Reuma: zes voedingsadviezen

Voeding

1. Voeding is belangrijk bij reuma

Al het voedsel dat we eten heeft invloed op het lichaam. Wanneer voedsel wordt verteerd, blijven er – afhankelijk van het soort voedingsproduct – resten over: zuren of basen. Dit zijn tegenovergestelden van elkaar. Een licht basenoverschot is wenselijk in het lichaam, dit bereikt u door voldoende groenten en fruit te eten. Streef naar 400 tot 600 gram groenten per dag en 2 stuks fruit. Groentesappen zijn ook een goede manier om extra basen binnen te krijgen.

2. De juiste vetten bij reuma

Het is belangrijk bewust om te gaan met de inname van vetten. Niet alle vetten zijn even gezond. Veel bewerkte producten zoals koekjes, crackers en gebak bevatten transvetten. Deze kunt u beter vermijden. Omega 3-vetzuren zijn beter en zitten onder andere in vette vis als zalm, haring, sardines en makreel. Eet daarom het liefst een paar keer per week vette vis. Tip: Om te bakken en braden zijn roomboter en kokosolie een goede optie. Ook ongebrande noten, avocado’s en olijfolie bevatten goede vetten.

3. Kruiden en specerijen

Verse kruiden en specerijen zijn niet alleen heel lekker, ze bevatten ook bioactieve stoffen die een gunstige werking hebben in het lichaam. Zo wordt er naar kurkuma op dit moment veel onderzoek gedaan. Er zijn aanwijzingen dat deze wortel het immuunsysteem kan ondersteunen. De werkstoffen van kurkuma worden het beste opgenomen als ze samen met olie en zwarte peper worden ingenomen. U kunt kurkumawortel vers of gedroogd in allerlei gerechten gebruiken. Ook zit kurkuma in kerrie verwerkt en geeft dit zijn felle, gele kleur.

4. Enzymenrijk voedsel

Bij een ontstekingsproces komen veel afvalstoffen vrij die het lichaam moet opruimen. Hiervoor worden onder andere enzymen gebruikt. Papaja en ananas zijn van nature rijk aan enzymen zoals Papaïne en Bromelaïne die het lichaamseigen enzymsysteem kunnen ondersteunen. Eet daarom regelmatig verse ananas en papaja.

5. Een gezonde darmflora

Het immuunsysteem bestaat uit verschillende onderdelen, maar het grootste deel, zo’n zestig procent, bevindt zich in de darmen. Het is dus niet verwonderlijk dat wat je binnenkrijgt, invloed kan uitoefenen op de weerstand. Zo zijn suiker en witmeelproducten niet ideaal. Suiker kan namelijk dienen als voeding voor slechte bacteriën en schimmels en bevordert de groei daarvan. Het is zaak de darmflora te ondersteunen, zodat deze optimaal kan functioneren.

Ondersteuning van de darmflora

U ondersteunt de darmflora door voldoende groente en fruit te eten. Deze bevatten oplosbare vezels die een voedingsbron zijn voor de goede bacteriën in de darm. Ze kunnen deze fermenteren en omzetten in goede stoffen. Vooral artisjok, banaan, ui, asperge, prei, aardpeer en schorseneer zijn rijk aan inuline. Verder zijn melkwei, zuurkool, gefermenteerde groentesappen, karnemelk, yoghurt en biogarde aan te raden. Deze bevatten alle goede bacteriën die helpen bij de spijsvertering.

6. Ondersteuning van lever en nieren

Naast een goede darmwerking is het bij reuma ook van belang dat lever en nieren goed werken. Deze organen zorgen voor een effectieve afvoer van afvalstoffen die in het lichaam worden gevormd en van buitenaf komen via onze voeding. Wanneer dit proces minder soepel verloopt, kunnen afvalstoffen achterblijven die dan vaak in het bindweefsel terechtkomen. Dit kan voor pijn en stijfheid zorgen. Door de lever en nieren te ondersteunen, vermindert u dus indirect de belasting op het bindweefsel. De lever is geholpen met voedingsmiddelen als broccoli, artisjok, asperges, broccolikiemen, tuinkers en groene thee. Om de nieren te ondersteunen is voldoende drinken belangrijk. Drink daarom anderhalve tot twee liter water per dag. Om het mineraalgehalte te verhogen, kan een snufje Himalayazout worden toegevoegd. Water is verder op smaak te brengen met schijfjes citroen of limoen en kruiden, zoals tijm, rozemarijn en salie. Verder zijn brandnetelthee en versgeperste groentesappen van peterselie, komkommer en selderij aan te raden. Vermijd daarentegen (te veel) alcohol en koffie, en rook niet.

Een dagmenu voor mensen met reuma

Klik hier voor 3 heerlijke recepten bij reuma Kijk voor meer lekkere en gezonde recepten op www.avogel.nl

Podcast over voeding en reuma

Dirk Jan van Schaardenburg is bezig met een onderzoek naar voeding en reuma. Wil je daar meer over weten? Luister dan beslist even naar deze Gezond Gesprek podcast.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 22-10-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Elke maand tips van Mieke over reuma en pijnlijke gewrichten?

tip

Gratis tips ontvangen over leven met reuma

Inschrijven >