6 lifestyle-tips voor mensen met reuma

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

1. Wees eerlijk naar jezelf en durf keuzes te maken

Houd jezelf niet voor de gek. Heb je een rotdag, verberg het dan niet achter een glimlach als iemand vraag hoe het gaat (‘nee hoor gaat prima!’), maar probeer wel positief te blijven. Vandaag gaat het even wat minder. Morgen weer een dag. Of andersom: vandaag gaat het goed. Wees ook eerlijk naar jezelf als er keuzes gemaakt moeten worden. Als ik te moe ben of te veel pijn heb om naar een feestje te gaan, dan ga ik niet. Want wees eerlijk. Wie doen we er een plezier mee? Onszelf niet en de gastheer of vrouw ook niet. Vroeger had ik dan geregeld het gevoel dat mensen me erop aankeken als ik niet kwam. Nu niet meer. Het is mijn keuze, mijn lichaam. Ik weet ook dat mijn vrienden me liever zien genieten op een feestje dan overleven. Dus: volgende keer beter.

6-tips-voor-mensen-met-reuma

2. Accepteer jezelf zoals je nu bent

‘Was ik maar gewoon gezond,’ hoor ik veel mensen met reuma wel eens verzuchten. En ook ik heb dit natuurlijk wel eens gedacht. Maar goed, we hebben het nu eenmaal wel. Voor mij ging het beter toen ik stopte met vechten tegen het idee dat ik reuma had. Uiteindelijk accepteerde ik het zoals het was. Ik accepteerde de ups en downs en het leven dat er voor mij anders uitzag dan voor een ander. Je kunt wel blijven kijken naar hetgeen je niet kan of hebt, maar daar wordt je niet gelukkiger van. Je zult merken dat als je dit beeld kan loslaten, je lekkerder in je vel komt te zitten en je zelfvertrouwen toeneemt. Onzekerheden, imperfecties en mijn handicaps: ik probeer er nu zo min mogelijk aandacht aan te geven. Iets wat je aandacht geeft, groeit zeggen ze wel eens. Dus focus je liever op wat je wél kan en bent. Hierdoor houd je waardevolle tijd en energie over voor de dingen die echt belangrijk zijn. Dingen die je wilt doen, zonder je te laten tegenhouden door onzekerheden.

3. Leer je lichaam kennen

Wie zijn of haar lichaam goed kent, weet wat het aankan en wat niet. Hierdoor kun je goed inschatten hoe belastbaar bepaalde inspanningen, afstanden of situaties voor je zijn. Denk aan (bedrijfs)feestjes, een middagje winkelen, de ramen lappen of boodschappen doen.

4. Ken én verken je grenzen

Met vallen en opstaan weet ik nu waar mijn grenzen liggen. Heb jij de jouwe al verkend? Dan weet je ook wanneer je je goed genoeg voelt om er even overheen te stappen of er juist ver bij uit de buurt te moeten blijven. Balanceren op het randje van je kunnen is niet altijd prettig, maar er altijd onder bungelen ook niet. Daarom daag ik mezelf af en toe uit. Heb ik een goede dag, dan verken ik mijn grenzen. Probeer het maar eens. Je zult soms versteld staan van wat je kan!

5. Verdiep jezelf in het ziektebeeld

Weten wat je precies mankeert, heeft mij geholpen om beter te begrijpen en te accepteren wat ik heb. Zelfs familie en vrienden kunnen zichzelf nu beter in mij verplaatsen. Dus verdiep je in de grillen van de ziekte, het verloop en welke mogelijkheden er zijn om de klachten te verzachten. Ook op verschillende fora en discussiegroepen kun je veel te weten komen over reuma en worden er tips uitgewisseld.

6. Wat zijn energienemers en –gevers?

Welke activiteiten en situaties kosten energie en welke geven je energie? Zoek dat voor jezelf uit, zodat je de juiste balans kan vinden van ontspanning en spanning. Krijg je bijvoorbeeld energie van wandelen in de natuur en kosten feestjes en sociale verplichtingen jou energie? Zorg er dan voor dat je niet meerdere sociale verplichtingen na elkaar plant. Trek ze uit elkaar en plan tussendoor activiteiten waar je energie van krijgt.

Meer reuma-blogs!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 07-02-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Elke maand tips van Mieke over reuma en pijnlijke gewrichten?

tip

Gratis tips ontvangen over leven met reuma

Inschrijven >