Houd je geheugen scherp

5 tips die je daarbij helpen

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Je zal het misschien niet gelijk opmerken: geheugenverlies, maar genoeg vrouwen in de overgang hebben er mee te maken. Naast dat het slim is om spullen een vaste plek te geven en jezelf vaste gewoontes aan te leren, kan je het jezelf ook op andere manieren iets gemakkelijker en leuker maken. Wij geven 5 tips om je geheugen scherp te houden.

5 tips om je geheugen scherp te houden

 

1. Gebruik een geheugensteuntje

Wie schrijft die blijft! Zorg dat je altijd een notitieboek en/of agenda bij je hebt. Schrijf alles op wat je moet doen of niet wilt vergeten. Schrijf de deadline en een korte uitleg erbij en je zit helemaal gebakken. Dan hoef je alleen maar je notitieboek en/of agenda erbij te pakken om te bepalen wat je moet doen. Een ander geheugensteuntje kan een wekker zijn. Zet bijvoorbeeld een kwartier of half uur voorafgaand aan een afspraak een wekker. Zo weet je zeker dat je het niet vergeet én op tijd bent.

2. Leer focussen

Vergeet multitasking en pak per keer één ding aan. Doordat je dingen één voor één doet raak je minder snel afgeleid en kun je daar je volle aandacht aan besteden. Door het op deze manier aan te pakken, krijg je sneller iets gedaan én bespaar je tijd. Dat zorgt weer voor meer energie, omdat je je beter voelt dat je het voor elkaar hebt. Een win-winsituatie!

3. Houd je hersenen actief

Blijf je hersenen uitdagen. Puzzel er op los, kom in beweging, ontdek Nederland. Allemaal activiteiten waar je je geheugen mee traint en die helpen om scherp te blijven. Daarnaast zijn deze activiteiten vaak ook nog ontspannend! Ook geen overbodige luxe.

4. Pak je (nacht)rust

Ontspan jij voldoende of sta je de hele dag op aan? Als je bovenstaande punten al toepast, kun je waarschijnlijk al beter ontspannen dan sommige anderen kunnen. Dus doe je dat nog niet, ga het doen! Het geeft je brein rust. Daarnaast is het advies om 8 uren per nacht te slapen. Het is goed voor je geheugen én als je een goede nachtrust hebt gehad is de kans groot dat je minder warrig of vergeetachtig bent.

5. Voorkom suikerdips

Chocola, koekjes, dropjes, chips. Hoe lekker het allemaal is, die suikerdips daarna zijn minder prettig. Je kan vaak daarna alleen maar denken aan nog meer lekkers. Je concentratie en vermogen tot nadenken is dan vaak ver te zoeken. Dus probeer op zoek te gaan naar lekkere, gezonde tussendoortjes zoals een bananencake.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 22-03-2021

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Tips voor een gezonde leefstijl Naar de blogs

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >