijn, maar als de communicatie niet goed is zullen jullie elkaar nooit begrijpen.
Reuma is een ‘persoonlijke’ ziekte; bij iedereen uit de ziekte zich anders, iedereen heeft andere aanpassingen nodig en is gebaat bij ander advies. Als je behandelaar jou niet goed kent, kan hij of zij ook geen maatwerk leveren en handelt hij of zij alleen volgens de standaard protocollen. Dat is zonde, want zo mis je in de praktijk handvatten om te leven met een reumatische aandoening. Wil je de beste zorg voor elk individu, dan is zorg op maat nodig. Wat bij de één goed werkt, werkt bij de ander niet. Goede zorg gaat niet alleen om wetenschappelijk bewezen kwaliteit, maar ook om een goede arts-patiëntrelatie.
Ben jij tevreden over de zorg die je krijgt? Heb jij een positieve relatie met je behandelaar? Top, want het is niet zo vanzelfsprekend dat dit het geval is. Als je niet tevreden bent, is het heel belangrijk om de eerste stap te zetten: het bespreekbaar maken van je ongenoegen. Dat kan lastig zijn, maar het kan goed uitpakken als je duidelijk uitlegt waar je niet tevreden over bent. Bedenk dat je een goede behandeling verdient!
Zorg wel dat je zelf voldoende op de hoogte bent van jouw reumatische aandoening en je persoonlijke verwachtingen. Schrijf bijvoorbeeld voor jezelf op wat je verwacht van een behandelaar en waar jij tegenaan loopt en hulp bij wilt.
Maar wat als je met je arts hierover hebt gesproken en je toch niet krijgt wat je nodig hebt? Dan is het misschien zinvol om op zoek te gaan naar een andere behandelaar.
Dat mensen niet vaak overstappen naar een andere arts, is niet zo gek. Ten eerste weet je wat je nu hebt, en niet wat je krijgt. Ten tweede: hoe kom je aan de juiste informatie over andere artsen? Er bestaan vergelijkingssites, maar het is onduidelijk of die betrouwbaar zijn.
Lees ook onze voedingstips bij reuma en gewrichtsklachten.
Of ons artikel over toonaangevende reuma-onderzoeken.
Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017
100% natuurlijke smaakmaker. Eenmaal in huis, altijd verkocht!
Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!
Een gezond dagje uit - de oorsprong van de A.Vogel producten