Verbeter je conditie in een paar stappen

Energie | Lekker in je vel!

Krista van der Horst

Krista van der Horst
WhatsApp je vraag

Stap 1 – Volg een plan

Zeggen is één ding, maar het ook daadwerkelijk doen is een tweede. En daar gaat het vaak mis. Een goed voornemen om je conditie te verbeteren is niet genoeg. Je zult een plan van aanpak voor jezelf moeten maken. En dat kan al heel klein beginnen. Een paar voorbeelden:

  • Neem vanaf nu niet meer de auto als je ergens in dezelfde stad moet zijn. Pak de fiets of wandel naar de plek van bestemming.
  • Wandel elke avond na het eten een rondje en bouw de afstand steeds verder uit.
  • Meld je aan voor een sport of pak wekelijks een les in de sportschool
  • of pak het hardlopen op met een hardloopschema. Denk bijvoorbeeld aan de app ‘Hardlopen met Evy’.
  • Plan ook tijd voor deze activiteiten in je agenda, zodat je geen smoes hebt om niet te gaan. Na een paar weken zal de nieuwe activiteit een gewoonte worden die helemaal in je systeem is verankerd.

Stap 2 – Doe iets wat je leuk vindt

Als je gemotiveerd bent en met plezier sport, zal je merken dat je het langer volhoudt. Schrijf echter niet gelijk een sport af als het je zwaar viel. Elk begin is even lastig. Zodra je uithoudingsvermogen  toeneemt, zal je merken dat je er steeds beter inkomt en dat je spieren sneller herstellen. Bovendien geeft het je een goed gevoel als je merkt dat je steeds een stapje verder komt.

Stap 3 – Train op kracht én uithoudingsvermogen

Maak een combinatie van cardio- en krachttraining. Deze twee trainingstypes kunnen elkaars effect versterken. Bij cardio zal je uithoudingsvermogen beter worden en bij krachttraining zal de spierkracht toenemen. Bovendien zorgt krachttraining voor het behoud van sterke botten en spieren. En een beetje meer spierkracht is wel fijn voor dat laatste eindsprintje bij het hardlopen. Wissel je cardiotraining daarom geregeld af met krachttraining om je conditie te verbeteren.

NIEUW! Doe mee met A.Vogel Bootcamp!

Stap 4 – Fitter met voeding

Je kunt je conditie ook voor een groot deel verbeteren door gezond te eten. Door meer te bewegen verbrand je al calorieën. Maar door je voedingspatroon gezonder te maken, help je dit proces ook een handje. Plus: je krijgt alle goede voedingsstoffen binnen die je lichaam zo nodig heeft. Daarbij is het een duurzame oplossing: je zult langer op gezond gewicht blijven. Ook als je – door een blessure bijvoorbeeld – even minder kan sporten. Bekijk ook eens onze A.Vogel fit voedingswijzer met adviezen voor gezonde voeding.

Stap 5 – Verras je spieren

Om je spieren uit te dagen, verras je ze telkens met andere oefeningen of bewegingen. Als je continue dezelfde bewegingen achter elkaar blijft doen, kom je niet verder. Train daarom eens andere spiergroepen in de sportschool. Ga in plaats van je wekelijkse hardlooprondje eens zwemmen. Zo prikkel je je spieren continue en dit vergroot je conditie.

Stap 6 -  Doe het samen

Gedeelde smart, is halve smart. En het is nog gezellig ook! Als je samen traint heb je een stok achter de deur om te gaan. Je kunt elkaar uitdagen en verlegt je grenzen eerder. Dit geldt niet alleen bij het sporten, maar ook bij je dagelijkse avondwandeling. Wandel je bijvoorbeeld met je partner, dan is de kans groot dat je vaker gaat én verder wandelt.

Wist je dat…je conditie na je 30e elk jaar met 1% achteruitgaat?

Het is daarom belangrijk te blijven bewegen en trainen. Hierdoor kun je je conditie sterk verbeteren en nog tot op hoge leeftijd op peil houden. Natuurlijk zullen ouderen niet meer de zware inspanningen kunnen doen die jongeren wel aankunnen. Toch zullen ook zij de voordelen van een goede conditie merken. Je herstelt bijvoorbeeld sneller na ziekte of na een operatie.

Te zwaar gesport? Atrosan gel* bij stijve spieren

Spierpijn en stijfheid na het sporten: het komt vaak voor. Gelukkig kun je wat doen om de pijn te verlichten en het herstel te versnellen. Atrosan gel helpt snel bij spierpijn, stijve spieren en gewrichten. Het stimuleert op natuurlijke wijze de lokale doorbloeding, waardoor afvalstoffen uit spieren en gewrichten sneller afgevoerd worden. Hierdoor herstelt spierweefsel sneller en wordt bewegen weer fijn.

* Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Arnica Montana. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

Anderen bekeken ook

100ml

€ 9,99

9,4 (194)

In winkelwagen

Atrosan Spier- en Gewrichtsgel

Helpt snel bij spierpijn, stijve spieren en gewrichten en pijn door kneuzingen. Het bevat een …
Meer info >

Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Arnica Montana. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

Laatste wijziging op deze pagina: 22-06-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >