De helft van de vrouwen komt 5 kilo aan in de overgang

Houd met deze 3 tips grip op je gewicht

Lifestyle | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

In Nederland zijn zo'n 1,6 miljoen vrouwen in de overgang, waarvan 80% overgangsverschijnselen ervaren. Door hormoonschommelingen tijdens de overgang kan de stofwisseling veranderen, waardoor het soms moeilijker is om op gewicht te blijven. Ook de verdeling van vet over het lichaam kan veranderen. Vandaar dat vrouwen in de overgang met gewichtstoename te maken kunnen krijgen.

Niet lekker in je vel zitten

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen gemiddeld 4 kilo aankomen. De helft geeft aan dat ze meer dan 5 kilo aankomen. Dit is het meest zichtbaar op de buik, heupen en benen. Naast dat kleding niet meer past, vinden vrouwen met name het 'niet lekker in je vel zitten' vervelend aan de extra kilo's die ze in de overgang erbij krijgen.

Veranderend voedingspatroon en meer beweging

74% van de vrouwen geeft aan dat ze het belangrijk vinden om op gewicht te blijven in de overgang. Om dit te bereiken of om af te vallen passen ze hun voedingspatroon aan en gaan ze meer bewegen en/of sporten. De meest voorkomende sporten onder vrouwen in de overgang zijn: wandelen, fietsen en fitness.

Tips om grip te houden op je gewicht

Vrouwen die willen afvallen of hun gewicht meer onder controle willen houden, geven aan dit met name te willen bereiken door hun lifestyle aan te passen. Wij hebben 3 tips

Tip 1: Eet gezond en gevarieerd

Houd rekening met de veranderende stofwisseling; probeer gezond en gevarieerd te eten en luister naar uw lichaam. Zo ontwikkel je een lifestyle die je gemakkelijker volhoudt.

  • Eet minder suiker. Door suiker stijgt de bloedsuikerspiegel heel snel én daalt hij heel snel, waardoor er weer meer suiker nodig is om het peil in balans te houden.
  • Eet minder snelle koolhydraten (koekjes, witte rijst, aardappelen, wit brood, pasta) en meer koolhydraten uit groente, fruit, noten, quinoa, zilvervliesrijst en speltbrood. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabieler en houd je langer een verzadigd gevoel.
  • Eet meer goede vetten (noten, cottage cheese, chiazaad, vette vis) en gebruik ze om in te bakken (olijfolie, kokosolie).

Tip 2: Kom in beweging

Kom in beweging om je spiermassa op peil te houden. Een richtlijn is wekelijks tweeënhalf uur te bewegen, zoals wandelen of fietsen. Daarnaast is het aan te raden om twee keer per week krachttraining te doen, zo versterk je je spieren en botten.

Tip 3: Overgangsproduct voor gewichtsbeheersing

Weinig vrouwen geven aan een afslankproduct of overgangsproduct voor gewichtsbeheersing te gebruiken. Toch zijn er wel degelijk producten die je kunnen ondersteunen bij gewichtsbeheersing. A.Vogel Famosan Contour bijvoorbeeld. Het verhoogt de vetverbranding1* en draagt bij aan een normale stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten3. Famosan Contour helpt ook bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding4. Tevens ondersteunt het een goede vochthuishouding en vochtbalans1*. En het helpt bij helpt bij opvliegers en (nachtelijk) transpireren2*.

A.Vogel Famosan Contour

1Yerba mate 2Salvia officinalis 3zink4Magnesium
*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 19-08-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Bestel nu je tickets voor het Famosan Festival: Samen door de overgang!

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>