Hoe zorg je voor een gezond leefklimaat in huis?

4 stappenplan voor een gezonde woning

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Om te weten wat een gezond leefklimaat inhoudt, is het eerst goed om helder te krijgen wat we bedoelen met een ongezond leefklimaat. Het heeft in ieder geval alles te maken met de luchtkwaliteit in je huis. Uit onderzoek blijkt dat de lucht in onze huizen twee keer zo ongezond is als buiten. Dat is best schokkend als je bedenkt dat je er eet, slaapt en ontspant. Huisstofmijt, ongedierte en schimmels zijn dol op een ongezond leefklimaat en dat veroorzaakt allerlei klachten. Denk daarbij aan hoofdpijn, een droge huid, benauwdheid, luchtwegklachten en gewrichts- en spierklachten.

Maak het leefklimaat in je huis gezonder: 4 stappen

Als je reuma hebt, kunnen schone lucht en de juiste temperatuur in huis een positief effect hebben. Tijd dus om het leefklimaat in je eigen huis onder de loep te nemen. Zo creëer je zelf het perfecte leefklimaat.

Stap 1: Meet de luchtvochtigheid

De juiste luchtkwaliteit staat of valt niet alleen met de hoeveelheid stof in huis, maar ook met de juiste luchtvochtigheid. Woon je in een vochtig huis? Dan kan dit gewrichtsklachten verergeren. Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor, maar toch geven veel mensen met reuma aan dat zij meer pijn en stijfheid ervaren als de luchtvochtigheid hoog is. In een gezond huis hoort de luchtvochtigheid tussen de 45 en 65 procent liggen. In nieuwbouwhuizen is de lucht vaak juist droger, omdat de isolatie goed is en de ventilatie minder. Ook dit veroorzaakt klachten, zoals een droge huid en geïrriteerde luchtwegen. Met een hygrometer kun je de luchtvochtigheid in je huis meten. Dat is dus altijd stap één, want dan weet je ook of je ervoor moet zorgen dat de luchtvochtigheid omhoog of omlaag moet worden gebracht.

Stap 2: Ventileer elke dag

Het ligt voor de hand, maar ventileren blijft echt de belangrijkste tip. Het is wel goed om te weten dat even luchten wat anders is dan een goede ventilatie. Je ramen of deuren openzetten is zeker goed, maar zodra ze dicht gaan is het positieve effect weer weg. Zorg daarom ook dat je goede ventilatieroosters in elke ruimte hebt of een elektrische ventilator. Zo voorkom je schimmels, verwijder je automatisch stof uit huis en wordt je huis steeds voorzien van schone lucht. Voldoende ventileren helpt ook om de luchtvochtigheid in balans te houden.

Stap 3: Haal groen in huis

Planten maken je woonkamer niet alleen veel sfeervoller, maar mogelijk ook gezonder. Planten zoals de Monstera (Gatenplant) en Aloë Vera verdampen water en dat draagt bij aan een goede luchtvochtigheid in huis. Ook hebben deze planten een luchtzuiverende werking waardoor je schonere lucht zult inademen. De enige plek waar je beter niet te veel planten kunt plaatsen: in de slaapkamer. Dit zorgt namelijk voor meer stof. Het is wel slim om even bij de bloemist of het tuincentrum te vragen welke planten jouw huis kan gebruiken. Heb je last van schimmels in huis, dan kun je soms beter voor een andere plant kiezen dan wanneer je luchtvochtigheid te laag is.

Stap 4: Ga verstandig om met de kachel

Tocht en kou zijn niet fijn als je gewrichtsklachten hebt. Kou maakt je spieren en gewrichten stijver en daardoor pijnlijker om te bewegen. Tocht jouw huis? Maak kieren en naden goed dicht. Het is verleidelijk om zeker in de winter de verwarming goed hoog te zetten, maar voor je gezondheid is dat minder goed. Om droge lucht in huis te voorkomen, is het belangrijk dat de temperatuur niet boven de 20 á 21 graden stijgt. En als je gaat slapen is het slim om de verwarming uit te zetten, omdat je lichaam af moet koelen om te kunnen slapen. Daarbij is de kans groot dat je snotterend wakker wordt of met keelpijn. Ben je een koukleum? Zorg dan voor extra warmte. Trek een wollen trui aan, dikke sokken, pak er een dekentje bij en maak voor jezelf een verwarmende kop thee met verse gember.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

KOAG-nr.

Laatste wijziging op deze pagina: 24-02-2021

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Tips voor een gezonde leefstijl Naar de blogs

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >