10 tips bij winderigheid

Zo kom je van die overtollige lucht af!

Darmflora | Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Tip 1: laat ze vliegen

Laten we bij het begin beginnen, als je last hebt van winderigheid heeft het geen zin ze op te houden. Sterker nog, als je dat doet kun je echt last krijgen van je buik. De lucht kan dan nergens heen, waardoor je darmen opblazen en je flink kramp kunt krijgen. Lekker laten gaan dus.

Tip 2: beweeg

Wie sport weet het; als je gaat bewegen komt er lucht vrij. Ga bijvoorbeeld maar eens squatten, buikspieroefeningen doen of een stukje hardlopen. Geheid dat je onverhoopt wat windjes moet laten. Hoe meer lucht je daardoor kwijt bent hoe beter. Door regelmatig te bewegen passeert het voedsel ook soepel en snel door je darmen, waardoor het niet kan gaan gisten met overtollig gas als gevolg.

Tip 3: kauw goed

Als je je maaltijd naar binnen schrokt zonder goed te kauwen, slik je ongemerkt veel lucht mee naar binnen. Die lucht komt er dan aan de achterkant weer uit. Neem dus goed de tijd als je gaat eten. Dek de tafel mooi, kauw goed op elke hap en neem af en toe even een kleine pauze tijdens het eten.

Tip 4: pas op met rauwkost

Rauwkost is lekker en gezond. Zeker in de zomer wordt het veel gegeten, omdat het lekker verkoelt. Maar pas op, die rauwe worteltjes en kool vragen wel wat van je spijsvertering waardoor er veel gas kan vrijkomen. Ben je al winderig, dan kun je de salades dus beter even laten staan.

Tip 5: gebruik kruiden

Sommige kruiden en specerijen helpen je spijsvertering een handje, waardoor je minder kans hebt op gasvorming. Denk bijvoorbeeld aan gember, venkelzaadjes, bonenkruid en kurkuma.

Tip 6: geen koolzuur

Koolzuurhoudende dranken bevatten lucht en daar heb je al meer dan genoeg van. Vermijd deze dus bij winderigheid en kies liever voor kruidentheeën van venkel, gember of zoethout.

Tip 7: rustig drinken

Wat voor eten geldt, geldt ook voor drinken. Als je een glas snel naar binnen klokt, slik je ook veel lucht in. Het is dus beter om rustig te drinken. Ook kun je beter niet te veel drinken tijdens een maaltijd. Je verdunt dan de spijsverteringssappen en die heb je juist nodig om winderigheid te voorkomen.

Tip 8: koolhydraten om op te letten

Sommige koolhydraten worden niet volledig verteerd, maar komen in de dikke darm terecht waar bacteriën ze fermenteren waardoor er veel lucht vrijkomt. Beruchte voedingsmiddelen die gasvorming kunnen geven zijn: tarweproducten, peulvruchten, zuivel, abrikozen en peren.

Tip 9: verzorg je darmflora

Nou heb je net gelezen dat bacteriën voedselresten fermenteren en voor gasvorming zorgen. Voorzichtig met die bacteriën zou je denken. Maar de ene bacterie is de andere niet, sommige zijn net wat fanatieker waardoor je meer last kunt hebben. Hoe gevarieerder de samenstelling van je darmflora is hoe beter. Dat kun je bereiken door gefermenteerde producten te eten zoals zuurkool, kimchi en kefir.

Tip 10: verminder stress

Stress heeft een remmende werking op je spijsvertering. Zo vertraagt het de passage van voedsel door je darmen. Ook de aanmaak van spijsverteringssappen komt in de knel en dat geeft meer risico op gasvorming. Zoek naar manieren om stress te verminderen die voor jou werken. Als je erg gestrest bent kun je ook beter even wachten met eten totdat je gekalmeerd bent.

Meer tips voor een gezonde buik? Check ons dossier spijsvertering.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 18-07-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >