Moodswings in de overgang

Zo tem je die stemmingswisselingen

Lifestyle | Overgang

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Tip 1: stop!

Je staat op en alles is nog pais en vree in jouw wereld. Totdat je struikelt over de sokken van je man en de vaat van gisteravond op je staat te wachten. Ogenschijnlijk niks ernstigs, maar jouw overgangsbloed begint te koken en een verse huilbui dient zich aan. Wat ook de trigger is en welke emotie je ook ervaart...stop! Stop om even te gaan zitten en je emoties door je heen te laten razen. Ze zijn er nou eenmaal en je kunt er niet omheen. De valkuil is dat je je volledig mee laat slepen door je gevoelens, waardoor ze versterkt worden en je hele dag vergallen. Door letterlijk even te stoppen en het te laten gebeuren zonder erop te reageren, zal het aan je voorbijgaan als een donkere wolk. Je kunt dan verder gaan totdat het volgende emotiemoment zich aandient. En dan gebruik je gewoon weer dezelfde techniek: stoppen, zitten, wachten en doorgaan.

Tip 2: adem

Als je je tip 1 eigen hebt gemaakt, kun je deze combineren met tip 2 en dat is ademen. Via je ademhaling kun je het deel van je zenuwstelsel wat zorgt voor rust en herstel, activeren. Leg je hand op je buik en adem vijf keer rustig diep in en uit. Bij de inademing moet je buik uitzetten en je hand omhoog komen. Dit kun je overal toepassen en het geeft instant resultaat.

Tip 3: beweeg

Naast stoppen en stilzetten om stemmingswisselingen de kop in te drukken, is beweging een handige tool. Volgens hersenwetenschappers zijn er aanwijzigingen dat wandelen bescherming biedt tegen somberheid. Zorg daarom dat je regelmatig even gaat wandelen, al is het maar een blokje om. Door in beweging te komen verandert je perspectief op de dingen en in negen van de tien gevallen voel je je daarna beter. Helemaal top is het als je in de natuur kunt wandelen, groen om je heen relativeert en geeft rust.

Tip 4: me time

Wanneer was de laatste keer dat je een dag had waarop je precies kon doen wat je zelf wilde? Waarschijnlijk moet je even diep graven, want tijd voor jezelf is vaak een hap snap uurtje her en der. Je gaat even naar de kapper of neemt een bad. Maar als je het moeilijk hebt en de hormonen overmannen je, ga dan eens een nachtje of weekendje lekker in je eentje weg. Eet wat je zelf wilt, doe wat je zelf wilt, op de tijden dat jij dat wilt. Misschien lig je wel de hele dag in een zachte badjas op bed, of ga je er juist lekker op uit. Wat het ook is, jij bepaalt. Je batterij zal zich opladen, waardoor je beter bestand bent tegen de stress van alledag.

Tip 5: laat je masseren

In de overgang neemt je zorghormoon oxytocine af, en dat merk je. Je bent het beu om voor man en kinderen te zorgen, doe het maar lekker zelf want jij bent er klaar mee! Hoog tijd dat iemand anders eens voor jou zorgt. Ga die zorg daarom halen en laat je regelmatig masseren. Huid op huid-contact zorgt voor meer balans in je stresshormonen en dat is weer gunstig als je in de overgang bent.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 14-05-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>