7 tips bij rimpels in de overgang

Bescherm je huid tegen zon

Lifestyle | Huid | Overgang

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Mannenrimpels versus vrouwenrimpels

Uit een studie van het Erasmus MC blijkt dat mannen eerder rimpels krijgen dan vrouwen. Ze krijgen er aanvankelijk ook meer dan vrouwen. Dit verandert rond de 75 jaar voor vrouwen. Vanaf dat moment zie je dat de rimpels bij vrouwen snel toenemen. Op hoge leeftijd halen ze de mannen zelfs in.

Ook grappig: vrouwen en mannen hebben meer rimpels op andere plekken. Zo tellen vrouwen meer rimpels op hun bovenlip. Waarom mannen eerder rimpels hebben en vrouwen later meer, is nog niet bekend. Het onderzoek geeft wel een mogelijke verklaring. Het zou te maken kunnen hebben met de verschillen in de hormoonhuishouding van vrouwen en mannen. Zo kunnen vrouwelijke geslachtshormonen de ontwikkeling van rimpels vertragen. Na de overgang gaat de productie van deze hormonen achteruit en kunnen er dus meer rimpels ontstaan.

Wat kun je doen bij rimpels?

We weten dat rimpels erbij horen als je ouder wordt. Maar ja, een gezicht in de kreuk is natuurlijk niet leuk. Wat kun je doen om je huid te beschermen?

1. Zeg vaarwel tegen de sigaret

Uit een studie blijkt dat mensen die roken er ouder uitzien dan mensen die niet roken. Roken vernauwt de kleine bloedvaatjes in de huid. Dit zorgt ervoor dat je er grauw uitziet. Bovendien kunnen deeltjes in de sigaret het DNA van je huid beschadigen, waardoor rimpels ontstaan. Weg met die sigaret dus!

2. Reinig de huid goed

Onze huid wordt de hele dag blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf. Van make-up tot fijnstof, van regen tot onze eigen handen. Aan het einde van de dag verdient de huid daarom wel een goede reiniging. Neem hier ook de tijd voor! Het beste kun je een milde, natuurlijke reinigingsmelk gebruiken die de huid niet uitdroogt. Zonder parabenen en conserveringsmiddelen. Je kunt ook zelf een natuurlijke reinigingsscrub maken. Gebruik een scrub maximaal één keer per week.

3. Gebruik een goede dag- of nachtcrème

Na een goede reiniging is het tijd om de huid te verzorgen en voeden. Als je je gezicht schoonmaakt, worden er natuurlijke stoffen en vocht aan je huid onttrokken. Wat extra voeding en hydratatie is daarom wel gewenst! Net als bij het reinigingsproduct, is het ook bij de crème belangrijk dat er natuurlijke ingrediënten inzitten. Vergeet je handen en nek niet!

4. Bescherm je huid tegen de zon

Misschien wel de belangrijkste tip, want wist je dat wel 90% van de huidveroudering ontstaat door zonlicht? En laten we daar nou juist zo dol op zijn... De zon mijden hoeft natuurlijk niet, maar je kunt wel maatregelen nemen om je huid te beschermen tegen de zon. Bescherm je huid dagelijks met een dagcrème met een zonnebrandfactor. En gebruik een zonnebrandcrème met minimaal factor 30 als je (veel) buiten bent. Ga op de heetste uren van de dag niet in de zon zitten, maar zoek de schaduw op. Mijd ook de zonnebank, want door de UVA-straling van de zonnebank verschijnen er nog sneller rimpels op je huid.

5. Draag een zonnebril

Als je naar buiten gaat is het aan te raden om een zonnebril te dragen. De huid rondom je ogen is erg dun en daardoor gevoeliger. Daarnaast knijp je minder vaak met je ogen als je een zonnebril draagt. Dat scheelt weer wat kraaienpootjes!

6. Drink voldoende

Onze huid heeft vocht nodig om soepel en glad te blijven. Frisdranken, teveel koffie en alcohol maken je huid droog. Drink daarom voldoende water - zo'n 2 liter op een dag - en drink ook regelmatig groentesappen. Deze zitten vol mineralen die een gezonde en stralende huid ondersteunen.

7. Eet gezond en minder met suiker

Een dieet vol met (geraffineerde) suiker en fastfood is funest voor je perzikhuidje. Een voedingspatroon met veel suiker kan voor vroegtijdige huidveroudering zorgen. Suikermoleculen reageren in de huid namelijke op eiwitten en vet. Er vormen zich dan deeltjes die het collageen van de huid kunnen aantasten en zorgen voor rimpels en pigmentvlekken. Wat wél goed is voor de huid: veel verse groente en fruit eten.

Samen door de Overgang

Wil je meer (voedings)tips, weetjes en adviezen die je zélf kunt toepassen tijdens de overgang? Schrijf je dan in voor de maandelijkse Samen door de Overgang nieuwsbrief.

Schrijf je nu in

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 13-02-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

In de overgang? Ontvang maandelijks e-mails met tips van Ellen.

tip

In de overgang? Ontvang maandelijks gratis tips.

Inschrijven >>