Alledaagse workouts om je figuur terug te krijgen

Spieren en gewrichten | Afvallen | Overgang

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Alledaagse dingen klinkt misschien wat vaag en simpel als workout. Maar als we het hebben over de badkamer en toilet schoonmaken, een voorjaarsschoonmaak of de tuin winterklaar maken, spreken we wel degelijk goede workouts. Dus laat de sportschool maar zitten en doe onderstaande taken iets fanatieker of vaker.

1. Krachthonk

De enige voorwaarde hierbij is dat je (jonge) kleinkinderen moet hebben. Pas een paar uurtjes per week op en ga lekker met ze wandelen, spelen in de speeltuin of til ze wat vaker op om te knuffelen. De bewegingen die je maakt lijken verdacht veel op de workouts die je in het krachthonk van de sportschool uitvoert.

2. Squats

Het gewicht die vaak tassen en kratten hebben als je uit de supermarkt komt, is niet mis. De eerste oefening begint al bij het tillen van de tassen en om ze vervolgens in de auto/fietstassen te zetten. Als je thuis bent mag je ze eruit halen en naar binnen dragen om vervolgens uit de tassen alle boodschappen te halen en in de koelkast te plaatsen. Ga maar na welke beweging je maakt als je de tas op de grond hebt staan. Met een beetje fantasie lijken die toch echt wel op squats.

3. Traplopen

Ga eens na hoe vaak je de trap op en af loopt op een dag. En bedenk eens of je het vaker kunt doen, door je partner eens niet te vragen om iets op te halen, maar het zelf te doen. Naast dat je je bil- en beenspieren traint is het goed voor je uithoudingsvermogen. Wil je het wat zwaarder voor jezelf maken? Sla dan een traptree bij elke pas over. Let wel op dat je niet te snel wilt en struikelt!  
Dus als vrienden of collega’s vragen of jij sport, kun je volmondig ja zeggen. Met die alledaagse klusjes verbrand je namelijk al snel 200 kilocalorieën per workout.

Waarom is het belangrijk om op gezond gewicht te blijven in de overgang?

Vrouwen met overgewicht hebben volgens een studie, gepubliceerd in het vakblad Menopause, meer kans op zwaardere verschijnselen van de overgang. Met name opvliegers en nachtelijk transpireren. Volgens de onderzoekers heeft dit te maken met de dikkere vetlaag. Dit werkt als een soort isolator, waardoor warmte moeilijker weg kan. Met opvliegers en transpireren tot gevolg. Daarnaast zou het verhoogde BMI (Body Mass Index - de verhouding tussen gewicht en lengte) kunnen zorgen voor spier- en gewrichtspijn en problemen met de blaas bij vrouwen in de overgang. De simpele oplossing? Op gewicht blijven. Door meer te bewegen en gezond te eten. Maar hoe doe je dat?
Wij hebben de 6 belangrijkste tips om grip te houden op je gewicht voor je op een rij gezet.

Doe mee! Je boven- en onderlichaam trainen met Jumping jacks

Een kilootje te veel? Je wilt afvallen en dus komt er naast gezond eten ook meer beweging op je bord te liggen. Zweten, zweten, en nog eens zweten om je conditie te verbeteren. Dit zijn de perfecte cardio-oefeningen om je mee in het zweet te werken.

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 28-08-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >