7 relaxte goede voornemens

Zó start je 2021 relaxt!

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

De tips om te ontspannen, vliegen je misschien soms om de oren. Vaak zijn het echter zulke 'grote' tips dat ze onhaalbaar lijken. Om die reden verzamelden wij een aantal makkelijk in te voeren en heel praktische tips die je op eenvoudige wijze wat extra rust kunnen geven. Cheers tot 2021!

1. Maak een relaxte playlist

Soms heb je van die nummers, daar ga je helemaal in op. Je zingt ze lekker mee of voelt je kalm worden van de melodie... het maakt niet uit. Die nummers, daar gaat het om. Die moet je hebben. Ga eens na bij welke nummers jij dat hebt. Gun jezelf een Spotify abonnementje (als je die nog niet hebt), maak een playlist 'Relax' aan en luister die nummers op momenten wanneer je onrustig of gespannen bent.

2. Kijk wekelijks cabaret of een comedy

Lachen is gezond. Heel gezond zelfs. Als je lacht maak je endorfine, serotonine en dopamine aan, die ervoor zorgen dat je lekker in je vel zit en je daardoor prettig en ontspannen voelt. Klinkt goed, toch?

3. Ga dagelijks mediteren

Niet gelijk schrikken, mediteren hoeft niet perse op een speciaal kussen in een kamer gevuld met wierook. Je kunt gewoon op je bed, op een stoel of op de grond gaan zitten met je ogen gesloten en je aandacht bij je ademhaling. Door continue met je aandacht bij je ademhaling te blijven, help je jezelf om tot rust te komen. Hartstikke fijn. En ben je toch even afgeleid, dan ga je gewoon rustig met je aandacht terug naar die ademhaling. Geweldig om 5 minuutjes (of langer) per dag te doen.

4. Eet chocola

Neeeeee, niet die 5 chocoladeletters van begin december die er nog liggen. Maar 1 of 2 blokjes pure chocolade (70% of meer) helpt je schijnbaar beter om te gaan met gevoelens van stress.

5. Negeer je telefoon

Die smartphone, dat is toch wel een stressor geworden of niet? Je kan er de hele dag druk mee zijn, krijgt er duizenden extra prikkels per dag bij en daardoor kan je je soms best gejaagd, onrustig of gespannen gaan voelen. Probeer iedere maand eens een dagje de telefoon totaal te negeren. Of iedere week zelfs, als dat je lukt. En voel wat het met je doet. Nog een tip: je kan ook instellen hoeveel tijd je dagelijks op je telefoon 'mag' besteden. Dat helpt ook enorm.

6. Sluit af en toe je ogen

Gewoon even je ogen dicht. 30 seconden of een minuutje. Dat kun je heel makkelijk steeds even tussendoor doen. Of als je op de tv zit. Ga ook dan even naar je ademhaling. Adem rustig in en blaas stevig uit, waarbij je je schouders steeds verder ontspant. Heerlijke tip voor tussendoor!

7. Rustgevende spray van A.Vogel

Heb je alle tips gehad? En heb je toch nog een extra steuntje in de rug nodig op het moment dat het je eventjes teveel wordt? Dan is de Rustgevende spray1* van A.Vogel wellicht iets voor je. Die pak je er snel en makkelijk even bij, ook als je onderweg bent, en helpt je snel tot rust te komen op stressmomenten1*. O, en hij smaakt ook nog aangenaam naar anijs met een vleugje vanille.

1 Passiebloem.
*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

KOAG KAG-nr. 11-1220-5557

Laatste wijziging op deze pagina: 14-01-2021

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >