Heeft vermoeidheid effect op jouw eetgewoontes?

5 tips om gezond te eten als je moe bent

Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Bij reuma is geen sprake van gewone vermoeidheid, zoals bij iemand die een tijdje slecht slaapt. Bij veel mensen met reuma komt de extreme vermoeidheid opeens 'uit het niets' en meer slapen helpt niet. Ook als je een goede nacht achter de rug hebt, kun je nog steeds heel moe zijn. Het is een veelgehoorde klacht, maar onderzoekers weten nog niet waardoor die extreme vermoeidheid bij reuma veroorzaakt wordt. Wel is duidelijk dat gezonde voeding een positieve invloed kan hebben.

Vermoeidheid en je voedingspatroon

Natuurlijk is het altijd belangrijk om jezelf een gezonde maaltijd voor te schotelen. Toch schiet dat er als je veel pijn ervaart of extreem moe bent, sneller bij in. Vermoeidheid kan je voedingspatroon negatief beïnvloeden, waardoor overgewicht en zelfs ondergewicht op de loer liggen. Beiden komen regelmatig voor. Er zijn twee situaties:

  • door extreme vermoeidheid is de kans groter dat je minder gaat bewegen en kost het je nog meer moeite om gezond te eten. Het is dan verleidelijk om voor snacks of kant-en-klare maaltijden te kiezen, waar veel zout, suiker en vet in zit. Het gevolg kan zijn dat je zwaarder wordt;
  • een verminderde eetlust door vermoeidheid komt ook vaak voor. Eten kost je veel energie, waardoor je heel weinig eet. De kans bestaat dat je dan ondervoed raakt. Het bijkomende gevolg is dat je door te weinig eten nog vermoeider wordt.

Vermijd suiker en bewerkte producten

Om extra kilo's of juist extreem afvallen te voorkomen, is het belangrijk om ook als je moe bent gezond en volwaardig te eten. Ongezonde voeding kan je zelfs nog vermoeider maken. Het is slim om producten waar veel suiker in zit, snacks, bewerkte en kant-en-klare producten zoveel mogelijk te laten staan. Zo puur mogelijk eten is het beste, waarbij je voldoende eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Denk aan gezonde voedingsmiddelen als: volkoren producten (van brood tot pasta), verse groenten, fruit, noten, peulvruchten, eieren, yoghurt, havermout en onbewerkt vlees. Door twee keer in de week vis te eten, waarvan één keer vette vis, krijg je voldoende visvetzuren binnen.

5 tips om toch gezond te eten als je moe bent

Geen puf om een maaltijd te koken? Deze vijf tips helpen je om gezond te eten en zoveel mogelijk energie te besparen.

Tip 1: zorg voor een goede basis

Als je geen energie hebt om in de keuken te staan - laat staan om vaak boodschappen te doen - is het slim om je voorraadkast goed gevuld te houden. Er zijn genoeg producten die je lang kunt bewaren en waarmee je makkelijk een gezonde maaltijd kunt maken. Zorg daarom altijd voor een basisvoorraad zodat je altijd iets in huis hebt. Volkoren pasta, zilvervliesrijst, blikken tomaten, bonen en diepvriesgroenten kun je lang bewaren. Je boodschappen thuis laten bezorgen scheelt weer energie.

Tip 2: eet in de middag warm

Het kan zinvol zijn om je maaltijden om te draaien. Eet in de middag warm en in de avond juist je 'lunch'. Tegen de avond zul je meer vermoeid raken en wordt koken een nog moeilijkere opgave. Het kost je veel minder energie om in de avond een boterham gezond te beleggen.

Tip 3: maak een planning

Door één keer per week een planning te maken, hoef je daarna niet meer na te denken over wat je eet. Maak voor elke dag een dagmenu. Van ontbijt tot tussendoortjes. Daarnaast kun je de maaltijden van tevoren al bereiden en in bakjes klaarzetten, zodat je het alleen nog maar hoeft te eten. Mealpreppen dus!

Tip 4: kook extra

Als je kookt, kook dan altijd extra. Door een extra grote portie te maken, kun je de helft of meer invriezen. Zo heb je op dagen dat je geen puf hebt toch een gezonde maaltijd bij de hand. Zet wel even de naam van het gerecht en de datum op een sticker, zodat je weet wanneer het op moet.

Tip 5: houd het simpel

Het grootste struikelblok is vaak wat je gaat eten. Houd het simpel. Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn en lang te duren. Verzamel eerst een aantal makkelijke recepten. Maak bijvoorbeeld een boterham met hüttenkäse en rauwkost, een omelet met groenten, een gezonde soep, zilvervliesrijst met wokgroenten, een volkoren wrap met kip en rauwkost of pasta met een snelle tomatensaus. Zo varieer je wel, maar hoef je niet uren in de keuken te staan.

Leven met Reuma

Wil je meer informatie, adviezen, tips en ervaringsverhalen van verschillende mensen met reuma ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Leven met Reuma nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 16-07-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >