10 tips voor 100.000 stappen per week

(en de voordelen ervan)

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

10 mix & match tips voor 100.000 stappen in de week

100.000 stappen per week. Ik hoor je denken, dat zijn er ruim 14.000 per dag! Klopt, 14.286 om precies te zijn. En eerlijk is eerlijk, die heb je niet zomaar gezet. Want met je normale dagritme-stappen plus een half uurtje wandelen per dag ben je er meestal nog lang niet (tenzij je een staand of lopend beroep hebt, dan heb je geluk). Mix & match de volgende tips iedere dag door en met elkaar en je komt er wél.

  1. Ga wandelen in de lunchpauze. Een perfect uitgangspunt voor die dikke 14 duizend per dag. Als je namelijk een half uurtje stevig doorwandelt heb je zo al circa 4.000 stappen te pakken.
  2. Ren de trap 5x op en af, elke keer wanneer je naar de wc gaat of koffie/thee gaat halen. Als je er vanuit gaat dat je dit tezamen zo'n 10x per dag doet, plus je zo weer circa 1.250 stappen.
  3. Wandel elke dag na het avondeten een half uur. Goed om je spijsvertering in gang te zetten én goed voor circa 4.000 stappen.
  4. Bel een half uur met een vriend, vriendin of familielid en doe dat terwijl je door het huis wandelt. Waarschijnlijk wandel je wat minder stevig door met een telefoon aan je oor, maar toch heb je er zo weer circa 2.500 stappen bij.
  5. Heb je je auto geparkeerd? Ga dan met een ommetje naar de plek van bestemming en met een ommetje weer terug. Zo heb je ook weer een stap of 1.000 te pakken.
  6. Doe een half uurtje crosstrainer thuis of in de sportschool (tip: kijk een stukje verder in je favoriete Netflix serie en de tijd vliegt voorbij): 4.500 stappen extra op de teller.
  7. Ga wandelend je tandenpoetsen. Hier bereik je echt geen topscore mee, maar wanneer je dit in de ochtend én in de avond doet, zijn dat toch zo weer 400 stappen.
  8. Doe lopend de boodschappen in plaats van met de fiets of met de auto. Moeilijk om hier een aantal aan te hangen, het is immers maar net hoe ver je van de supermarkt woont, maar doe het eens en je weet precies welk aantal je hiervoor kunt invullen.
  9. Vraag of je de hond van de buren eens uit mag laten. Lekker een kwartiertje door de buurt, in de frisse buitenlucht en mooi zo'n 1.500 stappen erbij.
  10. Is het weekend? Maak dan een stevige boswandeling van zeker een uur. Op je vrije dagen kun je je stappen veel makkelijker halen dan op je werkdagen, dus je kunt ook in het weekend wat extra stappen zetten. De waarde van een boswandeling van een uur? 8.000 stappen!

 

En last but not least geen tip voor extra stappen, maar wel een enorme belangrijke: schaf een stappenteller aan. Want zien hoeveel je loopt zal je extra motiveren om die stappen écht te gaan halen.

Waarom eigenlijk wandelen?

Wandelen is gezond. En bijna iedereen kan het ook, gelukkig. Het is over het algemeen weinig belastend en toch heeft het een flink aantal gezondheidsvoordelen. Een voor sommigen belangrijke: het kan je helpen om mettertijd een paar kilootjes kwijt te raken. Maar er zijn nog veel meer voordelen, namelijk:

1. Je versterkt je spieren

Door te wandelen zet je je spieren aan het werk, met name die van je onderlichaam. En daarmee versterk je je spieren. Door bovendien netjes rechtop te lopen, kan je houding verbeteren, kunnen rugklachten verminderen en worden benen, billen en buik strakker.

2. Je vermindert stress

Wandelen in de buitenlucht, in de natuur werkt ontspannend. Ga je met iemand anders of met een groepje? Dan kun je ook nog lekker kletsen met elkaar, wat een groot sociaal voordeel oplevert. Dit alles helpt stress verminderen. Een goede ontspannende wandeling kan zelfs hetzelfde effect hebben als een yoga- of meditatiesessie.

3. Je bent beter bestand tegen neerslachtigheid en slaapt lekkerder

Wandelen blijkt een enorm positief effect te hebben op je humeur. Dat komt waarschijnlijk doordat je tijdens een wandeling onder andere extra endorfine aanmaakt, ook wel 'het gelukshormoon' genoemd. Ditzelfde hormoon kan ook bijdragen aan een betere nachtrust.

4. Je versterkt je botten

Door je botten te belasten, versterk je ze. En je botten belasten, dat is precies wat je met wandelen doet, hetzij op een rustige manier. Door regelmatig te wandelen kan je de kans op botontkalking dus verkleinen.

5. Je versterkt je weerstand

Als je dagelijks 30 minuten wandelt, neemt de hoeveelheid witte bloedcellen toe. Deze cellen helpen je lichaam beter bestand te zijn tegen bacteriën en virussen. Daarmee is wandelen dus een heel goede manier om je weerstand een extra steuntje in de rug te geven.

6. Je wordt een stuk productiever

Sommige mensen denken dat het goed is om maar door en door te werken, zonder pauze. Maar niets is minder waar. Het is júist goed voor je productiviteit om te pauzeren en in die pauze te gaan bewegen. Daarmee dwing je jezelf om werk gerelateerde gedachten te pauzeren en kun je na de pauze met frisse moed en met veel meer efficiëntie je werk hervatten.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 08-12-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang gratis 4 overgangsproof weekmenu's bij de maandelijkse overgangsnieuwsbrief!

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>