Dit doet de overgang met je spijsvertering

5 tips voor een goede spijsvertering

Lifestyle | Overgang

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Je metabolisme verandert

In de overgang verandert je metabolisme. Maar wat is dat precies, metabolisme? Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling. Je stofwisseling wordt onder andere beïnvloed door je hormonen. In iedere levensfase komen hormonale veranderingen voor, maar je hormonen maken de grootste verandering door tijdens de overgang. Daarom kan het zo zijn dat je juist in de overgang goed merkt dat je stofwisseling verandert. Deze kan namelijk een stuk trager gaan verlopen. Voedingsstoffen worden dan minder snel opgenomen en omgezet en dat kan zich uiten in spijsverteringsproblemen zoals een vol, opgeblazen gevoel of winderigheid bijvoorbeeld.

De overgang kan je stressgevoeliger maken

Tijdens de overgang kun je onder invloed van wisselende hormonen wat stressgevoeliger worden. Zo kun je ineens gespannener worden van zaken die je voorheen weinig deden. Dit soort gevoelens van spanning kunnen de werking van je spijsverteringsstelsel beïnvloeden. Ook daar kan het er dan wat gespannener en krampachtiger aan toe gaan dan anders. Je lichaam is namelijk bezig met 'vechten of vluchten' en niet met het verteren van spijzen. Bovendien zijn stressgevoelens en eten een slechte combi. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je onder invloed van stressgevoelens gejaagder gaat eten, volgens de hap-slik-weg methode, en ook dát kan spijsverteringsproblemen in de hand werken.

Adrenaline krijgt vrij spel

Die oestrogenen zijn eigenlijk zo gek nog niet. Willekeurig voordeel is namelijk dat ze je adrenalineniveau in bedwang houden. Nu je oestrogenen door de overgang langzaamaan minder worden, krijgt je adrenaline als het ware 'vrij spel'. Meer adrenaline in je lichaam kan ervoor zorgen dat bepaalde lichaamsfuncties op de rem gaan. Zo ook je spijsvertering. En dat kan spijsverteringsklachten als bijvoorbeeld verstopping, een opgeblazen gevoel of winderigheid veroorzaken.

Droge mond

Hormonale veranderingen kunnen er voor zorgen dat je slijmvliezen droger worden. De droge vagina is een bekend voorbeeld. Maar ook de droge mond. Vaak is het niet alleen het gevoel van meer dorst hebben dat na een paar slokjes water wel opgelost is (zoals iedereen wel eens heeft), tijdens de overgang maak je onder invloed van hormonale veranderingen ook echt minder speeksel aan. Speeksel bevat echter enzymen die in moeten werken op je voedsel, zodat de spijsvertering verderop soepeltjes kan verlopen. Minder speeksel betekent minder enzymen die die eerste stap kunnen verrichten. En dat kan betekenen dat de spijsverteringsorganen die verderop in het kanaal liggen, het zwaarder te verduren krijgen.

5 tips voor een goede spijsvertering

1. Vezels, vezels en nog eens vezels

Waar je 'gewone' spijsvertering het misschien wat lastiger krijgt, kun je haar wel degelijk een handje helpen. Door genoeg vezels te eten (gecombineerd met veel vocht) zorg je ervoor dat je voedsel als een soepele brij door je spijsverteringskanaal kan zakken. En dat zorgt ervoor dat je het je organen makkelijker maakt in de totale vertering.

2. Beweeg

Voldoende beweging helpt je minder stressgevoelig te maken, zorgt ervoor dat je spijsvertering letterlijk in beweging wordt gezet én helpt bij de afbraak van adrenaline, zodat de kans kleiner wordt dat je spijsvertering 'op de rem gaat'.

3. Meer me-time

Tijd voor jezelf, tijd voor ontspanning is zó belangrijk om je lichaam en geest wat rust te geven. Voldoende ontspanning (door yoga, mindfulness of simpelweg het lezen van een boek) helpt je minder stressgevoelig te worden. En een ontspannen lichaam draagt ook bij aan een ontspannen spijsverteringskanaal. Doen dus.

4. Drink genoeg

Voor een goede spijsvertering is voldoende vocht nodig. Probeer daarom minstens 1,5 liter water of kruidenthee te drinken. Drink je graag koffie tussendoor? Neem dan voor elke kop een groot glas water éxtra. Voor een goede spijsvertering is het verstandig om koolzuurhoudende drankjes en alcohol zoveel mogelijk te vermijden.

5. Verminder je suikerinname

Chocola, snoepjes, koekjes. Hartstikke lekker, maar zo hartstikke vervelend voor je spijsvertering. Suiker heeft namelijk de neiging om te gaan gisten in je darmen, wat zich uit in gasvorming, winderigheid en een opgeblazen gevoel. Zoveel mogelijk laten dus. En heb je toch een verwenmomentje nodig (je bent immers toch een mens)? Neem de klachten dan tijdelijk op de koop toe, maar probeer daarna terug naar je suikerarme basis te gaan.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen door de Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 01-07-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>