5 tips om goed voor je vochthuishouding te zorgen

Wat is de relatie tussen overgang en vochthuishouding?

Lifestyle | Overgang

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Wat is de relatie tussen overgang en vochthuishouding?

Hoe kan het eigenlijk dat je tijdens de overgang een beetje extra aandacht moet schenken aan je vochtbalans? Dat heeft alles te maken met je hormonen. Zoals je misschien wel weet gaan de hormonen progesteron en oestrogeen zich tijdens de overgang anders gedragen en anders tot elkaar verhouden. Het is de daling van het hormoon oestrogeen die er met name voor zorgt dat je je vochthuishouding wellicht een beetje extra moet ondersteunen.

Wat kun je doen om de vochtbalans te ondersteunen?

Natuurlijk kun je van alles doen om je vochthuishouding een steuntje in de rug te geven. Door simpelweg wat rekening te houden met je leefstijl, kom je al een heel eind. Lees maar eens mee met deze vijf tips.

1. Less sugar, honey!

Minder suiker? Je vochthuishouding heeft toch vooral met zout te maken? Klopt, dus vergeet ook vooral niet je zoutinname te beperken. Dat suiker je vochthuishouding óók kan beïnvloeden is echter veel minder bekend, maar niet minder belangrijk om te onthouden. Hoe het precies zit met suiker en vocht? Wanneer je suiker eet, verhoogt je insulineniveau. Insuline zorgt ervoor dat het zout dat je eet je lichaam minder soepeltjes verlaat. Zo blijft er dus meer zout in je lichaam en dat kan, net als het eten van zout, je vochthuishouding beïnvloeden.

2. Let's go avocado

En nu maar hopen dat je ze lekker vindt, want avocado's zijn dus goed voor je vochthuishouding. Avocado's? Ja, avocado's! Groene bladgroenten, ongezouten noten, tomaten en yoghurt zijn in dit opzicht ook goede keuzes.

3. Got to move your body!

En dan niet een beetje heen en weer sjokken, maar echt bewegen tot je zweet. Zweten is namelijk een heel belangrijke manier voor je lichaam om zout kwijt te raken. Zweet is immers zout, toch? Meerdere keren per week intensief bewegen is daarom een heel goed idee als je goed voor je vochthuishouding wilt zorgen.

4. There's something in the water

Huh? Je wilt vocht kwijt raken, waarom zou je dan méér drinken? Water dat via je mond en slokdarm in het spijsverteringskanaal terecht komt heeft namelijk een heel belangrijke functie. Het spoelt, het reinigt en draagt daardoor juist bij aan een heel goede balans in je lichaam. Zo ook je vochtbalans.

5. Throw your hands up in the air

Handjes in de lucht en voetjes er lekker bij. En dan bedoelen we niet dat je de hele dag met armen en benen in de lucht hoeft te gaan liggen. Maar voor de doorstroming kan het soms goed zijn om je handen even een paar minuutjes in de lucht te houden, of te slapen met je voeten op een kussen. Dat kan ertoe bijdragen dat het vocht in je lichaam goed blijft doorstromen en eventueel kan worden afgevoerd.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen door de Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 01-07-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>