Weg met de vakantiekilo's

5 tips wat je aan gewichtstoename in de overgang kunt doen

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Waarom kun je in de overgang aankomen?

Door hormoonschommelingen tijdens de overgang kan de stofwisseling veranderen, waardoor het soms moeilijker is om op gewicht te blijven. Ook de vetverdeling over je lichaam kan veranderen. Het kan dus zijn dat je aankomt in de overgang ook al houd je hetzelfde eetpatroon aan als voor de overgang.

Hoeveel kilo komen vrouwen in de overgang gemiddeld aan?

Uit onderzoek blijkt dat 51,4% meer dan 5 kilo aankomt. Het gemiddelde ligt op 4 kilo*. Natuurlijk zijn er ook gelukkige vrouwen die niet aankomen in de overgang. En... je kunt er gelukkig iets aan doen. Wat, lees je hieronder.

Wat kun je aan gewichtstoename in de overgang doen?

Hoe fijn is het dat je na de zomer weer een trui kunt dragen waarmee je gemakkelijker de extra kilo's verdoezeld?! Toch is het vaak beter om er gelijk werk van te maken, zodat je in januari niet weer helemaal opnieuw hoeft te beginnen zodat je in de zomer weer zelfverzekerd in bikini kunt rondlopen. Nog beter: probeer voor jezelf een gezonde leefstijl te creëren die werkt voor jou in de overgang, dan hoef je nooit meer op dieet! Deze vijf tips helpen je op weg naar een gezonde en fitte leefstijl.

Tip 1 - Koolhydraatarm, goede vetten en eiwitten

Het is belangrijk om je lichaam in de overgang optimaal te ondersteunen. Dat kun je doen met goede voeding. Verschillende goede vetten worden gebruikt als bouwstof voor je hormonen. Daarnaast werken eiwitten en vetten verzadigend, waardoor je langer vol zit en toch afvalt. Door koolhydraatarm of langzame koolhydraten te eten, blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. En ook dat betekent: langer een verzadigd gevoel, dus minder de neiging om te snacken.
Denk hierbij aan:

  • avocado;
  • eieren;
  • havermout;
  • quinoa;
  • zilvervliesrijst;
  • zalm;
  • walnoten.

Tip 2 - Kom in beweging

Naast voeding is voldoende beweging een belangrijke factor om gezond en fit te blijven. Probeer wekelijks tweeënhalf uur te bewegen. Daarnaast is het belangrijk om twee keer per week aan krachttraining te doen. In de overgang verandert namelijk niet alleen je stofwisseling, maar ook neemt je spiermassa af. Door regelmatig krachttraining te doen geef je jouw vetverbranding een boost. Daarnaast zorgt het dat je spieren sterker en groter worden, waardoor je meer vet kunt verbranden.

Aanrader: full body work-out voor thuis

Tip 3 - Drink water

Je lichaam bestaat grotendeels uit water en dat is niet voor niks. Het helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en brengt de voedingsstoffen, als vitamines en mineralen, naar je cellen. Belangrijk dus! Probeer dus minimaal zo'n twee liter water per dag te drinken.

Aanrader: tips om meer water te drinken

Tip 4 - Contour Overgang Challenge

Kun je wel wat hulp gebruiken om je ideale gewicht te bereiken, vind je het lastig om te bepalen wat je nu wel of juist niet moet eten? Meld je dan aan voor de Samen Door De Overgang nieuwsbrief. Ontvang, naast elke maand een nieuwsbrief met tips, blogs en adviezen over de overgang, het Contour Overgang Challenge magazine. De vier weekschema's in dit magazine helpen je op weg om een gezond eetpatroon te creëren dat werkt in de overgang. Daarnaast ontvang je onder andere tips over hoe je het goed kunt volhouden en staat er een work-out in die je helpt om wat te doen aan de gewichtstoename.

Aanrader: meld je aan voor de Samen Door De Overgang nieuwsbrief

Tip 5 - A.Vogel Famosan Contour: dit helpt bij gewichtsbeheersing1**

A.Vogel Famosan Contour helpt je op gewicht te blijven door de vetverbranding te verhogen1**. Ook is het goed voor de vochtbalans1**. Daarnaast helpt Famosan Contour bij opvliegers en (nachtelijk) transpireren2**.

Lees meer over Famosan Contour

*Bron: Panel Wizard onderzoek uitgevoerd in januari 2019 onder 800 vrouwen in de overgang, i.o.v. Biohorma B.V.
**Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating. 1 Yerba mate 2 Salvia KAG-NR: 11-0620-2103

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 01-09-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>