Pijn bij het vrijen, oorzaken en tips

Intiem | Overgang

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Lichamelijke oorzaken van pijn bij het vrijen

Als we kijken naar pijn bij vrouwen dan komen zowel oppervlakkige pijn als diepere pijn in de vagina voor. Bij oppervlakkige pijn gaat het om pijn die optreedt bij het begin van de vagina, dit kan je dan voelen bij het vrijen als de penis binnendringt, maar ook door bijvoorbeeld het inbrengen van een tampon. Diepere pijn wordt vaak veroorzaakt doordat de penis tegen de vaginawand aanstoot, dit kan achteraf pijn aan de baarmoeder na seks geven. Pijn bij het vrijen tijdens de zwangerschap kan ook voorkomen, omdat de vagina wat korter wordt. Als de slijmvliezen van de vagina erg droog zijn, dan heeft men vaak last van een branderige pijn.

Vaginale droogheid en de rol van oestrogeen

Vaginale droogheid is één van de meest voorkomende oorzaken van pijn bij het vrijen. Je voelt dan een branderige pijn tijdens het vrijen en er kunnen zelfs kleine wondjes ontstaan. De slijmvliezen in het lichaam staan sterk onder invloed van hormonen, vooral oestrogeen is van belang om de slijmvliezen sterk en gezond te houden. Tijdens de menstruatiecyclus, maar ook in de overgang en bij het geven van borstvoeding kan de hoeveelheid oestrogeen in het lichaam wisselen.

Menstruatiecyclus

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de cyclus dan is er in de eerste helft relatief veel oestrogeen aanwezig. Oestrogeen zorgt ervoor dat er een eisprong kan plaatsvinden en maakt dat je meer zin hebt in seks. Dat heeft de natuur goed bekeken, want die wil natuurlijk dat de eicel bevrucht wordt. Na de eisprong in het tweede gedeelte van je cyclus neemt de hoeveelheid oestrogeen af en wordt er meer progesteron afgegeven.

Borstvoeding

Ben je bevallen en geef je nog borstvoeding dan heb je ook minder oestrogeen in je lichaam, waardoor je last kunt hebben van vaginale droogheid.

Pijn bij het vrijen tijdens de overgang

Tijdens de overgang maken de eierstokken steeds minder oestrogeen aan, de vetcellen nemen een deel van de productie over. Maar het niveau is veel lager dan wat het in de vruchtbare jaren was. Veel vrouwen in de overgang krijgen met vaginale droogheid te maken. Dat is erg jammer want in die levensfase kan men soms juist meer van seks genieten, omdat je door de jaren hebt geleerd wat je prettig vindt en wat niet.

Pijn bij het vrijen door een schimmelinfectie

In de vagina leven allerlei micro-organismen zoals schimmels en bacteriën, dit noem je een vaginale flora. Ook al klinkt het een beetje raar of vies; bacteriën in je vagina, ze zitten er niet zonder reden en beschermen je vagina juist zodat deze gezond blijft. Zo zitten er voornamelijk melkzuurbacteriën in je vagina die zorgen voor een zuur milieu. En dit zure milieu houdt juist weer schimmels in toom. Door het wassen met zeep, maar ook door hormoon veranderingen en stress kan de vaginale flora verstoord raken. Schimmels in je vagina zien dan hun kans schoon, ze geven bij een overgroei een vlokkerige, witte afscheiding, jeuk, vaginale droogheid en een branderig gevoel, waardoor je ook pijn bij het vrijen kunt ervaren.

Huidziekten zoals Lichen Sclerosus

Lichen Sclerosus is een vrij onbekende aandoening, maar niet minder serieus en daarom ook zeker belangrijk om te benoemen. Bij deze aandoening vinden er vergroeiingen plaats aan de buitenkant van de vagina(vulva). Dit kan maken dat de vaginaopening veel kleiner is. Ook komt vaginale droogheid bij deze aandoening veel voor. Omdat Lichen Sclerosus vaak met heel kleine plekjes begint, wordt het in het begin niet opgemerkt. Het is dan ook altijd goed om bij regelmatige pijn bij het vrijen naar de huisarts te gaan.

Medicijngebruik

Heb je last van vaginale droogheid en slik je medicijnen? Neem dan zeker even goed de bijsluiter door van het medicijn wat je slikt. Veel medicijnen hebben als bijwerking droge slijmvliezen, je kunt dan een droge mond krijgen, maar dus ook een droge vagina. Vooral antidepressiva en medicijnen tegen allergieën staan er om bekend. Bij het ondergaan van een chemokuur kunnen de slijmvliezen ook indrogen.

Bepaalde ziekten

Ook bepaalde ziekten maken de slijmvliezen extra droog zoals bijvoorbeeld nierziekten en diabetes. Andere mogelijke lichamelijke oorzaken van pijn bij het vrijen kunnen zijn: een soa, te strakke hechting of littekenweefsel na de zwangerschap, een naar achter gebogen en gekantelde vagina, verzakking van de baarmoeder.

Psychische oorzaken van pijn bij het vrijen

Vrijen is ongeveer het meest intieme wat je kunt doen; je geeft je letterlijk bloot aan de ander. Tijdens het vrijen kun je dan ook best kwetsbaar zijn. Hoe je met seksualiteit omgaat is voor iedereen weer anders. Vaak speelt de opvoeding een grote rol, praatten je ouders open over seks, of was het een taboe? Toonden ze genegenheid naar elkaar waar jij bij was, zoals knuffelen of waren ze erg afstandelijk? In sommige religies is seks ook een groot taboe, iets wat vies is en waar je je voor moet schamen. Zo’n denkbeeld kan je nog lang achtervolgen, waardoor je op latere leeftijd minder kunt genieten van het vrijen.

Angst om te vrijen

Wanneer je een nare ervaring hebt opgedaan bij het vrijen of een trauma hebt opgelopen door seksueel misbruik, kan er veel angst zijn om te vrijen. Die angst zorgt ervoor dat je minder opgewonden bent en minder vochtig wordt, waardoor het vrijen pijnlijk kan zijn. Door de pijn kun je dan vervolgens nog banger worden.

Vaginisme

Bij sommige vrouwen trekken de spieren rondom de vagina zich heel sterk aan en verkrampen, penetratie wordt dan soms onmogelijk en vaak is ook een lichamelijk onderzoek bij de huisarts lastig. De reden dat de spieren zo sterk aanspannen heeft vaak een psychische achtergrond, het is dan zaak te onderzoeken wat er precies onder ligt en vooral ook open met de partner te blijven communiceren. Een bekkenbodemtherapeut en een psycholoog kunnen uitkomst bieden bij vaginisme.

Het belang van opwinding bij seks

Bij het vrijen is het belangrijk dat je voldoende opgewonden bent, zodat je vagina vochtig wordt en de penetratie soepel gaat. Soms kun je voor jezelf te snel gaan en al overgaan tot het hebben van seks voordat je vagina voldoende vochtig en doorbloed is, dit kan dan pijn geven. Over het algemeen hebben vrouwen iets meer tijd nodig om opgewonden te worden dan mannen, geef jezelf die tijd dan ook. Hiervoor is het van belang dat je je veilig voelt en je wensen bij je partner aangeeft. Durf te praten over wat je fijn vindt en wat minder. Vaak kun je dat beter juist niet doen als je net gaat vrijen, soms kan je partner zich hierdoor afgewezen voelen en het idee hebben dat ze het niet goed doen. Spreek liever op een rustig moment over je seksleven. Iedereen wordt ook weer opgewonden van andere dingen, tijdens wat research voor dit blog kwam ik op deze 4 verschillende ‘opwindingstypen’ uit.

  1. Het sensuele type
    Vrouwen die behoren tot het sensuele type zijn lichaam-georiënteerd. Ze vertrouwen op hun zintuigen om opwinding aan te wakkeren. Ze worden geprikkeld door aanrakingen en het ruiken of smaken van iets dat ze koppelen aan erotiek.
  2. Het cognitieve type
    Deze dames zijn dan weer hoofd-georiënteerd. Ze baseren zich op gedachten en fantasie om seksuele gevoelens drijfkracht te geven. Ze worden opgewonden door het inbeelden of zien van seksuele activiteiten. Fantasie en porno zijn hierbij belangrijke hulpmiddelen.
  3. Het intieme type
    Het doel van vrouwen die behoren tot dit type is een connectie te vormen met hun partner. Ze worden opgewonden door het delen van ervaringen en het gevoel dat ze begrepen worden.
  4. Het verleidende type
    Deze vrouwen halen hun opwinding uit het feit dat ze hun partner weten te prikkelen. Ze voelen zich graag sexy en horen of merken dat ook graag. Bekeken worden is eveneens belangrijk. Misschien herken je je in 1 of meerdere types en kun je er je voordeel mee doen.

Tot slot 6 praktische tips die kunnen helpen bij pijn het vrijen

  1. Gebruik de juiste verzorgingsproducten voor je vagina
    Als je last hebt van een droge vagina dan is het verleidelijk er een vette crème zoals bijvoorbeeld vaseline op te smeren. Maar dit kun je beter niet doen, want hierdoor kan je soms de vaginale flora verstoren waardoor je meer problemen kunt krijgen. Klik hier voor de beste verzorgingstips voor je vagina!

  2. Gebruik een product dat voor vaginale droogheid is gemaakt als glijmiddel bij pijn bij het vrijen
    Ook veel glijmiddelen bevatten ingrediënten die de vaginale flora kunnen beïnvloeden. Gebruik liever een product dat voor vaginale droogheid gemaakt is. Zoals het medisch hulpmiddel Multi-Gyn LiquiGel (lees voor gebruik de bijsluiter). Deze gel is gebaseerd op natuurlijk ingrediënten die de vaginale flora in balans houden. Het vult het natuurlijke vaginale vocht aan en zorgt voor een langdurige bevochtiging. Je kunt het goed als glijmiddel gebruiken.

  3. Optimaliseer je vaginale flora
    Zoals je hebt kunnen lezen kunnen schimmelinfecties het slijmvlies van de vagina droog en schraal maken. Je herkent een schimmelinfectie aan een witte, brokkelige afscheiding vaak zonder specifieke geur. Ook jeuk komt veel voor. Er zijn producten op natuurlijke basis die snel en effectief de schimmels aanpakken. Zo kun je bij een vaginale schimmelinfectie het medisch hulpmiddel Floraplus van Multi-Gyn gebruiken (lees voor gebruik de bijsluiter). Vermijd bij een schimmelinfectie ook het eten van suiker, dit kan de klachten verergeren. Draag niet te strakke onderbroeken en het liefst van katoen. Multi-Gyn FloraPlus is gebaseerd op natuurlijke ingrediënten en bestaat uit een kuur van vijf dagen. De gel bevat naast plantaardige extracten ook prebiotische bestanddelen. Deze prebiotica zorgen ervoor dat de groei van nuttige melkzuurbacteriën wordt gestimuleerd en ondersteunen een gezonde vaginale flora. Multi-Gyn FloraPlus behandelt niet alleen vaginale schimmelinfecties, maar verlicht ook de symptomen en voorkomt terugkerende schimmelinfecties.

  4. Doe bekkenbodemspieroefeningen Bekkenbodemspieroefeningen kunnen ervoor zorgen dat de vagina beter doorbloed is, hierdoor wordt de vagina ook makkelijker vochtig en kun je meer opwinding voelen. Je kunt dit doen door een paar keer per dag je bekkenbodemspieren 20x aan te spannen en te ontspannen. Het voordeel van deze oefeningen is dat je ze overal kunt doen, zonder dat iemand het doorheeft. Als je niet weet hoe je deze spieren aan moet spannen, het zijn dezelfde welke je gebruikt als je tijdens het plassen de stroom onderbreekt.

  5. Ontspan!
    Omdat pijn bij het vrijen ervoor kan zorgen dat de spieren rond de vagina zich aantrekken is het belangrijk je zoveel mogelijk te ontspannen. Niet alleen tijdens de seks maar ook in je dagelijkse leven. Als je lichaam ontspannen is, kun je de seks makkelijker toelaten. Zoek naar bezigheden die jou ontspanning geven. Zo heeft sporten vaak een positieve invloed, omdat het de doorbloeding in het hele lichaam verbetert, maar ook helpt om stresshormonen af te breken. Wandelen, fietsen, zwemmen, fitness, yoga de mogelijkheden zijn eindeloos. Zoek een vorm van bewegen die je goed kunt volhouden. Ook meditatie en mindfulness kunnen je helpen om beter te ontspannen.

  6. Use it or lose it
    Door pijn bij het vrijen kun je op een gegeven moment het vrijen gaan vermijden. Begrijpelijk maar beter kun je zoeken naar manieren met je partner of alleen om toch prettig te vrijen. Door regelmatig te vrijen onderhoud je als het ware de vagina en blijft deze beter doorbloedt. Schroom ook niet om hulp te zoeken, je huisarts kan je doorverwijzen naar de geschikte specialist voor jou.

Wil je meer weten over vaginale ongemakken? Lees dan hier in het dossier vaginale ongemakken. Of lees onze andere "intiem"-blogs

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>