10 tips om beter met reuma om te gaan

Mensen met reuma doen er goed aan ook ‘grote’ doelen te stellen

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Voor ons werk of een flinke verhuizing is het heel normaal dat je doelen stelt. Wat wil je doen en bereiken? Wanneer ga je dat doen en heb je hulp nodig? Maar voor ons lijf en vrije tijd doen we dat niet. Als je kampt met vermoeidheid, pijn of beperkingen, is het extra frustrerend dat je naast die zaken ook nog de leuke dingen in het leven mist.

Op de lange baan? Nee!

Door vermoeidheid, pijn en andere klachten is het verleidelijk om sportafspraken, bezoekjes of uitjes af te zeggen of op de lange baan te schuiven. Tegelijkertijd vind je dat waarschijnlijk zonde en wil je graag dat doen waar je energie van krijgt. Een goede manier is het stellen van doelen.

Een doel stellen is het halve werk. Zonder een duidelijk doel, blijft een wens een vaag plan en is de kans op uitstel, afstel en is de teleurstelling in jezelf groter. Juist bij een chronische ziekte is het belangrijk dat je gemotiveerd blijft en al die slingers in je leven zelf ophangt - hoe moeilijk soms ook. Tijd voor actie!

Veerkracht en lekker in je vel zitten

Of het nu gaat om werk, het huishouden doen of leuke dingen plannen: stel hiervoor ook doelen aan jezelf. Mensen met reuma doen er goed aan ook ‘grote’ doelen te stellen, blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente.

Dit soort persoonlijke levensdoelen geven zingeving. Het is daarbij belangrijk om plannen vol te houden, maar ook te kunnen loslaten en nieuwe alternatieven te kunnen vinden. Soms moet je een doel naar beneden bij stellen. Volhouden is niet altijd de beste manier, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Juist het (kunnen) bijstellen van doelen biedt veerkracht en laat je lekkerder in je vel zitten.

Doelen stellen in 10 stappen

Door het stellen van doelen staat de ziekte minder centraal. De focus verlegt zich op het hele leven dat je leidt en wat jij daarin belangrijk vindt. Wat wil je deze week of deze maand bereiken? Schrijf de doelen op en gebruik deze stappen.

  1. Waarom wil je dit doel bereiken?
    Doe daar niet te ingewikkeld over, formuleer gewoon wat je voelt. Bijvoorbeeld: “Ik wil een high tea doen met mijn familie omdat ik dat gezellig vind en omdat ik ze allang niet meer heb gezien.”
  2. Houd het concreet.
    Wat wilt je precies bereiken? Maak het zo duidelijk mogelijk. Bijvoorbeeld: "Ik wil deze maand elke woensdagochtend zwemmen.”
  3. Houd het meetbaar.
    Hoe weet je dat je je doel hebt behaald?  Bijvoorbeeld: ‘Ik plan mijn sportafspraken in mijn agenda, en elke keer als ik heb gezwommen, zet ik er een kruis achter.” Beschrijf de stappen die je gaat zetten om jouw doel te bereiken.
  4. Hak doelen in mootjes.
    Denk na over wat haalbaar is. Verdeel grotere doelen onder in kleinere doelen. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil een feestje vieren, ik ga dan-en-dan mensen uitnodigen en op die dag doe ik de boodschappen.”
  5. Vraag hulp.
    Elk mens vind het leuk om een ander te helpen. Waarom heb je dan zoveel moeite om hulp te vragen? Gooi die schroom overboord en vraag iemand voor de boodschappen voor je verjaardagsfeestje, het maken van hapjes of die grote pan soep. Je doet mensen juist een plezier doet met een hulpvraag.
  6. Houd het haalbaar.
    Zorg voor doelstellingen die bij je passen en lukken. Met de hele klas van je kind op schoolkamp, is misschien te belastend. Maar een avondje komen om te koken, is juist wel te doen. Doelen stel je zelf vaak op basis van wat je belangrijk vindt in het leven. Met de arts kun je kijken of ze haalbaar zijn en hoe je ze kunt bereiken.
  7. Zorg voor een deadline.
    Leg een duidelijke datum vast waarop je je doel wilt hebben behaald. Stel jezelf kleine, stapsgewijze doelen en denk in uren, dagen en weken. Niet in maanden en jaren.
  8. Houd je resultaten voor ogen.
    Bekijk regelmatig hoe je ervoor staat. Denk na over wat er goed gaat en wat beter kan. Je mag trots zijn op de doelen je je hebt behaald!
  9. Stel meer doelen!
    Doelstellingen moeten niet te lang hetzelfde blijven. Heb je je doelen behaald, kies nieuwe.
  10. Aanpassen en loslaten.
    Soms moet je een doel naar beneden bijstellen. Houd daar rekening mee en houd niet te veel vast aan gestelde doelen. Blijf jezelf af en toe afvragen of dit doel nog haalbaar en relevant is.

Meer over reuma

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20