5x niet doen als je vermoeid bent!

En 6 tips die je minder moe maken

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Wat we doen als we vermoeid zijn

1. Vechten tegen de vermoeidheid

We zijn er als mens heel goed in om over onze grenzen heen te gaan. Soms zelfs zonder het zelf te merken. Je denkt dat je sterker bent dan je vermoeidheid, verwacht dat het wel weer over gaat of neemt niet de tijd om er überhaupt bij stil te staan dat je moe bent. Een logische reactie, maar het kost je erg veel energie en uiteindelijk is de kans groot dat je alleen maar meer last krijgt van vermoeidheid.

2. De moeheid negeren

Nog zo'n logische reactie: je vermoeidheid negeren. Doen alsof je helemaal niet moe bent en gewoon blijven doen wat je altijd doet. Ook hier geldt dat er veel energie verloren gaat aan het negeren in plaats van aan wat je allemaal zou willen doen.

3. Juist he-le-maal niets doen

Vermoeidheid is een gezond lichaamssignaal dat je het rustiger aan moet doen. Je hebt te veel hooi op je vork genomen, je bent te veel energie kwijtgeraakt door stress of de pijn door de reuma heeft je uitgeput. De verleiding (en de behoefte!) om helemaal niets meer te doen, is groot. Toch in beweging komen, iets afspreken of een rustig uitje plannen, geeft je energie. Bij helemaal niets doen, drukt je lichaam nog meer op de pauzeknop.

4. Ik gooi mijn hele leven om zodat ik meer energie heb!

Vermoeid zijn en weinig energie hebben, is zo vervelend dat sommige mensen overal zoeken naar tips en adviezen. Grote kans dat je op het web, bij vrienden en in boeken tientallen tips tegenkomt. Hartstikke fijn, maar wordt niet overmoedig. Meteen alle tips toepassen kan juist zorgen voor stress en te veel hooi op je vork. Pak het stap voor stap aan, luister naar je lichaam.

5. Fastfood eten

Zo moe, dat je geen puf hebt om te koken. Dat is heel herkenbaar. Het is in dat geval verleidelijk om fastfood te gaan eten. Maar probeer dat juist te voorkomen; het zal je juist eerder meer vermoeid maken. Fastfood geeft je bloedsuikerspiegel voor een korte tijd een boost, maar daarna val je in een dip. Je wordt nog vermoeider ... Bovendien ontbreekt in veel fastfood groente; en je lichaam heeft juist veel vitaminen en mineralen nodig.

Herstelmomenten zijn noodzakelijk

Na inspanning hoor je te ontspannen, zodat je lichamelijk en geestelijk fit blijft. Maar in deze tijd moeten we niet alleen veel, we willen ook veel. Neem toch regelmatig tijd om op adem te komen en naar je lichaam te luisteren. Doe je dit niet, dan bouwen spanningen zich op en worden de klachten alleen maar erger.

Tips om vermoeidheid tegen te gaan

1. Breng ritme in je dag

Ritme geeft rust in je hoofd en zorgt ervoor dat je zelf kunt bepalen hoeveel je aan kunt op één dag. Kijk kritisch naar je ritme: schrijf eens alle activiteiten op die je gedurende een dag uitvoert en noteer op welke momenten je het meest vermoeid bent.

2. Zorg voor voldoende slaap

En dat betekent niet extra lang slapen. Je hersenen zijn namelijk niet ingesteld op negen uur slapen. Zo'n zeven tot acht uur slaap is voldoende, ook als je erg moe bent. Je kunt natuurlijk wel wat vaker op een dag een rustmomentje pakken.

3. Blijf in beweging

Zoek naar activiteiten die je leuk vindt om te doen. Je kunt naar de sportschool, maar wandelen, zwemmen of fietsen is ook prima. Probeer zoveel mogelijk beweging te integreren in je dagelijks leven. Zo kost het weinig moeite en zorgt de (bijna) continue beweging voor steeds weer nieuwe energie.

4. Doe ademhalingsoefeningen

Richt je op het nu. Adem in via je buik, houd dat even vast en adem uit. Door je te focussen op het nu en de geuren, kleuren en geluiden kom je tot rust en kun je spanningen gemakkelijker loslaten. Je kunt dit doen terwijl je op de bank zit, in de auto, op het werk of tijdens het tandenpoetsen.

5. Ga er wat vaker tussenuit

Een goede manier om mentaal en fysiek tot rust te komen is door er even tussenuit te gaan naar een plek waar jij je thuis voelt. Dat kan een stad zijn, maar ook de natuur. Van de bossen en duinen tot de akkers. Wandel of fiets eens een stuk en kom bij.

6. Doe even helemaal niets

Piekeren en de gedachtenstroom die daarbij hoort is energievreter nummer één. Wanneer heb jij voor het laatst helemaal niets gedaan? Doe dat wat vaker. Het zijn kleine momenten om even te herstellen. Plof neer op de bank met een kop thee of ga op je rug in het gras liggen.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 02-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Tips voor een gezonde leefstijl Naar de blogs

Meld je nu aan! Gratis nieuwsbrieven en specials van A.Vogel

Inspiratie voor een gezond leven!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >